Eind augustus/begin september 2013 maakten mijn vrouw en ik een cruise met de ‘MSC Opera’. Vanuit IJmuiden voeren we naar Guernsey, Vigo, Lissabon, Bilbao, Le Havre, Southampton en weer terug naar IJmuiden. Het werd mijn slechtste cruise in 44 jaar.
Een korte samenvatting van onze slechte ervaringen.
Felison Cruise Terminal: Elf dagen parkeren bij de Felison Cruise Terminal kostte 11x15 euro=165 euro. Verder omslachtige en onplezierige afhandeling op de terminal.
Vaarschema: op papier goed, maar in de praktijk niet. Dat kwam deels door de korte tijd dat in een aantal havens werd afgemeerd en deels vanwege de grote afstand van havens naar het centrum van enkele steden.
Hut: Mijn vrouw en ik hadden een buitenhut met privébalkon geboekt in cat. 10 (de op één na hoogste categorie). De hut werd één grote teleurstelling; buitengewoon klein (ca. 4,5x3 meter excl. badkamer en gangetje), geen zitje en/of bank met tafeltje, harde matrassen, ouderwetse en volkomen versleten dekens (dus geen dekbedden), geen koffiezetapparaat, geen fruitmandje of bloemen ja zelfs geen welkomstkaartje. De hut was verder niet schoon; het douchegordijn was ronduit smerig, in de douchehoeken bevond zich schimmel, op de twee lampen van de nachtkastjes zat een laag stof en het privébalkon was vies. Was de hut klein, de badkamer en de doucheruimte waren nog kleiner. De badkamer had een oppervlakte van 1,5x1,35=2 m2. Binnen die beperkte ruimte bevond zich ook de doucheruimte van 75x75 cm.
Restaurant/diner: I.p.v. een tafel voor twee werden mijn vrouw en ik ingedeeld aan een tafel van 8 personen in het La Caravella restaurant. Met veel moeite kunnen regelen dat we een tafel kregen met 4 personen, maar onze Nederlandse tafelgenoten hadden totaal geen zin in om met ons te praten. Om die reden hebben mijn vrouw en ik dan ook een paar avonden gegeten in het buffetrestaurant. Het La Caravella restaurant was buitengewoon ongezellig en propvol ingedeeld. Het was hutje mutje en de waiters hadden nauwelijks speling/ruimte om zich te kunnen bewegen. De bediening was traag. Wat bij het diner onmiddellijk opviel waren de kleine en afmeten porties; één klein rolletje rundvlees, één eetlepel spinazie en één eetlepel puree. Patat of pasta moest worden nabesteld. Opmerkelijk genoeg moest voor het water worden betaald en koffie was niet beschikbaar.
Ontbijt/lunch: Ontbijten en lunchen in het Le Vele Cafetaria op dek 11 was iedere dag een straf. Iedere ochtend en middag – welke tijd dan ook – was het er druk met lange rijen voor de buffetten. Het vinden van een zitplaats was een mission impossible.
Open dek: Bijna onmogelijk om een ligstoel te bemachtigen.
Entertainment: Ronduit matig. We hadden de indruk dat er artiesten van het 2e of 3e garnituur waren ingehuurd. Bij de presentatie was het Italiaans de voertaal met af en toe een vleugje (gebrekkig) Spaans en Engels.
Enkele resterende opmerkingen: De drankjes waren niet goedkoop aan boord; voor een Heineken van 33cl moest 4,50 euro worden afgedragen. Daar kwam dan nog 15% bedieningsgeld bij. Italianen zijn en blijven luidruchtig. Russisch was één van de 6 officiële talen aan boord (Nederlands niet). Wifi (12 euro per uur) werkte in de praktijk niet. Voor een verjaardagstaart moet 29 euro worden betaald. Op de laatste dag aan boord moest de hut om 07.30 uur zijn ontruimd terwijl we pas om 10.30 uur in IJmuiden aankwamen. Tot slot verliep de ontscheping ronduit chaotisch en onprofessioneel.
Conclusie: Nooit meer MSC!