Verslag 7 daagse Noorse Fjorden Cruise Eurodam, Augustus 2012.
Route: Amsterdam – zeedag – Alesund – Geirangerfjord – Bergen – Eidfjord – zeedag - Amsterdam.
Onze eerste, ook kortere cruise vanuit Nederland, dus na een uurtje met openbaar vervoer, stonden we rond een uur of elf bij de cruise terminal van Amsterdam. Geen lange reis, geen jetlag, gewoon binnen 2 uur na de voordeur van ons huis dicht getrokken te hebben, al je hut in stappen. Heerlijk. De inscheping ging ook in Amsterdam snel en efficiënt en in korte tijd bevonden we ons al in onze hut. We hadden een garantie balkonhut geboekt en kwamen uiteindelijk op dek 8 terecht, een fantastische hut. De Eurodam leek in veel opzichten op de ons bekende Vista klasse schepen (Noordam en Zuiderdam), maar was toch op een aantal punten verschillend, sommige ten voordele, sommige ten nadelen. De Eurodam is wat hoger, wat ten koste is gegaan van wat open dek ruimte boven het Lido dek, waar extra hutten zijn gecreëerd op onder andere dek 10, in vergelijk met de Vista schepen. Het is daardoor wat rommeliger om bovenop een open dek te komen, ook vanwege de plaatsing van onder andere “de Retreat” en de Cabana’s, alsmede midden op de Tamarind en de Silk Den. De Tamarind is trouwens een absolute aanwinst, als het technisch mogelijk is, mag dat per direct op alle schepen worden ingevoerd, wat een fantastisch concept, maar daarover later. We vonden verder snel onze weg, want de layout is verder niet heel afwijkend. Het weer in augustus was nog fantastisch, dus genoten van het vertrek over het Ij, richting Ijmuiden, op naar Noorwegen.
We voelden ons snel thuis op de Eurodam. Deze keer niet de gevraagde tafel voor twee, maar vonden we ons aan een tafel voor vier met Vlamingen, met wie het tijdens de cruise verder opperbest konden vinden. Uitstekende bediening, zeer vriendelijke en persoonlijk en een prima ervaring weer. We hadden weer de vroege seating en dat beviel weer prima. Het eten was uitstekend en zeer gevarieerd. Deze keer weer alle avonden op één na in de main dining room gegeten. We zijn 1 avond vreemd gegaan in de Tamarind, een Aziatisch georiënteerd restaurant, waar je per persoon 15 dollar voor moet bijbetalen, wat de meerprijs meer dan waard is.
De shows en entertainment waren goed en veelzijdig, deze keer wat minder bezocht, ik heb de indruk dat de Nederlanders hier wat minder voor te porren zijn, aangezien deze keer het merendeel van de passagiers uit Nederlanders bestond (meer dan 700 van de ruim 2100).
De eerste cruise dag was een zeedag, opstomend naar Noorwegen, waarbij we het schip verkend hebben. Het weer was zonnig en best aangenaam, een rustige Noordzee dag in augustus en er was weer van alles te doen aan boord, waaronder voor de liefhebbers ook weer een betaalde rondleiding over het schip.
Onze tweede cruise dag bracht ons in Allesund, de eerste Noorse haven. Allesund is begin 1904 grotendeels door brand verwoest en daarna in karakteristieke pasteltinten herbouwd. De Eurodam meerde midden in de stad aan, waardoor je zo de stad in kon lopen. Vooral de ochtend was het schitterend weer, waarvan we profiteerden door de midden in de stad gelegen heuvel Aksla te beklimmen, die na 418 treden, een schitterend uitzicht over de stad geeft. Kort na de middag waren we weer afgedaald naar het centrum, waar de heuvel inmiddels gedeeltelijk aan het zicht was onttrokken door binnenkomende zee mist, of laaghangende bewolking. Wij waren gelukkig precies op tijd geweest om op het juiste moment van het uitzicht te kunnen genieten. Al met al een welbestede, mooie dag, in een zeer leuke stad.
De derde dag van onze korte cruise stond in het teken van het Geirangerfjord. Vroeg in de ochtend voeren we door het fjord naar Geiranger, een klein gehucht achter in het fjord. Laag hangende bewolking onttrok nog het meeste van het fjord in de vroege ochtend, waar we in de fjord voor anker gingen. Tenders brachten ons naar de wal, waar bussen klaar stonden om ons via de Adelaarsweg naar de Berg Dalsnibba te brengen. Op de heenweg was er slechts weinig zicht op het fjord, maar de Zeeuwse(!) gids verzekerde ons dat we klimmende uit het fjord, de zon spoedig zouden zien. Ze had gelijk en spoedig reden we in de volle zon en brak ook beneden ons af en toe de bewolking, waardoor we zicht hadden op het fjord, waar we naast de Eurodam, ook zicht hadden op de Celebrity Eclipese, die ook voor anker was gegaan. Na schitterende uitzichten en zelfs wat voorzichtige stappen in de sneeuw bovenop, waren we na een uur of 4, rond het middag uur weer terug in Geiranger, waar de gasten van 2 schepen zich inmiddels over het piepkleine dorpje hadden verspreid en het dus gezellig druk was. De bewolking trok aan het einde van de middag geheel weg, waardoor we bij het vertrek, een schitterende zicht hadden op het Geirangerfjord, met diverse imposante watervallen. De (Canadese) kaptein, die overigens een treffende gelijkenis vertoonde met Jay Lenno, bracht ons dicht bij een van de watervallen, wat een schitterend gezicht was. De Engelse tour coördinator voorzag een en ander van bijpassend commentaar over de luidsprekers.
De vierde dag stond Bergen op het programma, de Noorse stad met de meeste regendagen van het land, oplopend tot zo’n 275 per jaar. De Noorse weergoden waren ons echter gunstig gezind en zorgden in de ochtend voor een zonovergoten Bergen. We waren vroeg van boord en liepen het centrum in, wat vlak bij was. In het centrum bevind zich de bekende “Flohbahnen”, een treintje wat in korte tijd een hoogte overwint naar de 320 meter hoge Flohen. Bovengekomen een schitterend uitzicht over het zonovergoten Bergen waar we in de schitterende natuur wat rondgelopen hebben. Beneden gekomen zagen we dat we goed op tijd waren, inmiddels stond er een enorme rij voor de Flohbahnen, naast de normale toeristen, lagen er inmiddels nog 2 extra cruiseschepen binnen, waardoor de drukte enorm toegenomen was. Hierna de rest van Bergen verkend, een levendige stad, met veel te zien.
De vijfde dag was Eidfjord aan de beurt, wederom een wonderschoon fjord. In de vroege ochtend stonden er weer bussen klaar, voor een excursie naar onder andere het Hardanger berg plateau, de
Måbødalen vallei en een stop bij de Sysen dam, alsmede de Vøringsfossen watervallen. Wederom schitterend weer, volop zon, met deze keer een Schotse(!) gids, die alles van commentaar voorzag. Rond de middag weer in Eidfjord, een klein plaatsje, waar de Eurodam badend in de zon aan de steiger lag. De middag werd bij vertrek afgesloten met een schitterende tocht door de fjorden, langs de diverse spectaculaire watervallen.
’s Avonds gegeten in de Tamarind, een uitstekend Aziatisch restaurant, met specialiteiten uit vele Aziatische landen. Het restaurant ligt zelf in het midden van het schip, midden op dek 11, wat een schitterend uitzicht op het Eidfjord gaf. Het restaurant heeft een uitgebreide kaart, uit onder meer, Thailand, Indonesië en Japen, alles sfeervol geserveerd door de Indonesische, merendeels vrouwelijke staf. Een heerlijke belevenis die de extra kosten van $15 dollar, meer dan waard was.
De zesde dag was al weer een zeedag, onderweg naar Amsterdam. In de ochtend wat bewolking, maar dat mocht de pret niet drukken, al waren we wel weer onderweg naar het eindpunt van de reis, waar we de volgende dag weer vroeg in Amsterdam aankwamen. De ontscheping liep weer gesmeerd, waar we na een korte reis alweer snel thuis waren, wederom een prachtige ervaring rijker.
De Eurodam is een mooi schip, wat meer volgebouwd als de vier Vista klasse schepen, maar nog wel acceptabel. Bezuinigingen bij de bouw zijn wel zichtbaar, zo is helaas alleen het promenade dek nog maar voorzien van de karakteristieke houten afwerking, alle andere open dekken zijn bedekt met een schildering, die enigszins voor hout door moet gaan, wel jammer.
Met een grotendeels Nederlandse gasten bezetting, werd er veel voor de gasten gedaan. Extra uitleg in het Nederlands, zowel in geschreven, als gesproken woord, typische Nederlandse zaken bij de maaltijden, waaronder een uitgebreide rijsttafel als een van de lunches. Kortom, aan alles was weer gedacht om het iedereen naar de zin te maken.