In maart een kleine 2 weken gecruist op de Oosterdam. Cruise ging van Fort Lauderdale langs de ABC eilanden (Nederlandse Antillen; Bonaire-Curaçao-Aruba) waar het ons ook om ging.
Fort Lauderdale is de cruisehoofdstad van de wereld waar soms zelfs 8 schepen per dag worden afgehandeld.
De vertrekhallen zijn zeer onpersoonlijk, tip is ook om daar pas naar binnen te gaan als het boarden al is begonnen. Binnen in die "fabriekshallen" is niets gedaan aan afleiding, alleen maar rijen met mensen en incheckbalies, maar gelukkig ging dat zeer snel. Wij hadden wel een vermoede dat het zo zou gaan en hebben de eerste tijd in het zonnetje gezeten en gebruik gemaakt van de gratis wifi omringt door bemanningsleden en schreeuwende (naar elkaar) koffer kruiers.
Sloepenrol was gelukkig kort, werd voor het eerst ook met de nodige humor gebracht (maar dat lag aan de DJ Kevin die Sloep 1 leiden)
120 Nederlanders aan boord wat te verwachten was vanwege de route. Prachtig weer in Florida waar het schip op tijd klaar lag voor vertrek. Ze vertrok echter wel een uur later dan aangekondigd.
Eerste paar dagen was er een andere kapitein dan de vaste kapitein, en halverwege de cruise een korte tijd zelfs 2 kapiteins. Vaste kapitein werd opgepikt in Samana (Dominicaanse republiek)
Om die reden werd de introductie met champagne overgeslagen (blijkbaar vond de invaller dat niet nodig) wat jammer was, maar misschien doen ze dat alleen in Europa...
Alleen het entertainment werd voorgesteld door middel van een show.
Wij hebben 5x eerder met de HAL gevaren, en het entertainment op de Oosterdam vonden wij van alle HAL cruises het besten. Elke avond was er een goede show in de Vista Lounge (theater). Daarnaast was er de Pianobar en de BB king blouseband.
Eten was erg goed, het Lido was top en het Vista hoofd restaurant was geweldig met zeer vriendelijk personeel die hun best deden om er een persoonlijke benadering van te maken.
Sommige cruise reiziger vinden het aanbod van het Lido tegenvallen. Vergeet niet dat de HAL als verkoop argument het hoogstaande eten tijdens de diners heeft, als je daar niet voor gaat en liever eet in het Lido kun je beter kiezen voor een rederij als Aida of NCL. De Hal gaat er vanuit dat je s'avonds in het hoofdrestaurant gaat dineren. Buiten dat zijn de schepen van de HAL middelgroot (tot de komst van de Koningsdam gemiddeld 2100 passagiers op hun grootste schepen) dus ook een middelgroot Lido restaurant.
Het was altijd wel heerlijk om even wat te eten en drinken in het Lido (waar enkele vruchtensappen, water, koude thee, thee en koffie zonder extra kosten verkrijgbaar zijn).
Het viel me op dat je niet gelijk een ober aan je tafel krijgt of je andere drinken (niet inclusief) wilde bestellen, wel vroegen ze regelmatig of ze bij konden schenken. (bediening bij zelf bediening, hoe goed kan je het hebben!)
Door de vroege datum waren er veel gepensioneerde aan boord waardoor het na 10 uur snel rustig werd, veel mensen dineerde vanaf 18.00 uur. Voordeel dat er altijd voldoende plek was in de entertainment ruimtes ondanks dat de cruise volledig was uitverkocht.
De eerste kapitein nodigde een select gezelschap (lees: vooral Nederlanders) uit voor een Indonesische rijsttafel als lunch tijdens de eerste zeedag. Op de menukaart stond vervolgens de naam van de vaste 2de kapitein... Maar erg leuk extraatje.
Dat de cruise een ABC eilanden cruise was, werd gevierd met maar liefst 2 "Officieren recepties" tussen de 2 dinertijden in, exclusief voor de Nederlands(talige) en suite gasten. Erg gezellig, het gaf je een "ons schip" gevoel hoe nuchter we ook willen zijn ;) .
Bij elkaar waren er 5 Nederlandse bijeenkomsten waar we de eerste 2 hebben overgeslagen (dat waren de kennismaking bijeenkomst en de voorlichtings- bijeenkomst .
Eilanden waren allemaal geweldig, altijd op tijd aangekomen en er werd geen bestemming overgeslagen vanwege "omstandigheden" al was de tocht met de tender naar Samana (Dominicaanse republiek) vrij ruw.
Onderweg moest er stevig worden doorgevaren wat de vaart iets onrustig maakte al werd dat nooit zo erg dat je moeite had je staande te houden.
Op de eilanden ging het van boord gaan zeer vlot, geen wachtrijen, ook niet tijdens het tenderen bij 2 bestemmingen.
De hutten (wij hadden een balkonhut op de zesde laag op 1 verdieping na onder de stuurhut nr 6009) waren prima. Lekker ruim en geen herrie van de airco of van buren en andere dekken).
Doordat je zo ver vooraan zat was er op het balkon (niet hoorbaar in de hut gelukkig) wel veel herrie van de klapperende afscheiding door de wind tijdens het varen. Als je dat niet wil is de tip om een hut midship te boeken. Wij willen graag een hut zo ver mogelijk vooraan het schip, dus dan kan je last hebben van de wind.
Balkons zijn lekker groot, je hoeft niet zijwaarts te zitten zoals je op sommige andere cruiseschepen wel eens ziet. Temperatuur (airco) is goed te regelen, bij sommige kamers in hotels en op schep lijkt zo'n knop een dummy te zijn, maar hier was het verschil snel genoeg te merken.
De Airco op de rest van het schip staat vrij koud (ik vermoed zo'n graadje of 22) waardoor je soms vergeet dat je rond vaart in het Caribisch gebied ;)
Op deze cruise waren er 2 formele (gala) avonden waar 99% zich (gelukkig) aan hield. Zowel klanten als de HAL zelf houden deze traditie nog volop in stand. Op die avonden is de menukaart nog wat extra uitgebreid en de dinerzaal is extra feestelijk aangekleed.
Bij het vertrek uit Willemstad was er een barbecue, waar we extra laad vertrokken, Willemstad was voor vele duidelijk het hoogtepunt.
Verder werd er St. Patrick's Day gevierd al hebben wij daar niet veel van gemerkt.
Geen chocolade of toetjes/ijs buffet shows, die verdwijnen zo langzamerhand uit de cruise traditie (is in mijn ogen eigenlijk ook een enorme verspilling....) maar ook geen uitgebreid afscheid van het diner personeel met het gezwaai met servetten maar misschien was dat alleen bij het diner vanaf 18.00 (???).
Heel wat tradities zijn er bij deze cruise geschrapt, sommige geef ik niet veel om, maar andere zijn eigenlijk best leuk...
Wij wilde 1x een keer de Nederlandse Antillen bezoeken (als kennismaking) en dat is op deze manier ook het leukste.
Wij gaan met voorkeur mee met de HAl maar keken vanwege de prijs ook bij andere rederijen.
Tot onze verbazing was de HAL meest betaalbare optie dus we hebben in meerder opzichten geen spijt van onze keuze.
De cruise was geweldig, zaken als glijbanen klimmuren en animatie in iedere hoek van het schip is iets wat we liever niet hebben dus wat sommige missen, missen wij juiste niet.
Keken we bij vorige boekingen nog naar andere rederijen (het aantal rederijen waar je als Nederlander nog mag boeken neemt trouwens af, Viking kon al helemaal niet, maar sinds kort kan je zonder extra zoektochten ook niet meer terecht bij P&O! Mein Schiff en Thomson zijn ook zeer beperkt boekbaar) maar het ziet er steeds mer naar uit dat wij nog uitsluitend HAL gaan boeken.
Voor ieder type vakantieganger is er wel een ideale cruise te vinden, lees dus altijd goed over de reputatie van de rederij die je op het oog hebt. Al dat extra entertainment betaal je gewoon aan mee, dan moet je er ook gebruik van willen maken.