menu

Rotterdam

Rotterdam
Cruisemaatschappij Holland America Line
Bouwjaar 2021
Brutoton 99.500
Lengte en breedte 300 meter lang, 35 meter breed
Passagiers 2668
Bemanning 1052
Plaats recensieBekijk recensies (22)

Algemene waardering

Bekijk beoordelingen
73.5
Totale gemiddelde

73.5/100

Service ( 83.5 )
Eten ( 80.1 )
Hutten ( 75.2 )
Entertainment ( 64.6 )
Prijs/kwaliteit ( 64.2 )

Beschrijving

Cruise schip Rotterdam is het derde Pinnacle klasse schip voor de Holland America Lijn en kwam in 2021 in de vaart. Zusterschepen zijn de Koningsdam en de Nieuw Statendam.

Cruiseschip Rotterdam heeft een capaciteit van 2.668 passagiers en biedt een klassieke cruise-ervaring. Aan boord staat onder andere muziek centraal; met klassieke muziek, de Rolllingstone Rock Room, de pianobar Billboard on Board en de B.B. Kings Blues Club.

Als derde schip in de serie beschikt de Rotterdam over verbeterde Pinnacle-klasse voorzieningen en innovaties. Samen met de typische Holland America Line kenmerken zorgt dit ervoor dat de rederij in de top van de industrie behoort wat betreft aantal terugkerende gasten.

Geliefde restaurants aan boord zijn onder andere het Grand Dutch Café, Aziatisch restaurant Tamarind, de Pinnacle Grill en Rudi’s Sel de Mer.

Miriam cruiste op de Rotterdam mee naar de Noorse Fjorden. Lees hier haar ervaring:

Vraag een offerte van de Rotterdam aan bij:

Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI Zeetours  
Miriam

Foto's

Video's

Rotterdam

Recensies (22)

Sjoerd de Vries
Rotterdam 85.0
85.0

Al jaren is het bij ons traditie om met de feestdagen een cruise te maken. Door de coronacrisis kwam daar in 2020 niets van terecht. In januari 2021 toch geboekt met de verwachting dat het eind 2021 wel ‘over’ zou zijn. En aangezien de nieuwe Rotterdam dan aan de vloot van de HAL was toegevoegd een kerstcruise op dit schip geboekt. Ondanks alle extra maatregelen rondom corona hebben we toch heerlijk kunnen genieten van dit prachtige nieuwe schip en een fantastische cruise gehad.

Vertrekmaand

December

Vertrekjaar

2021

Bestemming

Caribbean

Positieve punten
  • Prachtig nieuw schip
  • Goede service
  • Heerlijk achterdek
Negatieve punten
  • Dranken prijzig
  • Mis oude inrichting van het crowsnest
Geplaatst op 16 januari, 2022 13:15
anja oosterwijk
Rotterdam 53.8
53.8

Ook wij hebben met kerst de bovenwindse eilanden bezocht,
het diner in bedieningsrestaurant vond ik minder, gerechten niet op elkaar afgestemd,
uiensoep of een zware bonensoep horen niet in een 5 gangenmenu thuis, ook een ijsje smelt voor het op tafel staat, kleding bij de gala avonden is voor een amerikaan een poloshirt
op het achterdek bij de bar is nog steeds een rookhoek, gasten zitten hier de hele dag flink te roken
zou in een andere hoek moeten die afgeschermd is
entertainment was door de corona? van een bedroevend niveau,
een chocolaatje op bed is alleen nog voor speciale dagen,
had in de hollandse bar, bossche bollen die oud smaakten, net als appeltaart, ook het vet van de kroketten was niet vers ( (kroket zelf is een meelbal) mis de grandeur van de vorige Rotterdam
scootmobiels die de gang blokkeerden

Vertrekmaand

December

Vertrekjaar

2021

Bestemming

Caribbean

Positieve punten
  • de kapitein was dhr B. hele aardige man
  • mooi weer
  • inclusive pakket dus makkelijk met drank
Negatieve punten
  • kwaliteit diner in bedieningsrestaurant
  • roken stuurboord zijde achterdek bij bar
  • kwaliteit entertainment
Geplaatst op 27 februari, 2022 08:35
Jan Zellenrath
Rotterdam 92.8
92.8

We waren benieuwd naar de nieuwe Rotterdam. Hebben veel cruises met de oude gemaakt en waren gecharmeerd door de mooie inrichting hoewel de laatste jaren het schip sterk achteruit ging. Ik moet zeggen dat de nieuwe Rotterdam mijn verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen. Mooie luxueuze inrichting in lichte tinten en met muziek als leidend thema. De music walk is een aanrader. Steengoede bands in de BB King club en de Rolling Stone room. Wat echt een aanfluiting was waren de twee pianisten in Billboard aan boord. Ze zongen en speelden vals, beheersten slechts enkele accorden. Menig amateur zou ze ver kunnen overtreffen. We hadden een cruise van twee weken (samengesteld). De menu's in de dinning room waren beide weken identiek. Dat viel tegen. Chocolaatjes hebben we niet gemist, daar cruisen we ook niet voor en de Grand Dutch Cafe hebben we veelvuldig bezocht. Mooie en prettige locatie met vriendelijke bediening en lekkere producten. Het doet goed om te zien hoe druk het daar steeds was en hoe de buitenlandse gasten de Nederlandse producten wisten te waarderen. Met name de appeltaart en erwtensoep waren renners. We hebben een heerlijke tijd gehad. Weer onder de indruk van het vriendelijke en klantgerichte personeel.

Vertrekmaand

Maart

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Caribbean

Positieve punten
  • Mooi, nieuw schip
  • Vriendelijke bemanning
  • Kwaliteit maaltijden
Negatieve punten
  • Pianisten billboard
  • Variatie menu's in dinning
Geplaatst op 5 april, 2022 18:36
Albert Jacobs
Rotterdam 77.0
77.0

Oversteek Port Everglades USA naar Amsterdam gemaakt van 17 april tot 1 mei 2022

De inscheping was een ramp, i.v.m. de afname van een antigen test in de terminal, ondanks dat in de HAL voorwaarden was vermeld dat je als je 3 dagen voor vertrek was getest of binnen 90 dagen was genezen van Corona, je zo aan boord kon. Een rij van meer dan honderd meter en meer in de brandende zon, waarbij door de brandweer water werd uitgedeeld , waren we na ruim 3 uur in de rij te hebben gestaan, aan boord.
Ook het WiFi en Netwerk werkte niet in de terminal voor de VeriFLY en Navigator app.

Zoals vanouds een super reis om van het mooie weer te genieten en een rustige oversteek met twee havens op de Azoren, Cherbourg Frankrijk, en Zeebrugge. Passagiers bezetting was +/- 1600 waarvan 1244 Amerikanen, 122 Canadezen , 101 Nederlanders en nog 21 andere nationaliteiten.

De Rotterdam is een prachtig schip, alleen de kunst in trappenhallen vind ik wat minder, maar dat is persoonlijk.
Bemanning is als vanouds vriendelijk en behulpzaam, daar valt niets op aan te merken.
Het chocolaatje is inderdaad slechts 3x gedeeld, maar dat zal te maken hebben met voorraad denk ik zelf.

Wat mij wel stoorde is dat er geen Nederlands nieuws via de navigator app te verkrijgen was. Als je dan een week op zee zit, ben je verstoken van Nederlands nieuws. Belgisch nieuws was er dan weer wel, maar dat is gericht op België.

Over het entertainment personeel valt wel iets te zeggen, die verzamelde zich s' avonds na 23.00 uur in de BB Kings Club om daar met ongeveer 30/35 personen te vertoeven met luide muziek van de DJ.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Mooi schip
  • Vriendelijke bemanning
  • Kwaliteit maaltijden
Negatieve punten
  • inscheping
  • entertainment
  • drankenpakket van Heineken (geen Grolsch)
Geplaatst op 13 mei, 2022 17:08
fred van der Steen
Rotterdam 86.2
86.2

een heerlijk schip met een zeeeeer vriendelijke en deskundige bemanning.,balkonhut was geweldig
we hebben ontbeten En de gedineerd in het diningrestaurant op dek 2 waar de menukaart in een woord Af was
we hebben de excursies op eigen houtje gedaan, wat met een beetje googelen best eenvoudig is
minpuntjes, wat in eerdere recensies al aangestipt was zijn de prijzige drank en wifiprijzen
Karlijn, de dame die de entertaining aankondigde mag zeker meer in het Nederlands doen,er zaten bij onze cruise veel oudere Nederlanders en Belgen, die de taal zeker niet machtig waren

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • bemanning
  • eten in diningrestaurant
  • balkonhut
Negatieve punten
  • prijzen drankjes
  • karlijn , die veel te veel in het engels deed terwijl er veel oudere nederlanders en belgen aan boord waren
  • wifi abbonement te duur
Geplaatst op 12 juni, 2022 16:49
Jan verhoeven
Rotterdam 92.6
92.6

Heb de FANTASTISCHE doopcruise naar Noorwegen gedaan.Het pakket Have It Al heb ik genomen.lekker onbezorgd ,heerlijk gedineerd in het mooie restaurant ,had een mooie 4 persoons buitenhut voor mij alleen,vriendelijke en behulpzame bemanning.,kon in de shop helaas geen model kopen van Rotterdam.
HET WAS EEN HEERLIJKE MOOIE CRUISE

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 19 juni, 2022 09:10
Marja
Rotterdam 76.2
76.2

We zijn in juni een week met de Rotterdam naar Noorwegen geweest, voor het eerst Club Orange geboekt.
Onze ervaring daarmee:
-prioriteit bij inchecken en bij boeken excursies: niets van gemerkt
-uitnodiging special event: ??? Moet nog komen denk ik
-speciale Club Orange tas: kregen we op de vierde dag nadat we er herhaaldelijk om moesten vragen
-speciale Club Orange balie bij de receptie: die is er en daar werden we direct geholpen
-Club Orange restaurant: Fijn dat je ‘s morgens kunt ontbijten en ‘s avonds dineren zonder te moeten zoeken naar een plekje in een overvol restaurant. Helaas duurde het soms wel erg lang (40 minuten) voordat we ons ontbijt kregen. Toch zouden wij, mede vanwege dit restaurant, een volgende keer weer voor Club Orange kiezen
-upgrade van de hut in dezelfde categorie: prima geregeld!

Onze ervaring met de fotoshop:
Dit is onze 13e cruise. Meestal kopen wij een geprinte foto als herinnering.
Op de Rotterdam is een grote muur met een aantal beeldschermen. Je houdt je boordcard voor de lezer en de foto’s waar jij op staat verschijnen op het beeldscherm. Wij kozen er 1 uit, die kwam direct in het winkelwagentje. Vervolgens winkelwagentje aangeklikt en daar stond: “download”. Dat gedaan hebbend gingen we naar de fotoshopmedewerker met de vraag wanneer we onze geprinte versie konden ophalen. Toen bleek dat wij voor $ 22,99 deze ene foto moesten downloaden op onze telefoon. Als we hem geprint wilden hebben moesten we nog eens drie dollar extra betalen. Op onze mededeling dat we alleen 1 geprinte foto wilden en géén download werd gezegd dat het niet meer veranderd kon worden want de foto stond al in de cloud…
Als je alleen geprintte foto’s wilt, moet je nog 6 a 7 extra stappen ondernemen. Dat staat echter nergens duidelijk aangegeven. 1 geprinte foto kost (inderdaad) ook op de Rotterdam $ 15. We hebben onze ervaring bij de receptie gemeld. Men was het er over eens dat er duidelijker informatie moet komen. Ben inderdaad benieuwd of dat ook werkelijk gebeurt.

In tegenstelling tot onze vorige cruise met de HAL werden we nu gelukkig niet meer “dood gegooid” met reclames van de shops.
De navigator app vonden we erg handig in gebruik. Verder is het personeel heel vriendelijk, de inrichting vanher schip is erg mooi en de Tamarind en Pinacle grill een aanrader.

Wij kiezen altijd een hut midscheeps. Dit keer hadden we een vista suite op het achterdek. 7192. Mooi uitzicht maar helaas voelde ik nu wel het trillen van de schroeven waardoor ik de hele week heel slecht heb geslapen.
Volgende keer dus maar weer in het midden.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • BBKing en de Rollingstonesbar
  • Restaurant Club Orange
  • Mooie sfeervolle inrichting
Negatieve punten
  • Ontbreken duidelijke instructie bij fotoshop
  • Chaotische toestand bij vertrek excursie
  • Niet altijd was alles verkrijgbaar wat op de drankenkaart van de bars stond
Geplaatst op 3 juli, 2022 12:24
Ad
Rotterdam 66.0
66.0

Wij, mijn vrouw en ik, hebben met de Rotterdam de transatlantische cruise gemaakt van Fort Lauderdale naar Amsterdam.
Het inschepen dat vanwege een verplichte Corona test maar liefst meer dan 3 uur duurde was een kleine ramp. Passagiers stonden in de brandende zon in rijen. Gelukkig kwam de brandweer wat flesjes water uitdelen en reikte opklapbare stoelen uit aan de merendeels senioren.

De WiFi verbinding was zeer slecht, eigenlijk onbruikbaar. Elke dag naar het front-office waar we in de rij aansloten van gasten met dezelfde klacht. We werden keurig geholpen doch het probleem werd niet verholpen. Elke dag hetzelfde excuus: oorzaak is de slechte ontvangst midden op de oceaan. Maar waarom dan daarvoor betaald terwijl het natuurlijk ook belachelijk is dat je de WiFi up kunt graden a raison 5 dollar per dag. Dit kun je toch niet uitleggen. Terwijl wij onze literatuur digitaal lezen was dat nu niet mogelijk. Geen probleem zou men denken. Er is een bibliotheek. Helaas is de ouderwetse bieb verdwenen. Een zeer klein aantal nieuwe Engelstalige boeken is nu aanwezig en dat terwijl men voor een paar honderd euro een enorm aantal Nederlandse boeken kan aanschaffen op de 2de hands markt.

Entertainment was bijna niet aanwezig. In de pianobar wed niet gespeeld. Jammer. Wij weten van vorige cruises dat dit ‘s avonds het middelpunt van vermaak was.

Ik was een paar dagen flink aan het hoesten. Een Amerikaanse dame gaf het advies om een Coronatest te laten doen. Waarom niet? Op de kamer de receptie gebeld. Vrij snel kwam er iemand die wattenstaafjes in de neus van ons ronddraaide. Na een half uur ging de telefoon en zei een verheugde jongedame:”congratulations”. Beide negatief. Edoch ik moest 24 uur in quarantaine en mijn vrouw niet. Toen wij daarover onze verwondering uitten werd er opgemerkt dat dit de policy van het schip was. Wij konden dat niet volgen en lieten dat netjes doorschemeren. Ik zei nog tegen mijn vrouw dat het een knappe kerel was die mij op zou sluiten. Dit moeten ze gehoord hebben. Zo’n half uur later werd er geklopt en stond er een mans persoon voor onze deur die er noch in de hoogte noch in de breedte doorheen kon. Mak als een lammetje ben ik meegegaan en heb totaal onbegrepen 24 uur in ledigheid doorgebracht.
Dezelfde nacht kregen wij bericht dat een zeer beminde zwager was overleden en zijn wij in Amsterdam van boord gegaan. Het traject naar de fjorden dat wij aansluitend ook geboekt hadden hebben wij maar niet gemaakt.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Transatlantisch

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 12 juli, 2022 22:09
Theo
Rotterdam 66.0
66.0

Op 8 mei een aangepaste oostzee cruise geaan,met de rotterdam dit was best wel ok.
Het hoofd restaurant was goed verzorgd,mooi interieur nette bediening alleen de hoeveelheid voedsel was zeer weinig.
Het sushi restaurant was zeer goed en het tamarind restaurant was ook wel goed.
Het pinacle restaurant viel enigzins tegen en het Rudi's sel de mer restaurant was fantastisch
Het personeel aan boord was zeer vriendelijk
De excursies vielen over het algemeen tegen, in Stockholm gids die voornamelijk moppen vertelde
In Hamburg gids die v.n.l.de politieke omstandigheden aan het uitlegen was.
De temperatuur aan boord was koud, in vrijwel alle ruimten dus je loopt over het algemeen met een vest of een trui aan, in de cabin was de temperatuur ook niet in orde
Als je t.v. wilt kijken moet je op bed gaan liggen want een fatsoenlijke stoel is niet aanwezig, alleen een bureau stoel.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 14 juli, 2022 23:12
Rita flaes
Rotterdam 63.8
63.8

Week Noorwegen met De Rotterdam, mede door het prachtige weer een super cruise gehad.
Het schip voldeed aan de verwachtingen, goed en voldoende etens mogelijk heden.
Kamer helaas minder wij zaten op dek 5 maar hadden op de kamer als wij daar waren last van erg harde muziek geluiden, gelukkig ben je weinig op de kamer.
Muziek sowieso erg hard ,jammer gingen soms eerder weg omdat het niet meer te doen was.
Door de dure prijzen komt er voor een week toch erg veel geld bij.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Al het personeel vriendelijk
  • Schoon schip
Negatieve punten
  • Muziek te luid
  • Drankjes erg duur
  • Excursies erg duur
Geplaatst op 24 juli, 2022 13:38
Peter
Rotterdam 68.0
68.0

Met de Rotterdam naar Noordelijke eilanden geweest. Veel aan boord gezeten omdat het weer slecht was. Van Noorwegen naar IJsland enorme deining waardoor de deuren worden afgesloten. Ook terug van IJsland naar de Shetlands weer binnen blijven. Shetlands gingen niet door vanwege teveel wind. Na 60 uur aan boord konden we voet aan wal zetten in Invergordon. Opvallend veel havens die niet dicht bij de stad lagen, vooral Reykjavik en Edinburgh. Veel te veel mensen aan boord waardoor er op enig moment veel mensen in isolatie moesten en het mondkapje verplicht werd. Een teleurstellende reis.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Mooi schip
  • Vriendelijk en dienstbaar personeel
  • Eten en drinken
Negatieve punten
  • Kapitein die niets vertelde
  • Teveel op zee
  • Entertainment programma
Geplaatst op 25 augustus, 2022 13:48
Marijke Frek
Rotterdam 87.0
87.0

Hebben een heerlijk reis gehad naar Noorwegen.
Enorm minpunt is de muziek die via de vloer enorme resonantie gaf. Trillingen tot in het bed omdat de bas box van de BB King club onder onze vloer hing.
Hebben midden in de nacht om half 2 de service gebeld! Drama.
Hut 4070 is zeker geen aanbeveling!!

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Verzorging is super
  • Personeel erg vriendelijk
Negatieve punten
  • Muziek
  • Slechte nachten ivm muziek
Geplaatst op 28 augustus, 2022 10:40
Jan Rotterdam
Rotterdam 68.8
68.8

Mooi schip, prima hut en bed. Verzorging door huts stewards perfect en supervriendelijk. Bediening en producten in de horeca niet meer van de kwaliteit van een aantal jaren geleden. Dining room en specialiteiten restaurants hebben de zaken beter voor elkaar.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Hut en bed
  • Verzorging door hut stewards
  • Specialiteiten restaurants
Negatieve punten
  • Kleinere horeca voorzieningen
  • Prijs/ kwaliteit excursies
Geplaatst op 4 september, 2022 16:51
V&J Capilitan
Rotterdam 51.6
51.6

Gisteren terug gekomen van onze Noorwegen, IJsland, Schotland cruise. Onze kleinste binnen hut ooit. Geen stoel om op te zitten. Personeel nog steeds vriendelijk als altijd. Op deze cruise bemerkten wij dat er vele dingen weg zijn. Entertainment is ver te zoeken. Stukken minder dan we gewend zijn bij de HAL. Kapitein Timmers prima kaptein. Dat Covid ook hier de kop op stak is niet zijn schuld want hij waarschuwde telkens weer. De laatste van de tweede week werden mondkapjes verplicht aan boord en handen wassen en ontsmetten ge-eisd. Niet voor niets. De crew doet erg zijn best. Bij de Pizza aardige mensen. Ook bij de hamburgers/patat vriendelijk personeel.
Ijs bij het Lidos prima. Ook bij ijs met betaling op het dek was oke. Het was erg druk deze reis met rollators, scootmobielen, invalidewagens. Foto service ver te zoeken. Wordt niets over gemeld waar je foto's zijn. Voorheen waren er leuke aanbiedingen aan boord, nu niet meer. Spelletjes, nu niet meer. Chaotische taferelen bij vertrek.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • vriendelijk personeel
  • schoonmaak
  • pizza crew
Negatieve punten
  • hut/bed
  • ontbreken stoelen hut
Geplaatst op 12 september, 2022 13:48
Louise Vandenhoven
Rotterdam 54.0
54.0

Vandaag teruggekomen van 1 week cruisen naar Noorwegen. Samen met een vriendin geboekt had eerdere goede ervaringen met de HAL, maar er moet me iets van t hart. De Rotterdam is prachtig, het eten in de dining room perfect, maar voor de rest…….pff een grote tegenvaller vergeleken met onze eerdere cruises met de HAL. Had wat vragen voor vertrek, maar dagen/uren aan de lijn gehangen luisterend naar een bandje……pff de moed maar opgegeven en gewoon maar vertrokken zonder antwoord. Ik zag het personeel ook amper optreden tegen mensen die zonder mondkapjes rond liepen, en gewoon weigerden hun handen te wassen of te desinfecteren. Het werd overal gevraagd maar niemand die er wat aan deed. Kan toch niet in deze tijd! Heel slecht…..

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Het eten in de dining room
  • Personeel bij de cabine. Veel aandacht gekregen.
  • Mooie kunst
Negatieve punten
  • Voedselvergiftiging opgelopen in het Lido, moest in isolatie??? Volgens hun was het t Norovirus. Maar ik had geen klachten! Dus diagnose klopt niet.
  • Weinig entertainment
  • Chaos met de behandeling van het zgn Norovirus, de 1 kwam volledig ingepakt je hut binnen en de ander alleen met n mondkapjes ?!.,.,
Geplaatst op 2 oktober, 2022 19:36
Theo
Rotterdam 80.8
80.8

In September voor de eerste keer HAL genomen voor een cruise van 8 dagen naar Noorwegen. Inchecken en vooral uitchecken verliepen soepel. We hadden een balkon hut. Niet heel ruim, maar voldoende voor een week. Elke avond speelden twee bands, en de dansvloer stond de hele week vol. Ruim aanbod van mogelijkheden op de 2 zeedagen. Je kon zien dat de boot nieuw was. Veel kunst verspreid over de dekken. Eten in de dining room was goed. 1 x specialiteiten restaurant genomen. Bij zwembad voldoende lig en zitplaatsen. Op Lido dek (dek 9) waren de buffetten, veel keus en soms heel druk. De Dutch corner voor oa een Nederlandse bitterbal was verrassend. De mededelingen via de speaker waren niet overal even goed te verstaan.

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • vriendelijkheid personeel
  • entertainment gedurende de week
  • lig en zitplaatsen bij zwembad
Negatieve punten
  • je kon niet overal goed verstaan wat er omgeroepen werd ( vooral bij zwembad)
  • HAL is moeilijk bereikbaar
Geplaatst op 9 oktober, 2022 11:53
Cees
Rotterdam 93.6
93.6

Van 2 oktober tot 15 oktober 2022 cruise gemaakt van Rotterdam , Oslo, Gotenborg, Kopenhagen, Aarhus, Warnemunde, Kiel terug naar Rotterdam. Het vertrek uit Rotterdam heeft iets magisch. Voor mij boeit De Waterweg altijd varend langs Schiedam, Pernis, Vlaardingen, Maassluis en De Hoek altijd bijzonder.

Ondanks de vooraf gemelde Nora Virus besmetting aan boord. Vertrok de Rotterdam na een grondige schoonmaak operatie ca. 70 minuten later uit Rotterdam.
Kapitein Werner Timmers, attendeerde regelmatig dat ondanks de grondige schoonmaak nog steeds niet Noro Virus vrij was. Verzocht passagiers om steeds de handen te wassen en de desinfectie apparaten te gebruiken.
Helaas volgde niet iedereen de procedure op.. Vooral na toilet bezoek waren passagiers onzorgvuldig. Jammer maar waar. Mensen toch.

Cruise directeur Tjalling bleek een natuurtalent te zijn. Begonnen als Dutch CAFE medewerker op geklommen tot cruise directeur. Mooi dat de HAL mensen de kans geeft om verder op te klimmen. Tjalling was hoorbaar Fries, maar wie deert het, mij niet. Immers kwaliteit staat boven alles.

Mijn 32 e reis met de HAL, was weer top. Tot de volgende.

Vertrekmaand

Oktober

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Was/strijk service
  • Dutch Cafe
  • Vriendelijkheid
Negatieve punten
  • Negatieve passagiers welke alleen bezig zijn met Facebook en andere sociale media,.
  • Geen
  • Geen
Geplaatst op 17 oktober, 2022 15:42
Joyce
Rotterdam 91.6
91.6

Mijn eerste cruise gemaakt, met de Rotterdam naar Noorwegen. In één woord fantastisch.
Prachtig schip, supervriendelijk en behulpzaam personeel, een heerlijke ruime eenpersoonshut.
Het eten in het buffet restaurant was prima, heerlijk en erg veel keuzes, de diner room was meer dan prima.
Ik vond het entertainment/de muziekshows van een goed niveau, er zijn meerdere shows/optredens per avond in meerdere clubs of theaters. Ik was dol op the Rock room en de door klassieke muzikanten begeleiden Planet Earth-film was fantastisch.

De excursies zijn behoorlijk aan de prijs maar die heb ik gewoon zelf vooraf geboekt via internet bij de plaatselijk VVV (scheelt tientallen euro’s per excursies). De prijs van de alchoholvrije drankjes, ik drink niets anders dus heb geen idee wat andere dranken kosten, hebben dezelfde prijs als in een gemiddeld restaurant in Nederland.

Op de zeedagen kan je zwemmen, dansen, leren origami vouwen, tango dansen, knutselen, whisky tasting, naar de Spa, sporten, lezen in de bibliotheek, spelletjes doen. Te veel om op te noemen.

Het verlaten van het schip op de laatste dag, wat een behoorlijke drukte en wachten in de rij. Nu ik dat weet zal ik de volgende keer nog wel een extra rondje schip doen of lekker op het dek wachten.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Vriendelijk personeel
  • Kwaliteit van eten, hut, openbare ruimten
  • Muziek in de Rock room
Negatieve punten
  • Prijs van excursies en WiFi
Geplaatst op 30 oktober, 2022 12:25
Huib
Rotterdam 47.0
47.0

* De "Mariner Society welkom aan boord lunch" stond op de dag van vertrek (19 april) gepland om 12:30 uur. Omdat onze inchecktijd pas 13:20 uur was volgens de boarding cards en we ons daar ook aan hielden, konden we daar geen gebruik van maken. Later spraken we overigens mensen die al veel eerder hadden ingecheckt dan de hun toegewezen tijd en die daarbij geen strobreed in de weg was gelegd. Een volgende Mariner Society welkom aan boord lunch stond binnen ons verblijf niet gepland. Het obligate tegeltje werd een paar dagen later in onze suite bezorgd en de gratis foto van het schip konden we zelf afhalen omdat we toevallig langs het standje kwamen waar die uitgereikt werden. Een mededeling daarover hebben we niet gekregen...
* Toen we na inscheping het schip een beetje hadden verkend, wilden we aan het eind van de middag het in onze Have It All pakketten inbegrepen gratis Surf internet activeren. Dat ging bepaald niet zonder slag of stoot. Op mijn eigen tablet kon ik het wel selecteren maar bleek ik het alleen tegen betaling van de standaard prijs van $ 89,99 te kunnen activeren. Op de tablet van mijn vrouw kwam ze niet eens zover; die zag wel de verschillende pakketten maar die waren niet eens aanklikbaar. Bij de Guest Services desk stonden aan het eind van de middag lange rijen en daar wilden we niet meteen in gaan staan voor hulp. Na het diner nog maar eens geprobeerd; nog steeds zag het er zwart van de mensen en ook daar hadden we geen zin in. Uiteindelijk, na 22:00 uur, bleek het wat rustiger te zijn en was ik (mijn vrouw had al helemaal geen zin meer) zowaar na een half uurtje wachten aan de beurt. Daar kreeg ik te horen dat er "een glitch in het systeem" zat en dat niemand het gratis internet kon activeren. Het moest eerst "gekocht" worden en die $ 89,99 zou dan meteen weer gecrediteerd worden op de boordrekening, zo werd mij verzekerd. Dat heb ik op mijn eigen tablet meteen ter plaatse gedaan en toen werkte het ook. De tablet van mijn vrouw, die ik had meegenomen, was wat weerbarstiger en de service desk medewerker bood aan om dat dan zelf even in orde te maken, wat ik hem liet doen. Daarna werkte internet op die tablet ook.
* Die 2 x $ 89,99 stonden al meteen op de boordrekening en ook nog een bedrag van $ 25 onder vermelding van "Internet Cafe", dat we niet thuis konden brengen. Die 2 x $ 89,99 werden echter helemaal niet meteen gecrediteerd, zoals wel toegezegd, maar stonden er twee dagen later nog steeds op, samen met die onduidelijke $ 25. Na weer moed gevat en de nog steeds flinke rijen getrotseerd te hebben, toch maar weer eens naar de Guest Services desk getogen en gevraagd hoe het met de creditering stond en waar die $ 25 eigenlijk voor was. Volgens de medewerker was dat voor een upgrade van het internet op de tablet van mijn vrouw, waar we dus absoluut niet om gevraagd hadden en wat de medewerker die mijn vrouw's tablet in orde maakte waarschijnlijk per ongeluk (?) had aangevinkt. Na veel heen en weer praten zou dat dan ook gecrediteerd worden. De 2 x $ 89,99 bleken toen ook direct gecrediteerd te zijn, maar de $ 25 dan weer niet. Omdat ik geen zin had om weer kostbare vakantietijd te verspillen besloot ik het er maar bij te laten.
* Bij de eerste twee diners in de Dining Room werd steeds de wijn die ik (op tijd) voor de tweede gang bestelde, veel te laat gebracht. De tweede gang was dan inmiddels al geconsumeerd. De eerste keer heb ik daarover mijn ongenoegen geuit bij de tafelkelner, die dat natuurlijk vervelend vond maar er niets aan zei te kunnen doen "omdat het zo druk was bij de wijnbar". Dat hij ook zelf de tweede gang pas zou kunnen opdienen als de bijbehorende wijn er ook stond had hij kennelijk niet bedacht. Het diner werd "haastje repje" geserveerd, blijkbaar om de tafel maar weer zo snel mogelijk vrij te maken voor volgende gasten (wij hadden de open zitting). Nadat de tweede avond hetzelfde gebeurde heb ik dat gemeld bij de front office manager van de dining room en ook via een bericht aan Customer Services. Daarna was het blijkbaar doorgedrongen, want toen kregen we steeds een tafel in het "vaste tijden" gedeelte van de Dining Room en werden onze drankjes pijnlijk nauwkeurig op tijd gebracht...
* Op de derde dag kwam de grootste verrassing (in negatieve zin...) in de vorm van een officiële brief van de Finance Manager dat de boordrekening, die aanvankelijk op mijn naam stond maar om onverklaarbare redenen inmiddels op mijn vrouw's naam was overgezet, zo hoog was opgelopen (tot inmiddels wel $ 190 of daaromtrent...) dat mijn vrouw geen krediet meer had en haar "signing rights" werden ingetrokken. Onbegrijpelijk, want bij het (verplichte) online inchecken op www.hollandamerica.com had ik mijn credit card geregistreerd, ook voor mijn vrouw, waarop op de dag van vertrek een bedrag van $ 300 zou worden gereserveerd. Checken van mijn credit card rekening wees uit dat dat helemaal niet was gebeurd, en ook bij het inchecken in de cruise terminal was er niet om een credit card gevraagd, wat voorheen, toen er nog geen online inchecken en navigator apps bestonden, steeds wel gebeurde en dan ook foutloos werkte. Dus eerst maar weer gewacht tot 's avonds laat om naar de Guest Services desk te gaan om daar een hartig woordje te gaan spreken over deze blunder van formaat in de organisatie van de HAL v.w.b. de afstemming van de verschillende systemen. Daar bleken meer mensen te staan die ook geen krediet meer hadden... Daar moest ik dus alsnog een reservering op mijn credit card laten maken (met een papieren bewijsje...) en de boordrekening weer op mijn eigen naam laten zetten (waardoor die qua data van de bestedingen niet meer klopte). Een administratief ZOOTJE van de eerste orde, de (vroeger) zo goed georganiseerde HAL onwaardig!!!!
* Omdat we er toch stonden, bracht ik meteen ook nog eens de onterecht in rekening gebrachte $ 25 ter sprake. Die "upgrade" zou volgens de medewerker alleen na een vraag om toestemming door de medewerker en een bevestiging daarvan door de passagier kunnen zijn geactiveerd. Mijn stellige uitleg dat zijn collega dat zonder (vragen om) toestemming (maar misschien per ongeluk?) gedaan zou hebben toen hij op de eerste avond de internettoegang op de tablet van mijn vrouw activeerde, maakte weinig indruk. Het was mijn woord tegen het zijne en hij had gelijk, dus... Pas toen ik eindelijk mijn geduld verloor en mijn stem begon te verheffen, krabbelde hij wat op een briefje dat hij naar de backoffice bracht en aangaf "dat het in orde zou komen". Wat hij daarmee bedoelde is nog steeds niet duidelijk, maar feit is dat die $ 25 ook op de eindafrekening nog steeds vermeld staat.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2023

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Diner in de Pinnacle Grill was perfect
  • Vriendelijkheid van het personeel
Negatieve punten
  • Geen echte zitgelegenheid in onze Signature Suite
  • Diners in de dining room (gerechten en bediening)
  • Wachttijden en bejegening bij de Guest Services desk
Geplaatst op 30 april, 2023 12:21
Aad Prevo
Rotterdam 82.2
82.2

Net terus van de 14 Dg cruise Jewels of he Baltic.
Wij hadden een zeer snelle in en uitscheping nog nooit zo snel gehad. Zeer mooi Schip met uitstekend personeel en het eten in de Main dinning was van zeer goed kwaliteit.
Het dagelijks programma was helaas bijna elke dag het zelfde met weinig variatie. mooie schone binnen hut.
Eten in de Dutch Grand Cafe viel dit maal erg tegen, heb beter mee gemaakt. Van boord gaan met de te dure excursies ging op prima en snel. Jammer dat er zoveel Nederlanders aan boord waren , Deze namen het met de hygienne niet zo nauw met gevolg een NORO virus uitbrak, waar ook wij slachtoffer van werden en daardoor 3 dagen vakantie gemist hebben. Erg jammer dat de muziek nog steeds onwijs hard is dat je er niet wil gaan zitten maar helaas vroeg naar je hut gaat. Het eten in de Pjnnecle grill is van bijzonder hoog kwaliteit, heerlijk om hier heen te gaan. Marinerclub heb ik weinig van gemerkt, jammer. Wij hebben een heerlijke cruise gehad op de Rotterdam 7.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2023

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Snelle in en uitscheping
  • Zeer goed en aardig personeel
  • Zeer goed eten
Negatieve punten
  • Betere maatregels nemen om NORO virus te voorkomen
  • Te eenzijdig dag programma
Geplaatst op 25 mei, 2023 12:37
Bastiaan
Rotterdam 84.4
84.4

De rotterdam is een geweldig schip wij hebben eidfjord alesund geiranger en bergen aangedaan allemaal mooie bestemmingen het enige nadeel is dat niet op veel plekken koffie kunt halen en dan naar duth café moet waar langen rijen staan de hut Stewart was ook heel aardig en het eten was ook top maat kwam.af en toe wel snel bij de ontscheping duurde het ook lang en zijn op een gegeven moeten zelf maar van boord gegaan

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2023

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Eten
  • Ondanks drukte snel
  • Goede hutten
Negatieve punten
  • Ontscheping verliep niet goed
  • Eten kwam snel af en toe
Geplaatst op 28 juni, 2023 20:40
Roelf Visser
Rotterdam 49.4
49.4

WAARSCHUWING!
Geluidsoverlast in hutten op dek 4 op schepen van de Holland Amerika Lijn.

In juli/ augustus2023 hebben wij als gezin met ons tienen een cruise gemaakt met de m.s. Rotterdam van de Holland America Line. We hebben voor de HAL gekozen, omdat de HAL bekend staat als één van de beste als het gaat om cruisen.
We hadden de cruise reeds in november 2022 geboekt en konden ons de rest van de tijd op de cruise verheugen, wat veel voorpret heeft gegeven. Voor mijn vrouw en mij en onze kinderen en aanhang werden er drie hutten op dek 4 (4066, 4068 en 4070), geboekt en voor de kleinkinderen een hut op dek 1 (1028).
Vol goede moed stapten wij op zaterdag 29 juli 2023 in Amsterdam aan boord van de Rotterdam en om 17:00 uur gingen de trossen los voor een ontspannen 14-daagse cruise richting Noorwegen, IJsland en Schotland.
Doch - helaas – op de eerste avond werd ons, tot ca. 12 uur ‘s nachts, het slapen onmogelijk gemaakt als gevolg van zeer heftige geluidsoverlast, vermoedelijk veroorzaakt door een dek lager gelegen B.B. Kings Blues Club. Ook de daarop volgende dag hadden we weer last van dezelfde geluidsoverlast.
Na deze twee nachten een klacht ingediend bij Guest Service Desk over deze overlast en tot onze verbazing bleek deze overlast bekend te zijn bij het management, zowel aan boord als bij Office of the President te Rotterdam. Op dek 4 hebben de hutten VH 4050 tot en met VH 4080 meer of minder last van deze geluidsoverlast. Dit probleem doet zich niet alleen voor op de Rotterdam, maar ook op andere schepen van de Pinnacle-klasse.
Tijdens de gesprekken over onze klacht heb ik gevraagd waarom dit niet vermeld wordt op de website. Het antwoord op deze vraag was dat het management van de HAL hier niets voor voelde.
Helaas is voor ons deze cruise niet geworden wat we er van verwacht hadden. Dit had voorkomen kunnen worden als we bij het boeken gewaarschuwd waren voor de geluidsoverlast in de hut tot ca. 12 uur ’s nachts en hadden we voor andere hutten kunnen kiezen. Voor “nachtbrakers” zijn deze hutten best geschikt, maar voor mensen die hun nachtrust nodig hebben absoluut niet.
Daarom dit schrijven en ik hoop hiermee te voorkomen dat een - toch prijzige – cruise uitloopt op een net zo zware teleurstelling als voor ons.
Met vriendelijke groet, Roelf Visser.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2023

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 21 september, 2023 16:34

Plaats jouw recensie

Vrij zoeken

Zoek op rederij

Zoek op cruiseschip

Advertentie

Laatste recensies

Top cruiseschepen