menu

Rotterdam

Rotterdam
Cruisemaatschappij Holland America Line
Bouwjaar 2021
Brutoton 99.500
Lengte en breedte 300 meter lang, 35 meter breed
Passagiers 2668
Bemanning -
Plaats recensieBekijk recensies (14)

Algemene waardering

Bekijk beoordelingen
73.9
Totale gemiddelde

73.9/100

Service ( 85.9 )
Eten ( 78.9 )
Hutten ( 79.4 )
Entertainment ( 63.2 )
Prijs/kwaliteit ( 62.2 )

Beschrijving

De Rotterdam is het derde Pinnacle klasse schip voor de Holland America Lijn en kwam in 2021 in de vaart. Zusterschepen zijn de Koningsdam en de Nieuw Statendam.

De Rotterdam heeft een capaciteit van 2.668 passagiers en biedt een klassieke cruise-ervaring. Aan boord staat onder andere muziek centraal; met klassieke muziek, de Rolllingstone Rock Room, de pianobar Billboard on Board en de B.B. Kings Blues Club.

Als derde schip in de serie beschikt de Rotterdam over verbeterde Pinnacle-klasse voorzieningen en innovaties. Samen met de typische Holland America Line kenmerken zorgt dit ervoor dat de rederij in de top van de industrie behoort wat betreft aantal terugkerende gasten.

Geliefde restaurants aan boord zijn onder andere het Grand Dutch Café, Aziatisch restaurant Tamarind, de Pinnacle Grill en Rudi’s Sel de Mer.

Miriam cruiste mee naar de Noorse Fjorden. Lees hier haar ervaring:

Vraag een offerte aan bij:

Captain Cruise CruiseReizen.nl Cruisewinkel Stip TUI

 

Nieuwsberichten

Miriam

Foto's

Recensies (14)

Sjoerd de Vries
Rotterdam 85.0
85.0

Al jaren is het bij ons traditie om met de feestdagen een cruise te maken. Door de coronacrisis kwam daar in 2020 niets van terecht. In januari 2021 toch geboekt met de verwachting dat het eind 2021 wel ‘over’ zou zijn. En aangezien de nieuwe Rotterdam dan aan de vloot van de HAL was toegevoegd een kerstcruise op dit schip geboekt. Ondanks alle extra maatregelen rondom corona hebben we toch heerlijk kunnen genieten van dit prachtige nieuwe schip en een fantastische cruise gehad.

Vertrekmaand

December

Vertrekjaar

2021

Bestemming

Caribbean

Positieve punten
  • Prachtig nieuw schip
  • Goede service
  • Heerlijk achterdek
Negatieve punten
  • Dranken prijzig
  • Mis oude inrichting van het crowsnest
Geplaatst op 16 januari, 2022 13:15
anja oosterwijk
Rotterdam 53.8
53.8

Ook wij hebben met kerst de bovenwindse eilanden bezocht,
het diner in bedieningsrestaurant vond ik minder, gerechten niet op elkaar afgestemd,
uiensoep of een zware bonensoep horen niet in een 5 gangenmenu thuis, ook een ijsje smelt voor het op tafel staat, kleding bij de gala avonden is voor een amerikaan een poloshirt
op het achterdek bij de bar is nog steeds een rookhoek, gasten zitten hier de hele dag flink te roken
zou in een andere hoek moeten die afgeschermd is
entertainment was door de corona? van een bedroevend niveau,
een chocolaatje op bed is alleen nog voor speciale dagen,
had in de hollandse bar, bossche bollen die oud smaakten, net als appeltaart, ook het vet van de kroketten was niet vers ( (kroket zelf is een meelbal) mis de grandeur van de vorige Rotterdam
scootmobiels die de gang blokkeerden

Vertrekmaand

December

Vertrekjaar

2021

Bestemming

Caribbean

Positieve punten
  • de kapitein was dhr B. hele aardige man
  • mooi weer
  • inclusive pakket dus makkelijk met drank
Negatieve punten
  • kwaliteit diner in bedieningsrestaurant
  • roken stuurboord zijde achterdek bij bar
  • kwaliteit entertainment
Geplaatst op 27 februari, 2022 08:35
Jan Zellenrath
Rotterdam 92.8
92.8

We waren benieuwd naar de nieuwe Rotterdam. Hebben veel cruises met de oude gemaakt en waren gecharmeerd door de mooie inrichting hoewel de laatste jaren het schip sterk achteruit ging. Ik moet zeggen dat de nieuwe Rotterdam mijn verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen. Mooie luxueuze inrichting in lichte tinten en met muziek als leidend thema. De music walk is een aanrader. Steengoede bands in de BB King club en de Rolling Stone room. Wat echt een aanfluiting was waren de twee pianisten in Billboard aan boord. Ze zongen en speelden vals, beheersten slechts enkele accorden. Menig amateur zou ze ver kunnen overtreffen. We hadden een cruise van twee weken (samengesteld). De menu's in de dinning room waren beide weken identiek. Dat viel tegen. Chocolaatjes hebben we niet gemist, daar cruisen we ook niet voor en de Grand Dutch Cafe hebben we veelvuldig bezocht. Mooie en prettige locatie met vriendelijke bediening en lekkere producten. Het doet goed om te zien hoe druk het daar steeds was en hoe de buitenlandse gasten de Nederlandse producten wisten te waarderen. Met name de appeltaart en erwtensoep waren renners. We hebben een heerlijke tijd gehad. Weer onder de indruk van het vriendelijke en klantgerichte personeel.

Vertrekmaand

Maart

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Caribbean

Positieve punten
  • Mooi, nieuw schip
  • Vriendelijke bemanning
  • Kwaliteit maaltijden
Negatieve punten
  • Pianisten billboard
  • Variatie menu's in dinning
Geplaatst op 5 april, 2022 18:36
Albert Jacobs
Rotterdam 77.0
77.0

Oversteek Port Everglades USA naar Amsterdam gemaakt van 17 april tot 1 mei 2022

De inscheping was een ramp, i.v.m. de afname van een antigen test in de terminal, ondanks dat in de HAL voorwaarden was vermeld dat je als je 3 dagen voor vertrek was getest of binnen 90 dagen was genezen van Corona, je zo aan boord kon. Een rij van meer dan honderd meter en meer in de brandende zon, waarbij door de brandweer water werd uitgedeeld , waren we na ruim 3 uur in de rij te hebben gestaan, aan boord.
Ook het WiFi en Netwerk werkte niet in de terminal voor de VeriFLY en Navigator app.

Zoals vanouds een super reis om van het mooie weer te genieten en een rustige oversteek met twee havens op de Azoren, Cherbourg Frankrijk, en Zeebrugge. Passagiers bezetting was +/- 1600 waarvan 1244 Amerikanen, 122 Canadezen , 101 Nederlanders en nog 21 andere nationaliteiten.

De Rotterdam is een prachtig schip, alleen de kunst in trappenhallen vind ik wat minder, maar dat is persoonlijk.
Bemanning is als vanouds vriendelijk en behulpzaam, daar valt niets op aan te merken.
Het chocolaatje is inderdaad slechts 3x gedeeld, maar dat zal te maken hebben met voorraad denk ik zelf.

Wat mij wel stoorde is dat er geen Nederlands nieuws via de navigator app te verkrijgen was. Als je dan een week op zee zit, ben je verstoken van Nederlands nieuws. Belgisch nieuws was er dan weer wel, maar dat is gericht op België.

Over het entertainment personeel valt wel iets te zeggen, die verzamelde zich s' avonds na 23.00 uur in de BB Kings Club om daar met ongeveer 30/35 personen te vertoeven met luide muziek van de DJ.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Mooi schip
  • Vriendelijke bemanning
  • Kwaliteit maaltijden
Negatieve punten
  • inscheping
  • entertainment
  • drankenpakket van Heineken (geen Grolsch)
Geplaatst op 13 mei, 2022 17:08
fred van der Steen
Rotterdam 86.2
86.2

een heerlijk schip met een zeeeeer vriendelijke en deskundige bemanning.,balkonhut was geweldig
we hebben ontbeten En de gedineerd in het diningrestaurant op dek 2 waar de menukaart in een woord Af was
we hebben de excursies op eigen houtje gedaan, wat met een beetje googelen best eenvoudig is
minpuntjes, wat in eerdere recensies al aangestipt was zijn de prijzige drank en wifiprijzen
Karlijn, de dame die de entertaining aankondigde mag zeker meer in het Nederlands doen,er zaten bij onze cruise veel oudere Nederlanders en Belgen, die de taal zeker niet machtig waren

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • bemanning
  • eten in diningrestaurant
  • balkonhut
Negatieve punten
  • prijzen drankjes
  • karlijn , die veel te veel in het engels deed terwijl er veel oudere nederlanders en belgen aan boord waren
  • wifi abbonement te duur
Geplaatst op 12 juni, 2022 16:49
Jan verhoeven
Rotterdam 92.6
92.6

Heb de FANTASTISCHE doopcruise naar Noorwegen gedaan.Het pakket Have It Al heb ik genomen.lekker onbezorgd ,heerlijk gedineerd in het mooie restaurant ,had een mooie 4 persoons buitenhut voor mij alleen,vriendelijke en behulpzame bemanning.,kon in de shop helaas geen model kopen van Rotterdam.
HET WAS EEN HEERLIJKE MOOIE CRUISE

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 19 juni, 2022 09:10
Marja
Rotterdam 76.2
76.2

We zijn in juni een week met de Rotterdam naar Noorwegen geweest, voor het eerst Club Orange geboekt.
Onze ervaring daarmee:
-prioriteit bij inchecken en bij boeken excursies: niets van gemerkt
-uitnodiging special event: ??? Moet nog komen denk ik
-speciale Club Orange tas: kregen we op de vierde dag nadat we er herhaaldelijk om moesten vragen
-speciale Club Orange balie bij de receptie: die is er en daar werden we direct geholpen
-Club Orange restaurant: Fijn dat je ‘s morgens kunt ontbijten en ‘s avonds dineren zonder te moeten zoeken naar een plekje in een overvol restaurant. Helaas duurde het soms wel erg lang (40 minuten) voordat we ons ontbijt kregen. Toch zouden wij, mede vanwege dit restaurant, een volgende keer weer voor Club Orange kiezen
-upgrade van de hut in dezelfde categorie: prima geregeld!

Onze ervaring met de fotoshop:
Dit is onze 13e cruise. Meestal kopen wij een geprinte foto als herinnering.
Op de Rotterdam is een grote muur met een aantal beeldschermen. Je houdt je boordcard voor de lezer en de foto’s waar jij op staat verschijnen op het beeldscherm. Wij kozen er 1 uit, die kwam direct in het winkelwagentje. Vervolgens winkelwagentje aangeklikt en daar stond: “download”. Dat gedaan hebbend gingen we naar de fotoshopmedewerker met de vraag wanneer we onze geprinte versie konden ophalen. Toen bleek dat wij voor $ 22,99 deze ene foto moesten downloaden op onze telefoon. Als we hem geprint wilden hebben moesten we nog eens drie dollar extra betalen. Op onze mededeling dat we alleen 1 geprinte foto wilden en géén download werd gezegd dat het niet meer veranderd kon worden want de foto stond al in de cloud…
Als je alleen geprintte foto’s wilt, moet je nog 6 a 7 extra stappen ondernemen. Dat staat echter nergens duidelijk aangegeven. 1 geprinte foto kost (inderdaad) ook op de Rotterdam $ 15. We hebben onze ervaring bij de receptie gemeld. Men was het er over eens dat er duidelijker informatie moet komen. Ben inderdaad benieuwd of dat ook werkelijk gebeurt.

In tegenstelling tot onze vorige cruise met de HAL werden we nu gelukkig niet meer “dood gegooid” met reclames van de shops.
De navigator app vonden we erg handig in gebruik. Verder is het personeel heel vriendelijk, de inrichting vanher schip is erg mooi en de Tamarind en Pinacle grill een aanrader.

Wij kiezen altijd een hut midscheeps. Dit keer hadden we een vista suite op het achterdek. 7192. Mooi uitzicht maar helaas voelde ik nu wel het trillen van de schroeven waardoor ik de hele week heel slecht heb geslapen.
Volgende keer dus maar weer in het midden.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • BBKing en de Rollingstonesbar
  • Restaurant Club Orange
  • Mooie sfeervolle inrichting
Negatieve punten
  • Ontbreken duidelijke instructie bij fotoshop
  • Chaotische toestand bij vertrek excursie
  • Niet altijd was alles verkrijgbaar wat op de drankenkaart van de bars stond
Geplaatst op 3 juli, 2022 12:24
Ad
Rotterdam 66.0
66.0

Wij, mijn vrouw en ik, hebben met de Rotterdam de transatlantische cruise gemaakt van Fort Lauderdale naar Amsterdam.
Het inschepen dat vanwege een verplichte Corona test maar liefst meer dan 3 uur duurde was een kleine ramp. Passagiers stonden in de brandende zon in rijen. Gelukkig kwam de brandweer wat flesjes water uitdelen en reikte opklapbare stoelen uit aan de merendeels senioren.

De WiFi verbinding was zeer slecht, eigenlijk onbruikbaar. Elke dag naar het front-office waar we in de rij aansloten van gasten met dezelfde klacht. We werden keurig geholpen doch het probleem werd niet verholpen. Elke dag hetzelfde excuus: oorzaak is de slechte ontvangst midden op de oceaan. Maar waarom dan daarvoor betaald terwijl het natuurlijk ook belachelijk is dat je de WiFi up kunt graden a raison 5 dollar per dag. Dit kun je toch niet uitleggen. Terwijl wij onze literatuur digitaal lezen was dat nu niet mogelijk. Geen probleem zou men denken. Er is een bibliotheek. Helaas is de ouderwetse bieb verdwenen. Een zeer klein aantal nieuwe Engelstalige boeken is nu aanwezig en dat terwijl men voor een paar honderd euro een enorm aantal Nederlandse boeken kan aanschaffen op de 2de hands markt.

Entertainment was bijna niet aanwezig. In de pianobar wed niet gespeeld. Jammer. Wij weten van vorige cruises dat dit ‘s avonds het middelpunt van vermaak was.

Ik was een paar dagen flink aan het hoesten. Een Amerikaanse dame gaf het advies om een Coronatest te laten doen. Waarom niet? Op de kamer de receptie gebeld. Vrij snel kwam er iemand die wattenstaafjes in de neus van ons ronddraaide. Na een half uur ging de telefoon en zei een verheugde jongedame:”congratulations”. Beide negatief. Edoch ik moest 24 uur in quarantaine en mijn vrouw niet. Toen wij daarover onze verwondering uitten werd er opgemerkt dat dit de policy van het schip was. Wij konden dat niet volgen en lieten dat netjes doorschemeren. Ik zei nog tegen mijn vrouw dat het een knappe kerel was die mij op zou sluiten. Dit moeten ze gehoord hebben. Zo’n half uur later werd er geklopt en stond er een mans persoon voor onze deur die er noch in de hoogte noch in de breedte doorheen kon. Mak als een lammetje ben ik meegegaan en heb totaal onbegrepen 24 uur in ledigheid doorgebracht.
Dezelfde nacht kregen wij bericht dat een zeer beminde zwager was overleden en zijn wij in Amsterdam van boord gegaan. Het traject naar de fjorden dat wij aansluitend ook geboekt hadden hebben wij maar niet gemaakt.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Transatlantisch

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 12 juli, 2022 22:09
Theo
Rotterdam 66.0
66.0

Op 8 mei een aangepaste oostzee cruise geaan,met de rotterdam dit was best wel ok.
Het hoofd restaurant was goed verzorgd,mooi interieur nette bediening alleen de hoeveelheid voedsel was zeer weinig.
Het sushi restaurant was zeer goed en het tamarind restaurant was ook wel goed.
Het pinacle restaurant viel enigzins tegen en het Rudi's sel de mer restaurant was fantastisch
Het personeel aan boord was zeer vriendelijk
De excursies vielen over het algemeen tegen, in Stockholm gids die voornamelijk moppen vertelde
In Hamburg gids die v.n.l.de politieke omstandigheden aan het uitlegen was.
De temperatuur aan boord was koud, in vrijwel alle ruimten dus je loopt over het algemeen met een vest of een trui aan, in de cabin was de temperatuur ook niet in orde
Als je t.v. wilt kijken moet je op bed gaan liggen want een fatsoenlijke stoel is niet aanwezig, alleen een bureau stoel.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 14 juli, 2022 23:12
Rita flaes
Rotterdam 63.8
63.8

Week Noorwegen met De Rotterdam, mede door het prachtige weer een super cruise gehad.
Het schip voldeed aan de verwachtingen, goed en voldoende etens mogelijk heden.
Kamer helaas minder wij zaten op dek 5 maar hadden op de kamer als wij daar waren last van erg harde muziek geluiden, gelukkig ben je weinig op de kamer.
Muziek sowieso erg hard ,jammer gingen soms eerder weg omdat het niet meer te doen was.
Door de dure prijzen komt er voor een week toch erg veel geld bij.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Al het personeel vriendelijk
  • Schoon schip
Negatieve punten
  • Muziek te luid
  • Drankjes erg duur
  • Excursies erg duur
Geplaatst op 24 juli, 2022 13:38
Peter
Rotterdam 68.0
68.0

Met de Rotterdam naar Noordelijke eilanden geweest. Veel aan boord gezeten omdat het weer slecht was. Van Noorwegen naar IJsland enorme deining waardoor de deuren worden afgesloten. Ook terug van IJsland naar de Shetlands weer binnen blijven. Shetlands gingen niet door vanwege teveel wind. Na 60 uur aan boord konden we voet aan wal zetten in Invergordon. Opvallend veel havens die niet dicht bij de stad lagen, vooral Reykjavik en Edinburgh. Veel te veel mensen aan boord waardoor er op enig moment veel mensen in isolatie moesten en het mondkapje verplicht werd. Een teleurstellende reis.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Mooi schip
  • Vriendelijk en dienstbaar personeel
  • Eten en drinken
Negatieve punten
  • Kapitein die niets vertelde
  • Teveel op zee
  • Entertainment programma
Geplaatst op 25 augustus, 2022 13:48
Marijke Frek
Rotterdam 87.0
87.0

Hebben een heerlijk reis gehad naar Noorwegen.
Enorm minpunt is de muziek die via de vloer enorme resonantie gaf. Trillingen tot in het bed omdat de bas box van de BB King club onder onze vloer hing.
Hebben midden in de nacht om half 2 de service gebeld! Drama.
Hut 4070 is zeker geen aanbeveling!!

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Verzorging is super
  • Personeel erg vriendelijk
Negatieve punten
  • Muziek
  • Slechte nachten ivm muziek
Geplaatst op 28 augustus, 2022 10:40
Jan Rotterdam
Rotterdam 68.8
68.8

Mooi schip, prima hut en bed. Verzorging door huts stewards perfect en supervriendelijk. Bediening en producten in de horeca niet meer van de kwaliteit van een aantal jaren geleden. Dining room en specialiteiten restaurants hebben de zaken beter voor elkaar.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Hut en bed
  • Verzorging door hut stewards
  • Specialiteiten restaurants
Negatieve punten
  • Kleinere horeca voorzieningen
  • Prijs/ kwaliteit excursies
Geplaatst op 4 september, 2022 16:51
V&J Capilitan
Rotterdam 51.6
51.6

Gisteren terug gekomen van onze Noorwegen, IJsland, Schotland cruise. Onze kleinste binnen hut ooit. Geen stoel om op te zitten. Personeel nog steeds vriendelijk als altijd. Op deze cruise bemerkten wij dat er vele dingen weg zijn. Entertainment is ver te zoeken. Stukken minder dan we gewend zijn bij de HAL. Kapitein Timmers prima kaptein. Dat Covid ook hier de kop op stak is niet zijn schuld want hij waarschuwde telkens weer. De laatste van de tweede week werden mondkapjes verplicht aan boord en handen wassen en ontsmetten ge-eisd. Niet voor niets. De crew doet erg zijn best. Bij de Pizza aardige mensen. Ook bij de hamburgers/patat vriendelijk personeel.
Ijs bij het Lidos prima. Ook bij ijs met betaling op het dek was oke. Het was erg druk deze reis met rollators, scootmobielen, invalidewagens. Foto service ver te zoeken. Wordt niets over gemeld waar je foto's zijn. Voorheen waren er leuke aanbiedingen aan boord, nu niet meer. Spelletjes, nu niet meer. Chaotische taferelen bij vertrek.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2022

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • vriendelijk personeel
  • schoonmaak
  • pizza crew
Negatieve punten
  • hut/bed
  • ontbreken stoelen hut
Geplaatst op 12 september, 2022 13:48

Plaats jouw recensie

Vrij zoeken

Zoek op rederij

Zoek op cruiseschip

Advertentie

Laatste recensies

Top cruiseschepen