Onze derde cruise, de tweede keer met Costa.
We beginnen met de tegenvallers:
-enorme drukte. Het schip kent een enorme hoeveelheid binnenhutten, dus hoewel het schip niet heel groot lijkt als je het afmeet naar het aantal hutten met balkons, is het overbevolkt als het bijna volgeboekt is. Aangezien binnenhutten voor een koopje weg worden gedaan, zijn ze waarschijnlijk altijd vol. Dat betekent enorme rijen bij de buffetten. Maar denk niet dat je dat kunt ontvluchten, ook de andere restaurants zitten vol.
-eten in het buffetrestaurant valt tegen. Weinig tot geen variatie, geen smaaksensaties en taai vlees. Of het nu varkensvlees of rundvlees is, het is altijd slecht!
-niet 24/7 koud en heet water beschikbaar! Onbegrijpelijk dat je alleen tijdens openingsuren van het buffetrestaurant water kunt halen. Dit leidt er toe dat er mensen zijn die hele flessen staan te vullen en zelfs met hun eigen thermoskan koffie tappen. Het biedt een schrale en armoedige aanblik.
-eten in Il Gattopardo viel tegen. Weliswaar is er voor alle gangen een keuzemenu, maar ook hier is weinig variatie. Je kunt dagelijks wel uitwijken naar een Italiaans menu, maar dat is dan wel alle dagen hetzelfde. Je kunt ook de bij de ingang uitgestalde kreeft bestellen, helaas weer tegen betaling.
Naarmate de reis vorderde werd het eten bij vlagen iets beter. De koks mogen in de leer bij de koks van de Luminosa die van iedere maaltijd een feest weten te maken.
-om de lange rijen bij het buffetrestaurant te ontvluchten is lunch ook mogelijk in Il Gattopardo, maar dan moet opeens voor water worden betaald.
-nog nooit op een cruiseship meegemaakt dat er handdoeken op ligbedden worden neergelegd voordat men gaat ontbijten, dit was dus de eerste keer. Na een week stond er in de Diario dat dit niet de bedoeling is, maar als je niet handhaaft, dan verandert er niets.
-debarking is slecht geregeld. Vaak maar één, soms twee uitgangen. Dat leidt tot lange rijen en tijdverlies. Ook hier geldt, als je geen personeel neerzet op strategische plekken, hebben brutalen de halve of hele wereld en wordt het dringen en voordringen.
-aankomst om 8.00 uur en vertrek om 13.00 is eigenlijk niet te doen. Omdat debarking zo traag gaat, verlies je daarmee al anderhalf uur!
-de excursie Casablanca en Rabat viel erg tegen. De gids vond zichzelf erg grappig en had op allerlei plekjes iets met de lokale middenstand geregeld. Dus van winkelen komt niets terecht, je komt terecht bij het spiegeltjes, kraaltjes en houtsnijgedoe. Casablanco wordt snel doorheen gereden. De Hassanmoskee is het enige interessante aan deze excursie. Het koninklijk paleis in Rabat zie je alleen op grote afstand, als je binnen de vijftig meter komt, staat er een batterij gekleurde uniformen klaar om je meteen terug te fluiten. De medina stelt niets voor en ook hier heeft de gids iets geritseld, zodat je opeens (als het water heet is) overvallen wordt door opdringerige theeverkopers. Neem deze excursie niet!
-veel Russen. De prettige en beschaafde Russen zullen er vast ook zijn geweest, maar zij werden overvleugeld door hun onbeschofte, inhalige en luidruchtige landgenoten.
-de kussens ruiken naar slaap van vorige gasten. Kussens behoor je te wassen als de gasten vertrekken. Het schone beddengoed maskeert de lucht niet. Wij hebben handdoeken gebruikt om de lucht te verdringen.
-wij constateren een algehele schraalheid bij Costa. Niet onbeperkt water kunnen halen. Eén handzeepje voor drie weken. Oude (dunne) handdoeken, vooral de handdoeken voor de ligbedden waren dun en bij enkelen vielen de gaten erin. Geen bakken met handdoeken bij het zwembad, maar per persoon op je kamer.
Schone handdoeken ruiken niet fris. Kussens worden niet gewassen. Er wordt kennelijk ook op zeep bezuinigd.
Nu dan de meevallers of pluspunten.
-ontbijten in Il Gattopardo is fijn. Ook hier is een buffet, maar aan tafel kun je ook bestellen: Belgische wafels, gebakken eieren, zalm, pannenkoeken, enzovoorts. Je koffie of thee worden bijgevuld zo vaak je maar wil. De tafels worden met personen aangevuld door de bediening, dus je zit met allerlei nationaliteiten aan tafel. Soms valt het mee, soms valt het tegen. Je leert in ieder geval meer mensen kennen.
-de winkels zijn gevarieerd en soms zijn de producten echt veel goedkoper dan aan de wal.
-redelijk gevarieerd programma in het theater. De illusionist was gewoon goed. Het was een aangename verrassing!
-het personeel is vriendelijk.
-jeepexcursie is Rio met gids Pierre is fantastisch. Je ziet veel van de stad, bezoekt Corcovado en gaat het Tuijca Forest in. Wij hadden zelfs het geluk aapjes te zien. Pierre vertelt veel, is bescheiden en heeft humor. We hoorden van anderen dat die het met hun gids minder hebben getroffen. Je kunt niet tevoren je gids kiezen, maar weet dat Pierre de enige is die de Engelse excursie doet. De anderen doen Spaans en Duits.
-een buitenhut met balkon is prettig. Je kunt de drukte ontvluchten en toch in het zonnetje zitten. Wij hebben het geluk gehad aan de linkerzijde van het schip met dagelijks de zonsopkomst.
Voor ons is het duidelijk geworden dat er niet één Costastandaard is, maar dat elk schip de vier sterren anders definieert.
Voordat we weer een cruise bij Costa boeken, gaan we eerst lezen wat de reviews van het schip zijn, het gaat bij een cruise niet alleen om de mooie vaarroute, maar om de algehele beleving. De schraalheid die wij nu hebben ervaren, vertegenwoordigen geen vier sterren.