menu

Westerdam

Westerdam
Cruisemaatschappij Holland America Line
Bouwjaar 2004
Brutoton 81811
Lengte en breedte 290 meter lang, 32,2 meter breed
Passagiers 1946
Bemanning 800
Plaats recensieBekijk recensies (12)

Algemene waardering

Bekijk beoordelingen
80.2
Totale gemiddelde

80.2/100

Service ( 88.8 )
Eten ( 83.5 )
Hutten ( 82.8 )
Entertainment ( 67.3 )
Prijs/kwaliteit ( 78.7 )

Beschrijving

Het MS Westerdam ****+ is een middelgroot schip. Ze heeft een aantal restaurants waar een goede keuze aan maaltijden is. Het hoofdrestaurant de Vista Dining Room, het Lido buffetrestaurant, het Italiaanse Canaletto (toeslag), de Pinnacle Grill (toeslag) en de pop-up restaurants Rudi’s Sel de Mer en Taste of De Librije.

De Westerdam doet ruim aan en biedt alle Holland America Line faciliteiten van de kleinere schepen. Als extra biedt dit schip Explorations Central (EXC) en Rijksmuseum@Sea aan. Verder zijn er een kleine bioscoopzaal, de screening room en een prachtige hydropool in de Greenhouse Spa. Op het achterdek bevindt zich een zwembad alsook een zwembad met een schuifdak op het middendek.

Voor ’s avonds zijn er onder andere een discotheek, de Music Walk (met Lincoln Center Stage, Billboard Onboard en B.B. King’s Blues Club, sportsbar, theater etc.

Zusterschepen zijn het MS Oosterdam, MS Zuiderdam en MS Noordam.

Lees meer over Holland America Line op Cruisereiziger.nl

Vraag een offerte voor de Westerdam aan bij:

Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI Zeetours  

Nieuwsberichten

Miriam

Foto's

Video's

Westerdam Westerdam Westerdam Westerdam

Recensies (12)

Rob
Westerdam 54.2
54.2

Mijn vrouw en ik zijn 2 maal op de Westerdam geweest voor een cruise in de Caribbean. De Westerdam is een mooi schip maar wat eten betreft is het sober. Bij het buffet is de keus erg beperkt.
In vergelijking met bijvoorbeeld RCCL is het een lachertje. Het chocoladebuffet was ook geschrapt.
Ik zal niet zo snel meer met de HAL gaan.

Vertrekmaand

November

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Caribbean en Midden Amerika

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 27 februari, 2014 08:00
Elizabeth
Westerdam 90.0
90.0

Onze eerste cruise met de Westerdam,7 dagen,helaas konden we vanwege verwachte storm konden we niet van boord bij Half Moon Cay.
Werd keurig opgevangen door de bemanning en er werd van alles georganiseerd en extra lekkere hapjes.
Curaçao en Aruba aangedaan en dat was geweldig ! Zelf vervoer geregeld ter plaatsen allebei de dagen in de ochtend een toer gemaakt over de eilanden en ons bij het strand af laten zetten, in Curaçao hadden we met de taxichauffeur afgesproken dat hij ons op kwam halen van het strand en op Aruba hebben we de lokale bus genomen teeug naar het centrum.
De dagen aan boord/op zee waren zeker geen straf en we hebben ons geen moment verveelt. Het was zalig op het achterdek +30 graden in Januari :-) is echt heerlijk !
De service was prima en ondanks dat er veel mensen aan boord zijn merk je het amper het schip is groot genoeg
We hebben geen behoefte aan entertainment en gaan dus niet naar de shows en kunnen daar dus niet over oordelen.
Ik lees fat er in 2013 geen chocolade buffet meer was in 2011 was het er wel en uitgebreid ook ! Ook was er op een avond een heerlijke BBQ op het bovendek,werkelijk geweldig !

Vertrekmaand

Januari

Vertrekjaar

2011

Bestemming

Caribbean en Midden Amerika

Positieve punten
  • Alles !
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 5 maart, 2014 19:37
cees
Westerdam 89.8
89.8

entertainment te veel gericht op de amerikaanse passagiers. moppen tappen? leuk maar niet voor nederlanders,
contest "dancing with....." leuk maar erg amateuristich

Vertrekmaand

Februari

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Caribbean en Midden Amerika

Positieve punten
  • service
  • communicatie aan boord
  • eten
Negatieve punten
  • entertainment
Geplaatst op 12 maart, 2015 09:03
Willem en Anita
Westerdam 90.0
90.0

Recent een cruise gemaakt met de MS Westerdam, schip kwam net uit een 2 weekse onderhoud (droogdok) Veel verbeteringen op het schip zeker de hutten zijn goed opgeknapt, groot tv scherm met veel info, alleen het aantal tv zenders is zeer beperkt, maar goed we gaan niet cruisen om voor de buis te zitten daar hebben we voldoende alternatieven voor aan boord. Jammer dat de Crow's Nest gedurende de reis gesloten was ivm de werkzaamheden die nog niet waren afgerond, een ieder kreeg 200 dollar p.p.compensatie op je boordrekening bijgeschreven vanwege de werkzaamheden. Deze reis van 13 dagen had maar een zeedag dus het was niet echt een gemis om te zitten in de Crow's Nest. Eten was goed incluis de bediening maar daar staat de HAL bekend om en dat hebben ze weer waargemaakt. Ja, we hebben weer genoten van de cruise met zijn mooie en interessante havens.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2017

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Service
  • Communicatie
  • Accommendatie
Negatieve punten
  • Entertainment kan beter
Geplaatst op 30 mei, 2017 15:23
G
Westerdam 52.8
52.8

Onlangs een Cruise met de Westerdam. 28 dg Mediteranea in aug. Voor ons was niet alles goed bevallen helaas. Het eten viel enigszins tegen. Buffet restaurant was de keuze m.i wat beperkt en vlees vaak koud of niet gaar. 'S avonds in het restaurant met vaste zitting gegeten, ook hier liet het vaak te wensen over. Eten werd te snel achter elkaar geserveerd, het gevoel dat je in rap tempo van tafel moest zijn. Informatie aan boord alleen qua excursies zeer uitgebreid maar andere zinvolle informatie ontbrak het aan. Heel erg gericht op verkoop en geld verdienen helaas. Route was m.i niet goed opgebouwd waardoor (te)veel onnodige zeedagen!

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2017

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 23 oktober, 2017 13:07
Marianne&Bert
Westerdam 89.6
89.6

Wij hebben de cruise met de Westerdam als zeer plezierig ervaren. Op dit mid-size schip met 1900 passagiers loop je elkaar niet in de weg. Ook niet in- en om het zwembad. Wij hadden slechts 1 zeedag en korte vaarroutes zodat je lang in de stad(jes) kon verblijven. De bediening en het eten in de Diningroom (wij hebben uitsluitend in de Diningroom gedineerd en ontbeten) was zoals we dat van de HAL mochten verwachten. De sfeer in de diningroom is ook rustiger dan wij hebben ervaren op de Koningsdam. Het vernieuwde Crowsnest is qua indeling en comfort goed om rustig te kunnen zitten. Deze BB King band was top en dat was te merken aan het bezoek en danslustigen. Mooi om te zien dat mensen op leeftijd nog zo "uit hun dak"kunnen gaan. Tenslotte opgemerkt dat wij nog niet zo'n snelle in- en ontscheping hebben meegemaakt. We konden al om 12.00 uur aan boord en de hut was vóór 13.00 uur al beschikbaar. Eén kritische opmerking en dat is dat de prijs in de Sel de Mer véél te hoog is voor het gebodene.

Vertrekmaand

Oktober

Vertrekjaar

2017

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • eten en bediening in algemeen
  • BB Kingband
  • Crowsnest en Gym
Negatieve punten
  • prijs Sel de Mer
Geplaatst op 25 oktober, 2017 12:19
Hans&Peter
Westerdam 80.0
80.0

Onze 3e cruise met de HAL; Westerdam is op een prettige manier opgeknapt en gemoderniseerd. Jammer dat er wel aanpassingen zijn geweest die voor een grote groep reizigers een gemis vormen: de bibliotheek naast het Crowsnest, het dansen in de Oceanbar, de bioscoopzaal. Goede veranderingen zijn het klassieke muziekprodium, de vergrote pianobar (met 2 piano’s en veel meer zitplaatsen) en een flatscreen in demand in de hutten. Jammer dat de ombouw van de Northern Light disco in Gallerybar minder geslaagd is; fijn die extra bar en ruimte voor spelletjes maaar vervelend dat je rechtstreeks zicht hebt op dat flitsende casino met zijn machines en verveeld kijkende mensen...
Mooie klassiek muziek (goed van dat kwintet) maar geef die mensen wel de ruimte voor eigen creativiteit. Goede shows maar alles VEEL TE HARD en bij frequenter cruisen waarschijnlijk overal dezelfde formats. Eten als vanouds goed van kwaliteit; wij hebben ook geluncht in de Pinnacle; dat kost niet zo veel extra voor een hele stap meer service en kwaliteit (maar de toeslag voor de avond vonden wij te veel van het goede); het Lido altijd goed voor alle momenten van de dag. Probleem was wel dat de vooral oudere gasten erg lang blijven zitten en traag waren bij het afhandelen van het halen van eten en zo; wij noemden dat in de weg staan op de verkeerde momenten. Gevolg van de leeftijd was ook veel hulpmiddelen in de paden.

Een opmerking over iets dat ons zeer heeft geërgerd : de HAL geeft aanwijzingen wat te dragen aan boord van het schip; overdag lijkt dat meestal geen probleem. Het woord wel een probleem als er in de Dining Room gedineerd wordt, niet alleen op gewone avonden maar zeker op de ‘gala’ avonden. Weer eens te veel teenslippers zonder sokken, petten, flodderbroeken, polo’s en lawaaishirts bij mannen, en te strakke t-shirts en te korte broeken met blote benen + spataderen bij de dames. Dat is zeker voor gala-avonden niet de uitkomst van de aanwijzingen die ieder bekend zijn. De directie moet hier standvastiger optreden en betrokkene doorverwijzen naar het Lido. Dit vinden wij niet de taak van de gerants aan de desk van de dining room maar een taak van de staf in uniform!

Om af te sluiten met een pluim: de service van alle medewerkers is buitengewoon! Van de huisservice op de corridors tot de bediening in restaurant en bars zijn er geen opmerkingen en dat kan alleen maar als de medewerkers op de achtergrond het ook goed doen....

Vertrekmaand

Januari

Vertrekjaar

2018

Bestemming

Caribbean en Midden Amerika

Positieve punten
  • Service van medewerkers
  • Kwaliteit eten
  • Sfeer Lincoln Center Stage
Negatieve punten
  • Te hard geluid bij het entertainment
  • Kleding bij diner en gala
  • Verblijfstijd tijdens eetmomenten in het Lido
Geplaatst op 8 februari, 2018 00:35
Jan Z.
Westerdam 92.6
92.6

Een prachtige cruise gemaakt van Vancouver via Alaska naar Yokohama (Tokio). Het weer was buitengewoon. Iedere landdag zon. In Glacierbay windstil, zon en spiegelglad water. Een droom met weerpiegelingen van bergen en gletsjers in het water. Het schip beviel ons uitstekend. Het verkeert in goede staat. Strak in de verf, schoon. De bemanning uitzonderlijk. Zo vriendelijk en vrolijk hebben we zelden meegemaakt. Op de laatste dag voor aankomst lag het hele lido zwembad bezaaid met 400 van handdoeken vervaardigde dieren. De stewards hadden dat met z'n allen na 24 uur in twee uur gedaan. Ze hadden erveel plezier aanbeleefd. Door de gasten werd dit bijzonder gewaardeerd. Het eten was weer goed, alleen mogen er wat nieuwe gerechten op de menukaart. Die is al langere tijd onveranderd. De hut was prima met twee fantatische hutstewards. Geen negatieve opmerkingen? Ja, toch wel. De internetpakketten zijn schandalig duur geworden. Daar, waar andere rederijen internet gratis aanbieden gooit de HAL er een schepje bovenop. Voor 300 mb betaal je $ 24.95per dag!!! Tegenwoordig hoort internet toch tot de basisvoorzieningen. Zeer zeker met veel zeedagen moet daar rekening mee worden gehouden. Ook vonden we de prijs van Rudi's sel de mer veel te hoog als je kijkt naar het gebodene.

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2018

Bestemming

Azie

Positieve punten
  • Vriendelijkheid personeel
  • Conditie van het schip
  • Klassiek kwintet
Negatieve punten
  • Prijzen internet paketten
  • Prijs- kwaliteit Rudi's sel de mer
Geplaatst op 18 oktober, 2018 10:20
Henk Boekhout
Westerdam 80.8
80.8

Perfecte cruise om goede indrukken van Japan, Zuid-Korea en China te krijgen.
Drie totaal verschillende landen met interessante culturen en landschappen.
De maatschappij ( HAL ) moet nog wel iets doen wat betreft voorlichting omtrent visums, zeker wat de prijs hiervoor aangaat.
Discipline onder het personeel is groot, maar daar word je als gast totaal niet mee lastig gevallen.
Van begin tot het einde loopt alles als een geoliede machine.
Maar dat was ook zo bij de voorgaande 28 of 29 cruises, we zijn niet anders gewend, maar toch valt het iedere keer weer op.

Vertrekmaand

Oktober

Vertrekjaar

2018

Bestemming

Azie

Positieve punten
  • Zojuist verbouwd schip in perfecte staat
  • Groot deel van het personeel doet goed z'n best
Negatieve punten
  • Fooien worden per dag p.p. op je onboardaccount bijgeschreven.
  • De veel te lange wachttijden bij de Chinese autoriteiten.
  • wij waren met 3, maar de hut was hier niet geschikt voor.
Geplaatst op 16 december, 2018 15:08
Jan Verhoeven
Westerdam 86.0
86.0

Heb in het voorjaar de fantastische cruise gemaakt met sfeervolle mooie
m.s.Westerdam van Hong Kong naar Shanghai. Aan boord had ik op de vijfde verdieping een mooie balkonhut zodat ik elke morgen heerlijk kon genieten van het binnenvaren in diversen havens.In elke haven ging ik smorgens in mijn uppie de wal op om sfeer te snuiven, heerlijk.
Ik heb ook enkele excursies gedaan o.a.In Hong Kong, Taipai, Nagasaki, Shanghai. Het was een hele belevenis .
Aan boord heb ik mij prima vermaakt, heerlijk gegeten en een lekker glaasje gedronken en mooie shows gezien in het theater.

Vertrekmaand

Maart

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Azie

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 17 juni, 2019 18:53
Cees
Westerdam 86.2
86.2

Goede sfeer , waarvoor hulde aan de hotelmanager en kapitein, waren beiden zeer toegankelijk. Er was ook een ontvangst voor Nederlandse gasten met borrel en hapjes. Er waren best veel Nederlanders ca. 120 op deze cruise. is best behoorlijk voor een Azie cruise.

Taiwan was een openbaring, vriendelijke en blije mensen ontmoet. Mooie havens bezocht een aanrader. China, Zuid Korea en Japan waren interessant om te bezoeken. Manilla viel erg tegen, ondanks dat ik er weinig van verwachte.

BB King was prima.

Vertrekmaand

Februari

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Ontvangst met borrel en hapjes voor Nederlands gasten
  • Oosterse sfeer en eten
  • Taiwan een aanrader
Negatieve punten
  • Manilla, viel erg tegen
Geplaatst op 7 juli, 2019 11:03
Albert Scholz
Westerdam 70.2
70.2

We hebben de 14 daagse verkenningscruise Japan en Zuid Korea gemaakt in Maart 2023.
De voorbereiding verliep buitengewoon stressvol door de zeer slechte bereikbaarheid van de HAL. Telkens werd er iets veranderd en de bereikbaarheid was zeer slecht. Op mails kreeg je pas na 5 weken een reactie en dan ook nog eens niet het gevraagde antwoord. Bij bellen stond je soms meer dan een uur in de wacht en kreeg je een medewerker die niet op de hoogte was van hetgeen je wilde weten m.b.t. de door hen aangebrachte veranderingen. Met name was er grote onduidelijkheid over de Covid maatregelen aan boord en de eisen vooraf. Dat Japan vooraf een zeer ingewikkeld digitaal systeem hanteert kan de HAL niet aangerekend worden, maar over het al dan niet dragen van mondkapjes aan boord zijn zij wel verantwoordelijk. Vooraf was mij medegedeeld dat deze niet meer nodig waren. Wij moesten ook nog tevoren een test doen. Het werd uiteindelijk een z.g.n. “administratieve zelftest” omdat de testlocaties bij ons al niet eens meer open waren. Volkomen onzinnig en alleen maar een administratieve act ! Aangekomen in Japan bleek dat mondkapjes ook daar niet meer verplicht waren. Desondanks waren de mondkapjes aan boord verplicht en ook op al hun excursies! Als ik dat te voren geweten had, dan had ik deze cruise niet geboekt. Ook voor het personeel was dit heel onplezierig.
Zo slecht als de service van de HAL in Nederland was, zo goed was deze echter aan boord.
Het Personeel was zonder enige uitzondering zeer vriendelijk en behulpzaam. Ook bij een probleem werd direct en adequaat gehandeld.
Het eten was uitstekend met voldoende keuze zowel in de Dining-room als bij het Lido buffet. Het buffet was wel massaal en voor een plekje gingen wij meestal naar buiten. Voor de diningroom werd open seating gehanteerd, hetgeen resulteerde in wacht rijen bij de ingang, zelfs bij een tijdstip als 19.30 uur. Reserveren was slechts voor na die tijd mogelijk en ook dan moest je soms nog wachten. Ik geef dan toch de voorkeur aan een eigen tafel en tijdstip voor de hele cruise. Eten in de Pinnacle grill en Canaletto is uitstekend , maar is het surplus van € 38 resp. € 19 niet waard. Wij kregen op basis van ons Have it all pakket drie gratis updates. Zonder dat zou ik het niet gedaan hebben.
Drankjes zijn exceptioneel duur. Als je geen Have it All pakket inclusief drankjes hebt dan is dit een grote kostenpost. Je betaalt dan voor een (klein) glas wijn $ 11 en zonder pakket komt daar dan nog eens 18 % tax bij. Zie de kosten van de andere drankjes bij de foto’s. Ook is het zo dat je met het dranken pakket van € 45 pp per dag toch moet bij betalen als je drankje meer dan $ 11 kost! Ik had een keer niet opgelet en bestelde een brandy. Kreeg een gigantisch groot en mooi glas met een pinkje Hennesy voor $ 21. Dus $ 10 bijbetalen!
Het Internet maakte deel uit van mijn pakket. Heb je dat niet dan gaat het flink in de papieren lopen. Tussen de $15 en $20 per dag. Kwaliteit was redelijk t.o.v. van wat ik bij anderen heb ervaren.
Communicatie aan boord ging via de Navigator app. Ook onderling chatten met elkaar. Alle denkbare info over schip, restaurants, activiteiten, excursies en agenda. Ook alle tickets had je hierin digitaal zo ook de diner menu’s Voor sommige ouderen was dit helaas digitaal te hoog grepen. Het bedieningsmenu zou dan ook nog wat aandacht verdienen
Inrichting van het schip was heel smaakvol en ondanks dast het schip geheel volgeboekt was, was er toch altijd wel een comfortabel plekje te vinden waar je in de avond rustig kon zitten. Voldoende keus aan bars met en zonder muziek wat helaas tegenwoordig een uitzondering is. Wij hadden zelf gekozen voor een binnenhut. De afmeting valt dan toch wel heel erg tegen, maar aan de andere kant was alles aanwezig met voldoende hang en legruimte. Ook meerdere USB aansluitingen voor het opladen en EU contactdozen.
Netheid was perfect in orde zowel de hut als alle algemene ruimtes en zwembaden/ wirlpooles.
Er werd de hele dag gepoetst.
Entertainment. Wij houden van rust en hebben dus de vele bars met luide live muziek vermeden, maar zover ik het kon horen was de kwaliteit wel goed. De grote shows die wij elders hebben gezien op de main stage ontbraken hier. Slecht een keer een mooie dansshow. Muziek is altijd een smaak kwestie. De klassiek pianist Tian Jiang vonden wij geweldig. Zo ook de groep van mannelijke zangers en de Violist. De comedian was helaas niet aan ons besteed , maar mijn zoon van 50 vond hem geweldig. De lezingen met name over de cultuur en geschiedenis van Japan en Korea waren zeer waardevol. Als je dat wilt kun je je de hele dag laten vermaken. Te veel om op te noemen, maar voor ieder wat wils
De Excursies waren veel te duur voor hetgeen er geboden werd. Wij hebben er voor de meeste havens wel gebruik van gemaakt, omdat wij geen risico wilden lopen met zelf boeken ter plekke. De kwaliteit varieerde van slecht tot redelijk. Als je bedenkt dat je met 4 personen soms € 1000 per dag moet afrekenen, is dat dus niet aan te raden. Met een eigen privé chauffeur waren we op een andere dag de helft kwijt De gidsen spraken soms zeer slecht en dus onverstaanbaar Engels. Ook nog eens met mondkapje voor omdat de HAL dat eiste! De oorzaak was dat er door de Covid veel gekwalificeerde gidsen vertrokken waren er nu bejaarde invallers aangetrokken waren.
Fooien waren bij ons inbegrepen in ons pakket. Anders houden ze automatisch $ 16 pp per dag in op je boord account. Ze kunnen dit overigens in tegenstelling wat er beweerd wordt juridisch niet verplichten. Bij de servicedesk kun je een formulier invullen waar je dit bedrag kunt aanpassen. Zowel naar boven als beneden en ook op nul kunt zetten. Wanner betalen de cruisemaatschappijen nu eindelijk hun personeel eens naar behoren zodat dit systeem wordt van zgn “verplichte” fooien kan worden afgeschaft?
Tijdstip van de cruise zou een tweetal weken later gepland moeten worden in April ipv Maart. Dit omdat wij nu alleen op de laatste twee dagen van de prachtige Sakura bloesems hebben kunnen genieten.

Vertrekmaand

Maart

Vertrekjaar

2023

Bestemming

Azië

Positieve punten
  • geweldig eten
  • vriendelijk personeel
  • mooie inrichting van het schip met comfort
Negatieve punten
  • dure dranjes
  • slechte en te dure excursies
  • onnodig mondkapjes beleid
Geplaatst op 2 april, 2023 10:19

Plaats jouw recensie

Vrij zoeken

Zoek op rederij

Zoek op cruiseschip

Advertentie

Laatste recensies

Top cruiseschepen