menu

Plancius

Plancius
Cruisemaatschappij Oceanwide Expeditions
Bouwjaar 1976
Brutoton 3434
Lengte en breedte -
Passagiers 116
Bemanning 45
Plaats recensieBekijk recensies (2)

Algemene waardering

Bekijk beoordelingen
16.3
Totale gemiddelde

16.3/100

Service ( 40 )
Eten ( 27 )
Hutten ( 7.5 )
Entertainment ( 4.5 )
Prijs/kwaliteit ( 2.5 )

Beschrijving

Expeditieschip Plancius vaart met maximaal 114 passagiers naar de Antarctica en Noordpool voor Oceanwide Expeditions. Het schip voer oorspronkelijk voor de Nederlandse Marine en na een complete renovatie is het schip in 2004 gaan varen als expeditieschip.

Plancius heeft volledig ingerichte hutten met badkamer, een lounge en restaurant. Het kleine aantal passagiers dat mee gaat heeft als voordeel dat alle passagiers aan wal mogen komen in Antarctica met de eigen zodiacs.

Op het schip staat de beleving en de omgeving waarin het schip vaart, centraal, verwacht dan ook geen zwembad of fitness aan boord. Wel een gezellige lounge en de mogelijkheid om snel naar buiten op het dek te gaan om wildlife te spotten. Zo kan je zelfs meedoen aan Citizen Science projecten.

Wij bezochten de Plancius in Vlissingen; lees hier verder!

Vraag een offerte voor de Plancius aan bij:

Waterproof Cruises & Expeditions

Nieuwsberichten over expeditiecruisen

Miriam

Foto's

Video's

Plancius Plancius

Recensies (2)

Begemann
Plancius 22.6
22.6

Onderstaand de klachtenbrief aan de firma Ocean Wide, mag vanzelf spreken dat ik niemand deze organisatie kan aanbevelen en voor ons absoluut ook de laatste keer!.
Verzonden: woensdag 11 maart 2015 21:19
Aan: Jamie Scherbeijn
Onderwerp: RE: Bevestiging PLA29 / 13 februari - 03 maart 2015

Ocean Wide,

Naar aanleiding van de afgelopen trip met de Planchius 18 nachten het volgende, overigens vandaag besproken met J.Scherbeijn na terugkomst uit Argentinie gisteravond.

Met mevrouw J.B besproken telefonisch bij de booking dat ik een hut wil hebben met een raam omdat mijn vrouw niet tegen opgesloten ruimtes kan. In eerste instantie een 2 persoonskamer, een twin window op deck 4 zou op dit verzoek de juiste keuze zijn geweest , hetgeen ook in mijn geheugen staat dat dat zo gereserveerd is en daarmede conform onze voorwaarde voor een hut. Een week of zo later kwam ik met dat mijn zuster ook wel mee wilde en dat ik het geen probleem vond dat zij mede in 1 hut met ons zou komen. Als prettige bijkomstigheid dat het pp daarmee goedkoper werd maar er niet vanuit gaande dat dit in strijd zou komen met het vereiste waar de behuizing aan moet voldoen zoals besproken met J.B.
Op de booking staat een 3 porthole ipv in eerste instantie een 2 porthole ( wat dus een twin window had moeten zijn ) en om eerlijk te zijn, als ik mijn wens cq primaire voorwaarde voor behuizing aangegeven heb, ga ik ervan uit dat dat conform onze essentiele voorwaarde van behuizing), dom dom dom dom van mij, omdat de service daarin klaarblijkelijk in tekort schiet, had ik alles moeten controleren en verifieren alvorens akkoord te gaan met de booking.
Nu zijn we in eerste instantie in cabin 202 geplaatst, een 4 porthole niet conform wat op de booking staat, de kleinste cabine in het schip op het personeels deck waarin het personeel zelf niet in wil omdat het zo klein is, het bezem hok van de boot. In tegenstelling tot het overzicht op de website is ook de ware indeling van 202 niet zoals het daarop staat (zie foto in bijlage). Kleiner! geen bureau, geen stoel , we hebben de eerste 4 dagen op de grond moeten zitten met 1 kast voor onze spullen voor 3 personen zonder licht en ventilatie a raison van afgerond 26000 euro, schande !!!!!!!!!!!!
Wij hebben dezelfde vrijdag bij inscheping protest tegen de hut aangetekend bij Andries. Hij verschool zich achter het hoofdkantoor en omdat het weekend was, vond hij dat hij er niets aan kon doen. Hier werd dus verder niets aangedaan, na ons 4 dagen paars te hebben geergerd heb ik maandag Hackenborg hierop aangesproken met de mededeling dat als hier niets aangedaan zou worden wij op de Falklands van boord zouden stappen , eigenlijk hadden we in Ushaia direct van boord moeten gaan.
Nu bleek ineens dat de twee personeelsleden die in een 4 porthole cabin 206 zaten en die niet in 202 wilden , wel naar 202 wilden/moesten verhuizen ( volgens het personeel hadden ze daar van het begin af aan in gemoeten ). Maandag avond konden we van 202 naar 206. 4 weggegooide dagen!
Echter 206 is een 4 porthole en geen 3 porthole zoals bij de booking staat , in ieder geval niet conform het gevraagde en betaalde, immers de prijs van een 4 porthole is lager.

Verder maakt de afwezigheid van een deugdelijke ventilatie het verblijf in deze hutten tot een hel, iedere cabin had zijn deur open staan met als gevolg enorme stankoverlast op deck 2 , omdat in de cabin tegen over 206 samen met de 2 crew leden van 202 duikers zaten met natte spullen stond alles in de gang te drogen en te stinken, 1 vieze bende!

Omdat ook op het hele schip geen goede ventilatie voorzien is, kan je op je vingers natellen dat iedereen aan boord elkaar infecteert wat dus ook nu weer gebeurd is. Iedereen aan boord is ziek geweest, van bemanningsleden, dokter en gasten aan toe, Mijn vrouw , zus en ik zijn ook 4 dagen ziek geweest, mijn vrouw heeft 3 dagen op bed gelegen met koorts en hoesten ed en met haar velen die een paar dagen op bed zijn moeten blijven. Volgens de bemanning gebeurd dit iedere keer op zo'n lange reis.
Weer 4 weggegooide dagen!
Ik vind dat dit niet kan, het schip hoort een deugdelijke afzuiging te hebben en ik denk dat de overheid daar ook zo zijn normen voor heeft , stel dat iemand een veel ernstiger besmetting over brengt! Gelukkig vaart het schip onder Nederlandse vlag zodat ea na te vragen valt.

Komt bij dat bij het gezelschap een grote groep hoofdzakelijk duitse duikers zat, hoewel ontkent, met als gevolg dat de reis daar aan aangepast is en wij daardoor nauwelijks iets van Antarctica hebben gezien.

De presentaties waren van een kinderlijk niveau en het predicaat wetenschappelijk niet waard.

Het eten was van de kwaliteit zorginstelling, de nodige keren niet om te eten .

Helaas hebben de mooie dingen die we gezien hebben zwaar geleden onder de omstandigheden aan boord.

Vertrekmaand

Februari

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Zuid-Amerika

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten
  • boekings afdeling schandalig slecht, niet klantgericht die knollen voor cotroenen verkopen, zelf alles uitzoeken en dan zeggen wat je precies wil, doe je dat niet stoppen ze je in het bezemhok.
  • veel slechte presentaties
  • geen goede ventilatie waardoor bij langer verblijf aan boord iedereen ziek wordt en een paar dagen bed moet houden, staat er niet bij dat je dat kan verwachten, bij deze!
Geplaatst op 22 maart, 2015 11:40
Wil Osinga
Plancius 10.0
10.0

Ik kan mij volledig vinden in bovenstaande recensie!

Vertrekmaand

Februari

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Zuid-Amerika

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten
  • slechte service boekings kantoor
  • slechte tot geen ventilatie in de hutten, daarom iedereen ook ziek, bemanning/dokter en het gebeurd op iedere reis op de planchius!
  • slechte kwaliteit lezingen die het predicaat wetenschappelijk niet verdienen.
Geplaatst op 22 maart, 2015 11:48

Plaats jouw recensie

Vrij zoeken

Zoek op rederij

Zoek op cruiseschip

Advertentie

Laatste recensies

Top cruiseschepen