* De "Mariner Society welkom aan boord lunch" stond op de dag van vertrek (19 april) gepland om 12:30 uur. Omdat onze inchecktijd pas 13:20 uur was volgens de boarding cards en we ons daar ook aan hielden, konden we daar geen gebruik van maken. Later spraken we overigens mensen die al veel eerder hadden ingecheckt dan de hun toegewezen tijd en die daarbij geen strobreed in de weg was gelegd. Een volgende Mariner Society welkom aan boord lunch stond binnen ons verblijf niet gepland. Het obligate tegeltje werd een paar dagen later in onze suite bezorgd en de gratis foto van het schip konden we zelf afhalen omdat we toevallig langs het standje kwamen waar die uitgereikt werden. Een mededeling daarover hebben we niet gekregen...
* Toen we na inscheping het schip een beetje hadden verkend, wilden we aan het eind van de middag het in onze Have It All pakketten inbegrepen gratis Surf internet activeren. Dat ging bepaald niet zonder slag of stoot. Op mijn eigen tablet kon ik het wel selecteren maar bleek ik het alleen tegen betaling van de standaard prijs van $ 89,99 te kunnen activeren. Op de tablet van mijn vrouw kwam ze niet eens zover; die zag wel de verschillende pakketten maar die waren niet eens aanklikbaar. Bij de Guest Services desk stonden aan het eind van de middag lange rijen en daar wilden we niet meteen in gaan staan voor hulp. Na het diner nog maar eens geprobeerd; nog steeds zag het er zwart van de mensen en ook daar hadden we geen zin in. Uiteindelijk, na 22:00 uur, bleek het wat rustiger te zijn en was ik (mijn vrouw had al helemaal geen zin meer) zowaar na een half uurtje wachten aan de beurt. Daar kreeg ik te horen dat er "een glitch in het systeem" zat en dat niemand het gratis internet kon activeren. Het moest eerst "gekocht" worden en die $ 89,99 zou dan meteen weer gecrediteerd worden op de boordrekening, zo werd mij verzekerd. Dat heb ik op mijn eigen tablet meteen ter plaatse gedaan en toen werkte het ook. De tablet van mijn vrouw, die ik had meegenomen, was wat weerbarstiger en de service desk medewerker bood aan om dat dan zelf even in orde te maken, wat ik hem liet doen. Daarna werkte internet op die tablet ook.
* Die 2 x $ 89,99 stonden al meteen op de boordrekening en ook nog een bedrag van $ 25 onder vermelding van "Internet Cafe", dat we niet thuis konden brengen. Die 2 x $ 89,99 werden echter helemaal niet meteen gecrediteerd, zoals wel toegezegd, maar stonden er twee dagen later nog steeds op, samen met die onduidelijke $ 25. Na weer moed gevat en de nog steeds flinke rijen getrotseerd te hebben, toch maar weer eens naar de Guest Services desk getogen en gevraagd hoe het met de creditering stond en waar die $ 25 eigenlijk voor was. Volgens de medewerker was dat voor een upgrade van het internet op de tablet van mijn vrouw, waar we dus absoluut niet om gevraagd hadden en wat de medewerker die mijn vrouw's tablet in orde maakte waarschijnlijk per ongeluk (?) had aangevinkt. Na veel heen en weer praten zou dat dan ook gecrediteerd worden. De 2 x $ 89,99 bleken toen ook direct gecrediteerd te zijn, maar de $ 25 dan weer niet. Omdat ik geen zin had om weer kostbare vakantietijd te verspillen besloot ik het er maar bij te laten.
* Bij de eerste twee diners in de Dining Room werd steeds de wijn die ik (op tijd) voor de tweede gang bestelde, veel te laat gebracht. De tweede gang was dan inmiddels al geconsumeerd. De eerste keer heb ik daarover mijn ongenoegen geuit bij de tafelkelner, die dat natuurlijk vervelend vond maar er niets aan zei te kunnen doen "omdat het zo druk was bij de wijnbar". Dat hij ook zelf de tweede gang pas zou kunnen opdienen als de bijbehorende wijn er ook stond had hij kennelijk niet bedacht. Het diner werd "haastje repje" geserveerd, blijkbaar om de tafel maar weer zo snel mogelijk vrij te maken voor volgende gasten (wij hadden de open zitting). Nadat de tweede avond hetzelfde gebeurde heb ik dat gemeld bij de front office manager van de dining room en ook via een bericht aan Customer Services. Daarna was het blijkbaar doorgedrongen, want toen kregen we steeds een tafel in het "vaste tijden" gedeelte van de Dining Room en werden onze drankjes pijnlijk nauwkeurig op tijd gebracht...
* Op de derde dag kwam de grootste verrassing (in negatieve zin...) in de vorm van een officiële brief van de Finance Manager dat de boordrekening, die aanvankelijk op mijn naam stond maar om onverklaarbare redenen inmiddels op mijn vrouw's naam was overgezet, zo hoog was opgelopen (tot inmiddels wel $ 190 of daaromtrent...) dat mijn vrouw geen krediet meer had en haar "signing rights" werden ingetrokken. Onbegrijpelijk, want bij het (verplichte) online inchecken op www.hollandamerica.com had ik mijn credit card geregistreerd, ook voor mijn vrouw, waarop op de dag van vertrek een bedrag van $ 300 zou worden gereserveerd. Checken van mijn credit card rekening wees uit dat dat helemaal niet was gebeurd, en ook bij het inchecken in de cruise terminal was er niet om een credit card gevraagd, wat voorheen, toen er nog geen online inchecken en navigator apps bestonden, steeds wel gebeurde en dan ook foutloos werkte. Dus eerst maar weer gewacht tot 's avonds laat om naar de Guest Services desk te gaan om daar een hartig woordje te gaan spreken over deze blunder van formaat in de organisatie van de HAL v.w.b. de afstemming van de verschillende systemen. Daar bleken meer mensen te staan die ook geen krediet meer hadden... Daar moest ik dus alsnog een reservering op mijn credit card laten maken (met een papieren bewijsje...) en de boordrekening weer op mijn eigen naam laten zetten (waardoor die qua data van de bestedingen niet meer klopte). Een administratief ZOOTJE van de eerste orde, de (vroeger) zo goed georganiseerde HAL onwaardig!!!!
* Omdat we er toch stonden, bracht ik meteen ook nog eens de onterecht in rekening gebrachte $ 25 ter sprake. Die "upgrade" zou volgens de medewerker alleen na een vraag om toestemming door de medewerker en een bevestiging daarvan door de passagier kunnen zijn geactiveerd. Mijn stellige uitleg dat zijn collega dat zonder (vragen om) toestemming (maar misschien per ongeluk?) gedaan zou hebben toen hij op de eerste avond de internettoegang op de tablet van mijn vrouw activeerde, maakte weinig indruk. Het was mijn woord tegen het zijne en hij had gelijk, dus... Pas toen ik eindelijk mijn geduld verloor en mijn stem begon te verheffen, krabbelde hij wat op een briefje dat hij naar de backoffice bracht en aangaf "dat het in orde zou komen". Wat hij daarmee bedoelde is nog steeds niet duidelijk, maar feit is dat die $ 25 ook op de eindafrekening nog steeds vermeld staat.