menu

Rotterdam

Rotterdam
Cruisemaatschappij -
Bouwjaar 1997
Brutoton 61849
Lengte en breedte 237 meter lang, 32,29 meter breed
Passagiers 1404
Bemanning 600
Plaats recensieBekijk recensies (45)

Algemene waardering

Bekijk beoordelingen
82.1
Totale gemiddelde

82.1/100

Service ( 88.8 )
Eten ( 87.9 )
Hutten ( 82.7 )
Entertainment ( 72.5 )
Prijs/kwaliteit ( 78.4 )

Beschrijving

Het MS Rotterdam****+ is een relatief klein schip van de Holland America Line. Doordat er slechts 1400 passagiers mee kunnen, voelt het schip intiem aan. Toch is er voldoende ruimte voor iedere passagier. Bijzonder is dat het schip Lanai-hutten heeft; hutten met een deur naar het promenade dek waar ligbedden staan. Je hebt dan weliswaar geen privé-balkon maar wel de mogelijkheid om heerlijk buiten te zitten.

De Holland America Line biedt op de MS Rotterdam ook het befaamde Test Kitchen aan. De plek om te zien hoe de koks lekkere gerechten klaarmaken maar waar je zelf eveneens workshops kan volgen. Het schip biedt onder andere het hoofdrestaurant, Pinnacle Grill (toeslag), buffetrestaurant Lido, Italiaans restaurant Canaletto (toeslag) en de koffiebar Explorations Cafe. Een van de twee zwembaden heeft een schuifdak dat al naar gelang het weer open of dichtgeschoven kan worden.

Zusterschip van het MS Rotterdam is het MS Amsterdam.

Medio juli 2020 maakte de Holland America Line bekend dat het schip verkocht is aan Fred. Olsen Cruise Lines. Daar zal het gaan varen onder de naam Borealis.

Vraag een offerte aan bij:

Nieuwsberichten

Miriam

Foto's

Video's

Rotterdam Rotterdam

Recensies (45)

Miriam
Rotterdam 83.6
83.6

In september/oktober zijn we meegevaren met het MS Rotterdam in een suite. De cruise ging in twee weken heen en weer vanuit Rotterdam naar Lissabon, Cadiz, Gibraltar, Almeria, Cartagena, Valencia, Barcelona, Ibiza en Civitavecchia.
Cruisen op het MS Rotterdam vonden we heerlijk relaxt. Omdat het schip vanuit Rotterdam vertrok was er een hoog percentage Nederlanders. Op ons dek was daar weinig van te merken, wel in het buffetrestaurant e.d. We vonden het opvallen dat er vrij veel mensen rondliepen die voor het eerst cruisten. Uiteraard een goede zaak! De do's en dont's van het cruisen waren niet bij iedereen bekend.
Onze hut, een suite (wel eentje zonder bad!) met over de volle breedte een balkon met oa en terrasset en twee ligbedden, was van alle gemakken voorzien en vooral de Neptune Lounge beviel ons zeer. Koffie en thee waren daardoor dichtbij, allerlei hapjes en versnaperingen (afhankelijk van tijdstip op de dag). De conciërge dames hielpen je bij mogelijke vragen of reserveringen die je wilde maken in de restaurants of spa.
Dineren deden we in het hoofdrestaurant, in het Italiaanse canaletto (kleine toeslag) of in de fantastische Pinnacle Grill. We hebben ook een Le Cirque avond daar meegemaakt. Eerlijk gezegd jammer dat er toen nog geen Jonnie Boer avond was. De bediening en eten in Pinnacle Grill zijn een belevenis. In het buffetrestaurant aten we 's morgens, wel erg druk altijd. Buiten was het ook mogelijk om te zitten dus daar zaten we met het ontbijt regelmatig.
Een compliment voor Michael Langley die onze cruisedirector was. Hij praatte alles op een mooie manier aan elkaar en was vaak op het hele schip te zien. 's Avonds waren we we vaak even in het theater te vinden maar eindigden wij altijd in de bibliotheek waar we met regelmaat dezelfde mensen zagen bij de puzzeltafel; waar legpuzzels werden gemaakt. Even een rustmoment in het drukke cruiseprogramma.

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2012

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Grootte van het schip
  • Heerlijk dineren in Pinnacle Grill
  • Neptune lounge voor suites
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 8 februari, 2014 20:33
Ewout Vanfleteren
Rotterdam 89.0
89.0

Wij hebben met de MS Rotterdam meegevaren begin juli 2013, onze route ging naar de Noorse fjorden met als bestemmingen Bergen, Alesund, Skjolden en Eidfjord. De route zelf is zeker aan te bevelen maar het schip ook!
De MS Rotterdam is een relatief oud schip maar toont nog niet oud. Ze wordt zeer goed onderhouden. Het eten is top en in het hoofdrestaurant La Fontaine, is er voor ieder wat wils... De hutten zijn ook dik in orde maar eerder langs de kleine kant. De badkamer is zeer goed, fijn dat er een bad was dit vind je niet op de meeste schepen in een buitenkajuit. Het entertainment kon wel iets beter aangezien het gericht was op een iets ouder publiek. De shows in de Showroom at sea waren zeer goed, een goede goochelaar tot de Indonesische crew show! De dagen op zee hebben we ons geen moment verveelt, er is een zwembad aan boord alsook jaccuzi's tal van verschillende bars, winkels en een casino. Holland America line is duurder dan de meeste andere cruisemaatschappijen zoals Costa Cruises en MSC Cruises maar het is te verstaan, de service en het personeel waren zeer goed en alles was in orde. Kortom de MS Rotterdam is een prachtschip!

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Eten
  • Service
  • Hutten
Negatieve punten
  • -
  • -
  • -
Geplaatst op 25 februari, 2014 21:35
Jan Blokland
Rotterdam 91.0
91.0

Prima tocht met de Rotterdam naar de fjorden in Noorwegen.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Opstap in Rotterdam geweldig. Incheckken binnen 15 minuten geregeld
  • Geweldig vriendelijke bemanning
  • Prima gekozen aanloophavens Bergen, Alesund, Geiranger en Eidfjord
Negatieve punten
  • Afvoer toilet had soms wat problemen, werd echter prima opgelost
Geplaatst op 25 februari, 2014 21:54
b.pellegrom
Rotterdam 93.0
93.0

Wij hebben in december 2013 een fantastische cruise gehad op ms.Rotterdam. Het schip vertrok uit Piraeus richting Istanbul, Kusadasi, Marmaris, Heraklion, La Valetta, Catania, Napels en aankomst in Civitavecchia.
Voordeel van cruisen in december is, er zijn vrijwel geen kinderen aan boord zijn wat een bijzonder aangenaam is en een rustige sfeer geeft. Wij hebben geboft met het weer want behalve een regendag in Istanbul hadden wij elke dag zon en een 15-20 graden! Hoewel het al een gedateerd schip is (17 jaar oud) ziet het interieur er nog netjes en goed onderhouden uit. Wij hadden een buitenhut zonder balkon welke er smetteloos uitzag met een prima badkamer. Helaas was er geen minibar aanwezig in onze hut. De service was werkelijk geweldig, en eten was subliem. Of je nu ging ontbijten in het lido, in de diningroom of ontbjit in je hut liet komen, er was ruim voldoende keus. De lunch was ook prima verzorgd en het diner was uitstekend verzorgd met heerlijke gerechten. Dineren in de Pinaccle Grill is een absolute aanrader. De shows waren redelijk tot goed, maar 's avonds na 23.00 uur was het rustig, de meeste gasten waren dan al naar hun hut.
Ik kan iedereen aanraden om met de HAL te gaan cruisen.

Vertrekmaand

December

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • middelgroot en overzichtelijk schip
  • uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • sublieme keuken
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 26 februari, 2014 20:42
Leon
Rotterdam 81.0
81.0

In september 2012 een cruise vanuit Rotterdam richting Bergen, Alesund, Hardangerfjord en Geirangerfjord.
Zeer tevreden over de reis op zich en over de keuze voor HAL.
Personeel was zeer hulpvaardig om een oudere minder mobiele persoon te helpen, zowel bij inscheping als ontscheping in Rotterdam, als in aanleghavens.
Ook het personeel dat voor de kajuiten verantwoordelijk was, was prima.
Zeer aangename sfeer op de boot.
Bij terugkeer een nacht hevige storm gehad: in een mededeling van de kapitein 's morgens werd begrip gevraagd voor tragere dienstverlening: ook werknemers waren zeeziek geweest. Goed dat de kapitein dit deed.
Minpunt: 's avonds in het hoofdrestaurant schonken de obers de glazen bijna vol met wijn; wij waren met z'n vieren, en de fles was bijna leeg! Dit getuigt van weinig klasse (wel eerder van meer willen verkopen?)

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2012

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Dienstverlening
  • Comfort boot
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 27 februari, 2014 14:39
Jeroen
Rotterdam 86.0
86.0

Verslag 7 nachten Viking Saga’s MS Rotterdam, 18 Mei 2013
Route: Rotterdam – zeedag - Oslo – Kristiansand – Stavanger – Flam – zeedag – Rotterdam.
Na eerdere cruises met grotere schepen van de HAL, nu voor ons voor het eerst met een relatief kleiner schip, vanuit Rotterdam. In beknopte hoofdstukken volgt hier een overzicht van de cruise;
Inscheping
Zeer vlot en goed georganiseerd, aankomst bij de terminal op 10.45 en we waren met de eerste gasten net iets na 11.30 aan boord. Onze hut was net niet gereed, maar we mochten wel onze handbagage in de hut (“main deck” buitenhut, midscheeps) zetten, waar na we naar de lunch in de main dining room konden. De hut was zeer ruim en werd uitstekend schoon gehouden.
Vertrek
Vertrek, na een half uur durende verlaatrol, was nagenoeg op tijd en zeer indrukwekkend. Niet alleen door het Shantykoor De Hoeksche Waard op de kade, maar ook door de groet van de scheepshoorn van de Rotterdam V, wat een schitterende ervaring was.
Route:
Na een eerste mistige zeedag, Oslo aangedaan, schitterende stad en we boften met het weer. Wij zijn zelf de stad in gegaan. Tip, neem een Oslo Pass (20% korting voor cruise passagiers), waarmee je openbaar vervoer en veel musea gratis kunt bezoeken. Wij namen het pontje naar Bogdoy, waar we het openluchtmuseum, Vikingschipmuseum, Frammuseum en Kontiki museum bezochten. Een goed gevulde dag, waarbij we veel van het mooie Oslo gezien hebben.
Tweede haven bezoek was Kristiansand. Een niet heel erg uitgeproken interessante haven, maar toch een leuke stad om rond te lopen, wederom getroffen met het weer. Kristiansand heeft een zeer actief toeristenbureau, die je met raad en daad (vooraf via mail) bij kan staan. Zo werd er op de steiger, vanuit een mini VVV advies gegeven over wat er te doen was, in ons geval een mooie stadswandeling, aan de hand van een handig kaartje.
Derde stad was Stavanger. De dag begon koud en bewolkt en hier hadden we geanticipeerd op een druk bezochte haven met 2 andere schepen, de AidaLuna en de MSC Opera (beide 2000+), door een Fjord Cruise door het Lysefjord te boeken via de HAL, waardoor we de vroege ochtend goed besteed hadden. Het was een circa 3 uur durende boottocht door het fjord, met onder andere zicht op de “Preikestolen”. Uiteindelijk werd het nog extra druk in de haven, met de komst van het drijvende appartementen complex, “The World”. Aan het eind van de ochtend klaarde het gelukkig nog behoorlijk op met het weer en konden we nog in het zonnetje door “oud Stavanger” wandelen.
Laatste havenbezoek was Flam, waar we via het CC forum vooraf (goedkoop met een groep groter dan 10 personen) treintickets voor de wereldberoemde “Flamsbanen” gekocht hadden. Een schitterende rit heen en weer naar Myrdal, op 865 meter hoogte met onderweg een stop bij de Kjosfossen waterval. Noorwegen op zijn mooist, dat moet benadrukt worden! Tevens een kort bezoek aan het Stegastein uitzichtpunt gebracht, waar je een mooi uitzicht over het 650 meter lager gelegen fjord hebt.
Dineren:
Het dineren op de Rotterdam stond weer op een hoog niveau. Het eten was gevarieerd en ronduit uitstekend. We hadden de vaste vroege zitting en dat beviel uitstekend. Bediening was correct en prima, niets dan lof over de hard werkende bemanning, op alle fronten trouwens. Een echte aanrader is een diner in de Librije aan boord, eenmalig per cruise in de Pinnacle en exclusief voor de Rotterdam. Niet goedkoop, maar als je het vergelijkt met dineren in de echte Librije in Zwolle, het geld meer dan waard!
Schip algemeen:
Rotterdam ziet er prima uit en de hele bemanning is dag in dag uit druk bezig met onderhoud, om het schip in prima conditie te houden. Na eerdere cruises op grotere schepen van de HAL, valt op dat dit nog meer een echt schip is, vooral het schitterende Promenade dek geeft een echt nostalgisch gevoel. Het hele schip doet nog aangenaam “ouderwets” aan en geeft je nog echt het gevoel op een schip te zijn. Voor een inmiddels 16 jaar oud schip, niets dan lof, ziet ze er prima uit.
Bemanning:
Hard werkende prima bemanning, onder leiding van kaptein Marco Carsjens en hotel Director Mike Mahn. De Nederlandse cruise director Michael Langeley kon ons persoonlijk wat minder bekoren, maar dat is een kwestie van smaak. In zijn algemeenheid was er minder entertainment dan we gewoon waren bij de HAL, maar dat zal alles te maken hebben met het grote aantal Nederlandse passagiers.
Passagiers:
Zoals gezegd, veel Nederlanders, niet zo gek op een cruise van en naar Rotterdam natuurlijk. Uiteindelijk was 85% afkomstig uit Nederland en dat waren lang niet altijd landgenoten om trots op te zijn. Op het gebied van kleden bij de formele diners, het gebruik van de Engelse taal (gewoon in het Nederlands tegen het personeel blijven praten en als je merkt dat ze je niet begrijpen, gewoon harder praten!). Ronduit beschamend, evenals het veelvuldig ontzeggen van de vaste fooien aan het hardwerkend personeel, zonder enige aanwijsbare reden, eigenlijk te triest voor woorden. Aan het personeel lag het niet, hardwerkend en veelal “service with a smile”. Aanvullend moet ik nog vermelden dat er wel een groot aantal minder valide mensen aan boord waren, voor wie dit als storend ervaart, zou dit in een keuze voor de Rotterdam mee moeten laten mee wegen. Wij vonden het geheel niet storend, maar het is toch eerlijk om dit te vermelden, vooral omdat het aantal veel groter is dan normaal bij een cruise, dit zal alles te maken hebben met het reeds genoemde vertrek en aankomst in Rotterdam.
Entertainment:
Zoals al gezegd, minder entertainment dan we gewend waren, maar blijkbaar is er al meer ervaring op gedaan met een veelal Nederlands publiek, waar een en ander op is afgestemd. Zo misten we vooral de gebruikelijke quizes en gameshows, die we altijd zeer leuk vinden. Muziek verzorging was wel prima, in de diverse bars, was er veel live muziek, voor elk wat wils. Wat we wel storend vonden, was het commentaar, wat zowel in het, als Engels, als ook in het Nederlands werd gegeven. Voor het normale omroepen van allerlei mededelingen is dit misschien wel handig, maar als dit ook in de showroom, zelfs bij grappen wordt gedaan, haalt dit alle vaart uit de show.

Ontscheping:
Na 7 nachten kwam er al weer veel te snel een eind aan de cruise. Het einde was even efficiënt geregeld als het begin en voor we het wisten stonden we weer op de kade.
Al met al een zeer fijne cruise. De minpuntjes vielen uiteindelijk in het niet bij de algehele beleving, zodat we niet geaarzeld hebben om nogmaals voor de Rotterdam te kiezen, voor een nieuwe cruise.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Vriendelijke bemanning
  • Bestemming
Negatieve punten
  • Nederlands en Engels commentaar en omroep
  • (Te) veel nederlanders
Geplaatst op 20 maart, 2014 19:30
Jeroen
Rotterdam 88.6
88.6

Verslag 18 dagen Canarische Eilanden MS Rotterdam, 22 December 2013

Geplande Route:
Rotterdam – 3 zeedagen – Casablanca (Marokko) – zeedag – overnachting Funchal (Madeira) – overnachting Santa Cruz (Tenerife) – Las Palmas – Arrecife (Canarische eilanden) – zeedag – Cadiz (Spanje) –Lissabon (Portugal) – 3 zeedagen –overnachting Rotterdam.
Dit was na enkele grotere HAL schepen, onze tweede keer met de MS Rotterdam. In beknopte hoofdstukken volgt hier een overzicht van de cruise;
Inscheping:
Wederom het toppunt van efficiency. We waren kort na 11.30 aan boord, waar onze hut op het “Main Deck Aft” reeds gereed was. Kort daarna konden we al gebruik maken van de “Mariners Lunch”, wat altijd een heerlijk rustpuntje is.
Vertrek:
Van het vertrek deze keer niet zo heel veel gezien, zo in de winter was het vroeg donker en niet echt een genot om tijdens de afvaart aan dek te staan. Het vertrek was ook iets later dan gepland, waardoor het voor ons reeds snel tijd was voor ons vroege diner. Buiten stond ook een behoorlijke wind, iets wat als een rode draad al door de gehele West-Europese winter liep, met veel uitgeweken cruise schepen en verlate afvaarten van zelfs een wereld cruise tot gevolg. Bij de afvaart kwamen we een Aida schip tegen wat onderweg was naar de cruise terminal van Rotterdam, om daar vanwege het stormachtige weer, een ongeplande stop te maken.
Na vertrek was er in de Atrium een samenzijn met enkele kerstliederen, waarna rondom de stemmig aangeklede trappen, de kerstboom werd ontstoken. Over het geheel genomen was de Rotterdam mooi in kerstsfeer gebracht. Niet te schreeuwerig, maar zeer smaakvol.
Route:
De eerste dag op zee was het redelijk weer, met een waterig zonnetje, maar wel een stevige wind. Dat er nog meer wind in het verschiet lag, werd al snel duidelijk, toen de kaptein over de omroep aangaf dat het weer te slecht was voor een directe doortocht via de Golf van Biskaje en hij had in overleg met weerdiensten, de staf aan boord en het hoofdkantoor, besloten om te schuilen in Le Havre, waar we een dag na vertrek aankwamen.
In Le Havre stond er ook weer veel wind, waarbij niet zonder enige moeite, maar met de hulp van sleepboten, veilig werd afgemeerd, om een veilig heenkomen voor de storm te zoeken.
Binnenliggend in Le Havre, nam kaptein Marco Carsjens de eerste dag in de haven, uitgebreid de tijd om in de “showroom at sea”, het hoe en waarom van de uitwijk in Le Havre uit de doeken te doen. Uit zijn uitleg bleek duidelijk dat een groot front voor ons lag, met grote windsnelheden, die een veilige en enigszins comfortabele passage van de Golf van Biskaje op het geplande tijdstip, niet mogelijk maakte. Na passage van het front, zou er een relatief rustiger periode aanbreken, wanneer er op eerste kerstdag wederom onze reis naar het zuiden zou worden vervolgd. De passage zou nog steeds plaats vinden met windkracht 6 tot 7, maar aanmerkelijk minder als de wind die er tot die tijd uit stond.
In Le Havre werden we evengoed nog geconfronteerd met veel regen en wind, niet echt aanlokkelijk om Le Havre zelf, of het inderhaast ingelaste excursie naar Parijs te doen. Uiteindelijk verbleven we 2 nachten in Le Havre, waar ook kerstavond en een gedeelte van eerste kerstdag werd doorgebracht.
Kerstavond was de eerste formele avond, waar toch velen net gekleed naar het diner gingen. Aansluitend was er in het theater een kerstviering met traditionele “eggnog” en kerstliederen door zowel de cast van de Rotterdam, alsmede de internationale bemanning, die liederen uit hun thuisland ten gehore brachten.
Kerstochtend was er in het theater een samenzijn, waar de komst van de Kerstman het hoogtepunt was, geland op de schoorsteen van het schip, met medeneming van een cadeautje voor alle kinderen aan boord, misschien een twintigtal in het totaal.
De avond van eerste kerstdag was geen officiële formele avond, maar velen hadden toch de moeite genomen om zich feestelijk te kleden.
In de loop van de middag op eerste kerstdag werd er weer uitgevaren, via een aangepaste route naar Madeira, via een enigszins bedaarde Golf van Biskaje. Gedurende een groot gedeelte van de passage, alsmede de route langs de kust van Portugal, stond er grotendeels een windkracht 7 dwarszee, wat toch enigszins oncomfortabel was, maar alleszins dragelijk, al ging dit niet voor een ieder op.
Na drie zeedagen kwamen we een dag na de gepland aankomst in Funchal, Madeira aan, een schitterende eiland, waar we al eerder geweest waren. Het weer was er redelijk, zonnig, maar wel met veel wind.
Tijdens de nacht maakten we de oversteek naar de eerste stop op de Canarische eilanden, Santa Cruz op Tenerife, waar we in fraai weer een excursie naar onder andere de bergen maakten, met zicht op “el Teide”, de hoogste berg van Spanje.
De avond en nacht na Santa Cruz, maakten we de korte tocht naar Las Palmas op Gran Canaria, waar we fietsen gehuurd hadden, om op eigen gelegenheid het oude gedeelte van Las Palmas te verkennen, de wijk “Vegueta”, wat zeer de moeite waard was, na een mooie fietstocht langs de boulevard. In een schitterend zonnetje was het goed toeven in een aangename 24 graden, wat weer veel goed maakte.
In de avond vetrokken we alweer, om oud en nieuw, alsmede nieuwjaarsdag op zee te vieren. Helaas bleven we niet onder de kust, zodat we ook nergens vuurwerk konden zien. Oud en nieuw was niet echt spetterend te noemen, een beetje lauw. Er was wel een viering in het theater, met champagne en oliebollen, maar er was veel moeite en inspanning voor nodig om een echt feestelijke sfeer te krijgen. Het weer tijdens oud en nieuw was gelukkig goed, waarbij ook nieuwjaarsdag op zee met een zonnetje achter op dek best aangenaam was.
De tweede dag van het nieuwe jaar was een zonnige dag in Casablanca, een rommelige stad, waar je blijkbaar van moet leren houden. Gelukkig hadden we hier een excursie geboekt naar onder andere de imposante Moskee en enkele andere kleine bezienswaardigheden. Met name de moskee was een absoluut hoogtepunt, helaas was het summiere aansluitende bezoek aan slechts 1 geselecteerde souvenirwinkel dat niet, terwijl vlakbij typische Marokkaanse winkels en markt lagen, die we helaas links lieten liggen.
Daags na Casablanca waren we in een helaas grijs en miezerig Cadiz. Hier was inmiddels bekend geworden dat er helaas een wijziging in de route plaats moest vinden, wederom vanwege de winterstormen van dit seizoen. Vanwege het schrappen van de resterende haven Lissabon, besloten een aantal passagiers om reeds in Cadiz van boord te gaan, om op tijd (wellicht vanwege het einde van schoolvakanties), weer op tijd thuis te zijn.
In een uitgebreide uitleg zou kaptein Marco Carsjens later tijdens de terugvaart naar Rotterdam uitleggen, dat er wederom een groot storm front roet in het eten gooide. Om een zware storm voor te zijn, werd het bezoek aan Lissabon geschrapt, om 1 dag eerder dan gepland in Rotterdam aan te komen. Het stormgebied konden we met dit aangepaste routeschema voor blijven, al zou er tijdens de passage van de Golf van Biskaje evengoed nog een windkracht 10 tot 11 dwars op het schip staan. Dir was niets vergeleken met de storm waar we in terecht zouden komen als we het oorspronkelijke schema aan zouden houden, hetgeen we nu voor zouden blijven, aangezien we op tijd in het relatief veilige nauw van Calais zouden bereiken.
Inderdaad bereikten we na enkele bijzonder stormachtige dagen, relatief veilig het nauw van Calais, om een dag eerder dan gepland Rotterdam binnen te lopen. De tocht van Cadiz naar Rotterdam ging voor een ergere storm uit, maar een groot gedeelte tot aan het nauw van Calais, ging in een behoorlijke storm met uitschieters tot af en toe windkracht 11. Het schip en bemanning hield zich echter kranig, al waren er passagiers die zeer boos waren dat niet alle havens waren bezocht en in hun ogen afbreuk was gedaan aan hun vakantiegenot.
Natuurlijk volgde uiteindelijk een kater achtig einde van de cruise, maar elk nadeel heeft zijn voordeel, we liepen nu tijdens daglicht, half in de ochtend Rotterdam binnen, wat een schitterend schouwspel is, voorzien van commentaar vanaf de brug. Veel gasten kozen er voor om direct te ontschepen, wij bleven tot het geplande einde van de cruise een dag later, gewoon aan boord. De service bleef tot het einde goed en er was dus voor ons geen enkele reden om direct van boord te rennen.
Uiteindelijke Route:
Rotterdam – zeedag – 2 overnachtingen Le Havre (Frankrijk) –3 zeedagen –Funchal (Madeira)– Santa Cruz (Tenerife) – Las Palmas – zeedag – Casablanca (Marokko) – Cadiz (Spanje) – 3 zeedagen –overnachting Rotterdam.
Dineren:
Het dineren op de Rotterdam stond tijdens deze kerstcruise, ondanks het moeilijke weer, op een hoog niveau. Het eten was gevarieerd en ronduit uitstekend. We hadden wederom gekozen voor de vaste vroege zitting en dat beviel prima. Bediening door Jokoh en Hanhan was correct en prima, niets dan lof over de hard werkende bemanning, op alle fronten trouwens. Ook de enthousiaste wijn steward Arnold en de assistent diningroom manager Jonathan, zorgden goed voor ons. Ondanks het af en toe slechte weer, bleef de toewijding en service van het voltallige personeel, op een hoog niveau.
Schip algemeen:
Zoals we op onze vorige cruise met de Rotterdam ook al bemerkt hadden, is het schip goed onderhouden, welk een proces is dat continue doorgaat. Eerder in verslagen is melding gemaakt van lekkage in het Lido restaurant, wat we onze eerdere cruise niet bemerkten, maar deze keer wel. Aangezien dit een defect was wat in onze ogen niets afdeed aan het eten of de service in het Lido, is het ook weer niet iets om van wakker te liggen. Voor de rest zijn wij persoonlijk niet of nauwelijks geconfronteerd met defecten op enigerlei gebied, of deze werden snel verholpen. Een slechte tv ontvangst werd binnen enkele uren na melding adequaat verholpen, iets wat door de front-desk nog aanvullend gecheckt werd, of een en ander naar tevredenheid was opgelost. Normaal, nachtelijk onderhoud aan de leidingen gaf korte tijd een bruingele waterstroom uit de kraan, maar ook dit was snel verholpen.
Bemanning:
Hard werkende prima bemanning, wederom onder leiding van kaptein Marco Carsjens en hotel Director Mike Mahn. De Nederlandse cruise director Michael Langeley doet al het commentaar en presentaties nog steeds tweetalig, wat op den duur in onze ogen zelfs irritant begint te worden, blijkbaar zijn er nog steeds zeer veel landgenoten die deze service waarderen, wij vonden het persoonlijk niet nodig en op den duur zelfs storend.
Passagiers:
Wederom merendeels Nederlanders, niet zo gek op een cruise van en naar Rotterdam natuurlijk, hiernaast waren er Canadezen, Amerikanen en Russen, alsmede diverse andere internationale gasten, een kleurrijk geheel.
Entertainment:
Het entertainment was wat lauwtjes en slechts mondjesmaat. Alle begrip dat tijdens de terugtocht veel van het entertainment geschrapt moest worden vanwege de storm, maar hier hadden toch best slecht weer alternatieven voor gevonden kunnen worden, wat helaas niet het geval was. Met name op dit punt heeft de Rotterdam toch wel wat steken laten vallen en waren er genoeg dingen te verzinnen om vervangend vermaak en entertainment te verzorgen, om het verblijf tijdens het slechte weer te veraangenamen.

Ontscheping:
Een alleszins bewogen cruise, ging een beetje als een nachtkaars uit, met een laatste nacht binnenliggend in het veilige Rotterdam. Een paar honderd gasten waren direct bij binnenkomst reeds van boord gegaan, dus de uiteindelijke ontscheping was een stuk rustiger dan normaal en ging verder efficiënt en voor we het wisten, zaten we weer thuis.
Concluderend was dit niet onze meest geweldige cruise tot nog toe. In mijn ogen valt Holland America hierin niet veel te verwijten. Als je in de winter in Europa gaat cruisen, loop je nu eenmaal de kans in slecht weer terecht te komen. Naast de Rotterdam, zijn er de afgelopen winter nog meer schepen, in meer of mindere mate slachtoffer geworden van het hevige storm seizoen, soms met aanmerkelijk minder gelukkige afloop dan de Rotterdam. Volgens mij waren de keuzes die onder leiding van de kapitein gemaakt zijn in de gegeven omstandigheden de beste mogelijke en uiteindelijk hebben wij toch een leuke cruise gehad, ondanks de gemiste havens. Als geste heeft de HAL voor een ieder een tegemoetkoming geboden, iets wat ze volgens mij niet eens verplicht waren, aangezien dit weer tot onberekenbare overmacht gerekend kan worden en niet de schuld van de rederij was.
Jeroen

Vertrekmaand

December

Vertrekjaar

2013

Bestemming

West-Europa

Positieve punten
  • Kwaliteit eten
  • Uitstekende en vriendelijke bemanning
  • Layout schip en voorzieningen
Negatieve punten
  • Showprogramma en vermaak onvoldoende, geen slechtweer programma.
  • Tweetalig commentaar is op den duur storend
Geplaatst op 25 maart, 2014 18:51
juweeltje84
Rotterdam 80.0
80.0

Onze tweede cruise, met een prachtige route. Baltische staten en St Petersburg.

Geweldig mooie locaties aangedaan.

Route: volgorde weet ik niet meer precies. we zijn begonnen in Kopenhagen - Tallinn - St. Petersburg 2 dagen - Helsinki - Stockholm - Oslo - Warnemunde - Arhus - Rotterdam

Goed eten, vaste tafel, leuke ober

Excursies erg duur.

Voor gezinnen met kinderen toen erg duur, nu steeds meer aanbiedingen voor kinderen.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2009

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • eten
  • route
  • mooie hutten
Negatieve punten
  • erg duur voor gezinnen met kinderen
  • onrustige vaart, schip trilde erg
Geplaatst op 12 april, 2014 22:49
Dave en Sandra Kramer
Rotterdam 67.6
67.6

We hebben direct via HAL geboekt voor 10 daagse kerstcruise 2012. Daar wij eerder cruises hebben gemaakt konden we het e.e.a. uit ervaring beoordelen. MS Rotterdam is een prachtig onderhouden schip dat traditie en klasse uitstraalt. De officieren en bemanning zijn professioneel en zeer service gericht. Culinair is alles van hoge kwaliteit. Deze cruise hebben we ditmaal met onze jonge kinderen (9 en 6 jaar) beleefd en willen hierbij toch wat opmerkingen maken. De samenstelling van reizigers was opvallend van hoge leeftijd en er waren weinig andere kinderen aanboord. Gelukkig waren de gezinnen van enkele officieren ook mee. Het personeel van kidsclub hebben echt hun best gedaan om onze kids te vermaken. Het entertainment (shows en muziek) op kerstavond was onvoldoende en in het algemeen erg saai.
In conclusie zouden wij MS Rotterdam niet aanraden voor jongere gezinnen. Voor passagiers die houden van traditie cruises en bijzondere bestemming is dit prachtige schip.

Vertrekmaand

December

Vertrekjaar

2012

Bestemming

West-Europa

Positieve punten
  • Prachtig onderhouden klassiek schip
  • Nederlandse officieren
  • Zeer goede service
Negatieve punten
  • Gemiddelde leeftijd passagier hoog
  • Niet voor jonge gezinnen
  • Kindermenu beperkt
Geplaatst op 19 april, 2014 08:12
Rian
Rotterdam 87.2
87.2

2013 de Noordkaap cruise, nu de baltische staten met de Rotterdam. En heerlijk midsize schip, prima service en vriendelijk personeel. Wij cruisen altijd met de HAL en dit is 1 van mijn favorieten. Goed overzichtelijk en van alle gemakken voorzien, incl. de laundrettes voor je wasje tussendoor.

De Baltische Staten is een aanrader, prachtige havens (behalve Aarhus, wat we daar moesten was ons niet helemaal duidelijk...).

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2014

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Altijd stabiele kwaliteit eten in alle restaurants
  • Vriendelijkheid en service personeel
  • Alles binnan handbereik, goede sfeer
Negatieve punten
  • Openingstijden Neptune lounge: mocht van ons half uur eerder open en uur later dicht
Geplaatst op 16 augustus, 2014 06:26
Jan
Rotterdam 93.2
93.2

Gisteren teruggekeerd van de Noordkaap cruise. Een fantastische reis geweest. Prachtige natuur, indrukwekkende fjorden. Het verblijf aan boord was fantastisch. Vriendelijke bemanning (we zijn bij de HAL niet anders gewend). Na het bezoek aan de Noordkaap zijn we daar nog naar toe gevaren. Het schip bleef daar een tijdje liggen zodat men er nogmaals van kon genieten en de kaap ook vanaf de zee kon zien. Wat in het restaurant op viel was dat de andere gastkoks nauwelijks inbreng haddenn in de menu‘s. Het was vrijwel allemaal Rudi Sodamin, geen slechte keuze trouwens. De menu‘s zijn van uitzonderlijk hoog niveau met voldoende keuze. Wat opviel was het verdwijnen van het dessert exravaganza. Voor mij totaal geen probleem. Het was altijd fantatisch en een lust voor het oog maar de manier waarop sommige "aanvielen" was walgelijk. Na het fotomoment was het daarom snel wegwezen. Ik vond het vaak een grote verspilling. Dit was de 3e cruise met de Rotterdam. Het blijft ons favorieteschip. Intiem met prachtige kunst aan boord. Het wordt goed onderhouden en is comfortabel.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2014

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • vriendelijke bemanning
  • knus schip
Negatieve punten
  • kosten excursies
Geplaatst op 17 augustus, 2014 11:35
Bob Rodenburg
Rotterdam 93.2
93.2

Om cruisen een keer uit te proberen zijn we mee geweest voor een week van Rotterdam naar Noorwegen en weer terug.
Het schip is erg mooi van binnen met een klassiek interieur, de tijden van vroeger herleven.
Personeel is erg enthousiast, maakt graag een praatje (vooral het kamer personeel en ze staan altijd voor je klaar zonder dat het overdreven over komt .
Een uur voor vertrek was er de veiligheidsoefening voor alle passagiers, zonder de reddingsvesten.
Die oefening verliep liep goed en voor een eerste keer was het toch weer een beleving erbij.
Bij het avondeten in het hoofdrestaurant kregen we een tafel voor 2 in een 2de zitting waar we ook om gevraagd hadden.
Het eten is van een goed niveau, mooi gepresenteerd en goed van smaak. Ook hebben we 3 x in het specialiteiten restaurant gegeten, dat was een onvergetelijke ervaring!
Indeling van het schip is goed, je kan bijna overal komen dus ook helemaal voorop boven maar ook vlak onder de stuurhut voor een prachtig uitzicht.
Shows s'avonds zijn van een redelijk niveau, maar af en toe moest je het doen met een band of zelfs een solo artiest. Het theater is net groot genoeg om iedereen een plekje te geven.
Tijdens de reis is er voor elke avond een kledings advies, formeel of informeel.
Ongeveer 80% van de passagiers houd hier rekening mee.

Wij hadden een standaard balkon hut geboekt, voor een schip was het een vrij ruime kamer.
De badkamer was voorzien van een bubbelbad.
De hut was prima onderhouden en keurig schoon (2 personeelsleden onderhielden dit).

Hou je van lekker eten en wil je het varen optimaal beleven is het een prima schip.
Het schip is niet zo groot waardoor je je niet het gevoel van massaliteit krijgt.
Ideaal voor de klassieke cruise passagier zonder kinderen, (veel) minder geschikt voor gezinnen met jongere kinderen en groepen.
Over de prijs kwaliteit verhouding valt niets te zeggen, het hangt er geheel vanaf wanneer je boekt.

Als het kan kiezen we voor de HAL met als voorkeur de Rotterdam of 1 van de andere schepen uit deze klasse.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Mooie ruime hutten
  • Goed personeel
  • Middelgroot klassiek schip
Negatieve punten
  • Shows zijn soms wat simpel
Geplaatst op 2 november, 2014 18:16
Stephan
Rotterdam 96.2
96.2

Een leuke en een goed boot. De service van je kamer tot aan het eten is perfect.
Alles goed uitgevoerd. Het personeel is erg vriendelijk en nooit chagrijnig of boos.
Als je een probleem en het door geeft word het allemaal meteen opgelost.
Zelf als je een formulier invult met klachten bellen ze je later op om te zeggen dat ze er mee bezig zijn.
Met ander woorden top service.
Als je op zee vaart altijd goed entertainment.
Kan niks anders zeggen dan een mooi boot en goede service van iedereen.
Klasse

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Service
  • Vriendelijk personeel
  • Lekker eten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 7 maart, 2015 14:14
kees de Jong
Rotterdam 60.6
60.6

De recensies die ik lees zijn wel erg oud. Wij zijn in april 2015 naar de Canarische eilanden geweest. Dit was onze 3e reis in 2 jaar. Maar de kwaliteit van dit schip gaat wel hard achteruit. Het schip verouderd snel. veel storing met de airco en de water voorziening. Er word bezuinigd op het entertainment aan boord.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 21 mei, 2015 15:05
Jaco
Rotterdam 96.0
96.0

Het is inderdaad een ouder schip en hier en daar is er zeker wat te verbeteren, maar......

Ze is nog steeds een mooie dame. Het was mijn 4e cruise op haar en ik vind haar nog steeds een mooi schip.
Hutten zijn ruim en netjes, eten is nog steeds voortreffelijk en de crew vind ik de beste van de zeven zeeen.
We hebben in de afgelopen jaren op verscheidene schepen mogen cruisen en ook met verscheidene maatschappijen gevaren. Tuurlijk er zijn altijd mooiere schepen, maar voor ons is de Rotterdam toch nummer 1. Ze is een mooi schip met een fantastische bemanning. De shows op de laatste cruise waren leuk. De cast had er zin in en dat straalde er vanaf. Er was een magician aan boord, die de passagiers aan tafel kwam verrassen met een "privé show". Heel erg leuk. Maar bovenal ware de leden van de cast en gast optreden, vriendelijk en benaderbaar. Altijd in voor een praatje....Heel leuk. Wij gaan over 5 weken weer met de Rotterdam cruisen. Deze keer 14 dagen Baltics. We kijken er nu al naaruit. Ms Roterdam, een oudere dame, maar zeker een mooie en gezellige dame....

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Gezellige crew
  • Eten is fantastisch
  • Vertrek vanuit Rotterdam
Negatieve punten
  • Schip is wat ouder en er moet beter op de kleine gebreken gelet worden. Hier en daar een likje verf doet al wonderen.
Geplaatst op 6 juni, 2015 21:51
Maria Vermeulen
Rotterdam 80.2
80.2

Ik heb flink wat cruises gemaakt met Cunard en de Hal. De laatste jaren met de Hal. Ik ben een wat oudere dame ,verre reizen met vliegtuigen zitten er niet meer in en daarom happy met de schepen die uit Rotterdam vertrekken en dan met name die van de Holland America Line. Mijn favoriete schepen van hen zijn de Rijndam en de Rotterdam. De eerste is jammer genoeg verkocht en met de Rotterdam vaar ik dit jaar twee keer naar Noorwegen. Telkens een andere route en altijd met de Rotterdam,het schip met de perfecte sfeer en service. De crew is fantastisch. Wat een klasse. Het is leuk te constateren dat de Nederlanders het cruisen echt ontdekt hebben en aan boord spreek je enthousiaste mensen die praten over hun droomreis. Het is elk wat wils.. Wat en waar wil je eten? Welke shows wil je zien, of geen interesse? Of hou je van simpele dingen als een legpuzzel leggen? Vrijheid - blijheid. Als je kennis van het Engels beperkt is..geen probleem. Je kunt met Nederlands ook goed terecht.. Kortom.. Hal met zijn Rotterdam..geweldig.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Kwaliteit
  • Sfeer
  • Service
Negatieve punten
  • Shows ..6
Geplaatst op 19 juni, 2015 14:24
Johanna Jonker
Rotterdam 98.0
98.0

Dit was onze eerste cruise. We zijn ter gelegenheid van onze honeymoon naar de Noorse Fjorden geweest.
Van 30 mei t/m 6 juni 2015. Bij het inschepen wachtte ons een verrassing we kregen een upgrade van Lanai hut naar een Vista suite op dek 6. Het was een geweldige ervaring niet in de laatste plaats vanwege het toezingen door de crew in het La Fontaine restaurant. De eerste keer vanwege de huwelijksreis en de tweede keer voor mijn verjaardag. We werden zelfs uitgenodigd voor cocktails met de kapitein in het crow's nest. Het publiek is inderdaad gemiddeld wat ouder maar dat zijn wij ook. Alleen jammer dat er een paar keer in het dagprogramma op moest worden gewezen je svp fatsoenlijk te kleden en niet met badjas in het Lido restaurant te verschijnen. Ook snapte een aantal mensen niet wat een formal night precies inhoudt. Ook de beesten gemaakt van handdoeken op bed vonden wij heel erg leuk. We hebben de volgende cruise alweer geboekt namelijk op de Koningsdam. We gaan 13 dagen naar de Oostelijke Middellandse zee.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Service
  • Goed eten
  • Geweldig schip
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 19 juni, 2015 16:52
anne
Rotterdam 52.0
52.0

Heb inmiddels zo ongeveer 25 cruises gemaakt met de HAL. Jammer genoeg zie ik het peil afzakken, er wordt fors bezuinigt, je kunt het beste je drankje zelf aan de bar gaan halen, want door te weinig personeel duurt het uren voordat je iets krijgt. De wijnstewart komt met de wijn aan als je al halverwege bent met het eten. Ik weet dat het niet de schuld is van het personeel, want die lopen hun benen uit hun lijf en blijven vriendelijk.
Verlepte bloemen in de vaasjes, zou vroeger nooit voorgekomen zijn, en toen waren er nog gigantische bouquetten overal.
Het feit dat er veel nederlanders aan boord zijn juich ik ook niet toe. De meenste weten inderdaad niet wat een "formal "night is, en waarom moet ik tegen een t shirt met reclame opdruk zitten kijken als ik aan het dineren ben???
Op mijn vraag waarom ik niet was uitgenodigd voor de mariners brunch en geen zilveren medaille kreeg { meer dan 300 dagen cruisen } bleef de frontoffice mijn het antwoord schuldig en vond het niet nodig verder op onderzoek uit te gaan.

Inmiddel wel geboekt voor de 1ste trip op de koningsdam, maar als ik weer dezelfde ervaringen heb, zal dit tevens de laatste zijn vrees ik.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • hutten prima, alles wat nodig is.
Negatieve punten
  • service gaat achteruit
Geplaatst op 21 juni, 2015 09:11
M. ElfrinkE. Hofstede
Rotterdam 70.0
70.0

Cruise msRotterdam Baltische staten

De grandeur die deze klassieke maatschappij in haar brochures voorstaat is deels verleden tijd daar waar het gaat om service en culinair niveau.
Weliswaar is het schip mooi ingericht, geldt bijzondere waardering voor de prachtige bloemstukken van echte bloemen (!) en ook de welkomsrede van de kapitein in het theater verdient zonder meer een pluim. De informatievoorziening is helder en duidelijk.

De gastvrouw op onze cruise (11 t/m 25 juli 2015) deed het voortreffelijk en gaf de HAL door haar professionele optreden een gezicht. Niets dan lof!
De gast staat centraal.
En toch, hoewel maar twee keer, vraag je je af waarom er in hemelsnaam 's morgens van 08.25 - 09.15 uur (!) vlakbij onze hut ononderbroken door de onderhoudsploeg met hamers op metaal moet worden geslagen en gebikt. Een hels lawaai!
Is met de planning van dit onderhoud wel aan de gasten gedacht, kon dat niet midden op de dag, of als de meeste gasten voor een bezoek aan wal van boord waren ?!

SLAPEN
Bedden en kussens zijn prima! De lakens van Egyptisch katoen voelen heerlijk koel en glad aan. Ook de airco in onze kamer werkte geweldig.
En voor het eerst troffen wij in onze badkamer een heuse jacuizzi aan, i.p.v. alleen maar een douche: een 10 !

RESTAURANT La FONTAINE
Indrukwekkende inrichting en stijlvol. Wel veel snelwandelend personeel om alle gasten op tijd te bedienen wat omgeving soms wat onrustig maakte.
Eten prima, maar niet (altijd) bijzonder. Wel aan te raden.

ETEN IN HET LIDO BUFFETRESTAURANT
Lekker eten, toch een wezenlijk onderdeel en waarvoor je misschien diep in je hart (ook) een cruise voor boekt.
Het Lido bood op onze cruise een relatief beperkt en vooral weinig afwisselend aanbod bij de lunch. Bij het diner een soms uitgesproken kárig aanbod.
Je kunt je verder afvragen of je midden in de zomer elke dag hetzij boerenkool, hetzij hutspot of zuurkoolstampot(!) op het menu moet zetten.
Vanuit de HAL gezien te begrijpen, dat zijn immers goedkope gerechten, net als de dagelijkse rijst en aardappelpuree.
Ook de halfgare sperziebonen en spruiten die we tegenkwamen, veelvuldig bloemkool, rodekool en wortelen doen je niet 3x per dag het water in de mond lopen. De frikandellen en (koude) kroketten nog buiten beschouwing gelaten.
Toegegeven: we zijn ook en paar keer (groene) asperges op het menu tegengekomen, heerlijke zalm en af en toe ook mooi vlees. Maar toch….

Als in de brochure en op de website de woorden Haute Cuisine worden gebruikt, dan zou dat toch ook in zekere mate ook voor het buffet restaurant moeten gelden?
Mogelijk is deze term wel van toepassing voor het Pinnacle Grill restaurant, maar daar geldt een meerprijs van $ 29,-- per couvert.
Het vlees in het buffetrestaurant varieert van érg lekker, tot zéér vet. De frietjes (die soms met z'n tienen aan elkaar geplakt zitten om dat er tijdens het frituren niet even met het mandje is geschud) variëren van heerlijk knapperig (écht!) tot buigzaam, bleek en vet en slap.  
Over de koffie wil ik alleen dit zeggen: ik sluit niet uit dat iemand het wel lekker vond.
Gelukkig ontdekten we halverwege onze cruise nog zakjes oploskoffie aan boord.
De aangeboden (goedkope range) vleeswaren hebben we de hele cruise niet durven nemen.

Ook zelf je bord vullen is er in het buffetrestaurant niet bij.
Het eten staat achter een hoge glazen afscheiding en door aanwijzen schept iemand dan voor je op.
Dat is erg onhandig als je bijv. een klein stukje ergens van wilt proberen, of juist wat meer van iets wil.
Verder heeft dit systeem wachtende tot gevolg.
En áls je dan aan de beurt bent is er geen bedenken meer aan, want de vraag ' Anything Else?' wordt in een razend tempo op je afgevuurd.
Er staan immers nog meer mensen te wachten….

Kun je bij de lunch nog kiezen uit koude thee, koud water én citroenlimonade, bij het diner rest alleen nog de koude thee en het water.
Het kan niet op bij de HAL...

BEDIENING
Het overwegend Aziatisch personeel doet, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, veelal zonder oosterse glimlach (en naar het lijkt ongemotiveerd) haar werk. Meer een houding van 'het moet maar'. Dit is in vergelijk met Aziatisch personeel van andere cruisemaatschappijen een geheel nieuwe ervaring voor ons. Natuurlijk treffen we ook wél voorkomend personeel aan al zijn die toch in de minderheid.

Theater
Het theater is geweldig mooi. Jammer alleen dat er op onze cruise niet élke avond een voorstelling is. Het niveau van wat wij hebben gezien was weliswaar goed, maar zéker niet exceptioneel in vergelijk met wat sommige cruisemaatschappijen bieden. Ook kort.
Gisteravond ging - op de kop af- na 38 minuten het licht in de zaal al weer aan. Einde voorstelling.

Ik geef toe, een cruise maak je natuurlijk niet alleen voor het eten. Voor wie daar minder belang aan hecht is dit een prachtige reis!
Het schip is schitterend en de accommodaties zijn prima.
Echter: voor wie visioenen ziet van 3x per dag een culinair walhalla: doe het niet! Voor wie dat niet uitmaakt: doe het wel!

Mijn advies voor de HAL zou zijn: maak de reis wat duurder en verhoog kwaliteit én aanbod van het eten, en stel een gerant aan die toezicht houdt op het bijvullen van de schalen en gerechten. En…. laat gasten zelf opscheppen.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Mooi ingericht en gedecoreerd schip
  • Goede informatievoorziening
Negatieve punten
  • goedkope gerechten buffetrestaurant Lido
  • (deel) personeel mag vriendelijke zijn
  • Internet verbinding extreem duur
Geplaatst op 31 juli, 2015 10:27
eduard
Rotterdam 84.4
84.4

ondanks slechte weersomstandigheden toch een mooie cruise gemaakt
spijtig dat door het slechte weer de cruising rond de noordkaap was afgelast , maar veiligheid gaat voor alles
zijn onmiddellijk geholpen bij een vraag betreffende defect in de kajuit
zeer vlotte in en uitscheping zonder lange wachttijden
vlotte bediening in de restaurants en steeds met de glimlach

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • zeer vriendelijk en behulpzaam personeel
  • goed onderhouden schip
  • voldoende keuze in restaurants
Negatieve punten
  • algemeen te dure dranken + extra heffing
  • te dure excursies
  • te vroege afvaarten in aanleghavens
Geplaatst op 1 september, 2015 22:12
A. Wassercordt
Rotterdam 85.0
85.0

In een goede atmosfeer en buitengewoon goed verzorgd maakten wij een cruise naar Noorwegen. Als je punten van kritiek wil hebben is er altijd wel iets te vinden. Dat zou in het geval van beoordeling van deze reis 'spijkers op laag water zoeken' zijn.
Het is flauw om te zeuren over de prijzen van drank. Ze zijn pittig, maar daarvoor wordt dan ook wat geboden. Er zou wat meer variatie mogen zijn in de zgn. wijnpakketten. Ook zou ik het op prijs hebben gesteld als meer de hand werd gehouden aan de gedrags- en kledingregels op het schip.
De inschepingen- en uitschepingsprocessen verliepen voortreffelijk.
Uiteindelijk niets dan lof.

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Sterk servicegericht
  • Buitengewoon vriendelijke bediening
  • Goede verzorgd en smakelijk eten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 12 september, 2015 19:19
Dolly
Rotterdam 100.0
100.0

Eind augustus weekje naar Noorwegen geweest. Zoals we van de HAL gewend zijn alles weer voortreffelijk.
Bemanning doet er alles aan om het naar je zin te maken.

Het is een niet al te groot schip, maar ook weer niet te klein. Genoeg vierkanten meters per passagier in ieder geval.

Het schip is niet al te nieuw meer, maar bezit alle charme uit de tijd dat er nog geen meer dan 2500 passagiers op 1 schip moesten.

Een aanrader voor mensen die van klassiek cruisen houden (dus zonder vertier als klimwanden en glijbanen om maar wat te noemen.)

Misschien minder geschikt voor kinderen, maar de kinderen die aan boord waren werden prima vermaakt.

Eten is van hoog niveau, (de Hal weet nog wel het kruidenrekje te vinden)

Theater voorstellingen zijn zeer gevarieerd, dus niet alleen dans en musicalachtige voorstellingen

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Geweldig eten
  • Gemotiveerd personeel
  • Ruime hutten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 15 september, 2015 07:32
Johanna
Rotterdam 45.0
45.0

Teleurgesteld!

Wij hebben in juli 2015 de cruise "Jewels of the Baltic" gemaakt met de ms Rotterdam van de HAL.

Onze buitenhut was schoon met uitzondering van het raam, dat werd ontsierd door resten verf aan de buitenkant en veel roest aan de binnenzijde. De badkamer was prima. We hadden alleen pech dat we twee dagen geen warm water konden krijgen.

Tijdens onze reis hebben wij voornamelijk in het Lido-restaurant gegeten omdat daar buffet werd aangeboden. Men kon helaas niet zelf van het buffet pakken omdat het eten achter een glazen afscheiding stond. Het eten werd dus voor ons opgeschept. Wij hebben dat als zeer irritant ervaren. Wij vonden het eten maar heel gewoontjes; absoluut geen haute-cuisine. Van stamppotten in de zomer loopt ons het water niet in de mond!
Het water dat aan tafel werd geschonken, smaakte ronduit vies en we hebben na enige dagen maar flessen water gekocht. Wat jammer, dat we aan boord geen vers vruchtensap konden bestellen.

Aangezien de HAL exorbitante prijzen vraagt voor excursies, hebben wij de meeste plaatsen op eigen gelegenheid bekeken, hetgeen goed te doen was. De meeste cruise-terminals liggen op loopafstand of zijn anders goed bereikbaar met shuttle-bussen.

Wij hebben eerder met een Duitse rederij (Aida) gecruist. Die vonden wij in alle opzichten beter. De HAL heeft ons teleurgesteld. Jammer!

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Het schip is mooi ingericht.
Negatieve punten
  • De matige kwaliteit van het eten.
  • De excursies zijn veel te duur.
Geplaatst op 27 september, 2015 22:23
Coby en Ben
Rotterdam 85.0
85.0

Reis naar fjorden in Noorwegen was onze eerste cruise. Is ons heel goed bevallen en zeker voor herhaling vatbaar. Gedurende de twee zeedagen en 's avonds is er volop te beleven aan boord. Over het personeel, verzorging en maaltijden niets dan lof. Goed onderhouden schip. Enig minpuntje is het z.g. fooiensysteem(servicecharges). $ 11,50 p.p. p.d. is een verkapte prijsverhoging van de cruisereis. Advies: stop dit gewoon in de cruiseprijs.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • relaxte sfeer
  • correct personeel
  • prima organisatie
Negatieve punten
  • fooiensyteeem(service charges)
Geplaatst op 5 oktober, 2015 11:03
Gerda van den Berg-Savi
Rotterdam 96.0
96.0

Recent (5-9-2015/12-9-2015) hebben wij een cruise gemaakt met de HAL / MS Rotterdam naar de Noorse Fjorden en is ons super goed bevallen.
Mooi schip, een echte klassieker en geen varende fabriek.
Goede sfeer aan boord en geweldig eten. Ontbijten in het restaurant was het eerste feestje van de dag, zo veel keuze. De lunch werd gevolgd met 's middags om 3 uur de thee, en dan als klapstuk van de dag het diner. In een woord geweldig, heerlijke gerechten, goede diversiteit, fijne bediening en een super sfeertje.
Na het diner werden de shows bezocht en vonden wij grote klasse!
De hut was prima (buitenhut) en werd zeer goed verzorgd. Kortom, voor ons was het een geweldige ervaring met de HAL te reizen en is zeker voor herhaling vatbaar.

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Goede sfeer
  • Heerlijke eten
  • Entertainmet
Negatieve punten
  • Prive-party bij het overdekte zwembad voor Van der Valk gasten
  • -
  • -
Geplaatst op 5 oktober, 2015 16:58
Jo van der Linden
Rotterdam 47.4
47.4

Ik heb de reis naar Sint Petersburg ( vorig jaar) ) met de Rotterdam meegemaakt.
Mijn recensie heb ik niet gepubliceerd, maar rechtstreeks naar de HAL gestuurd.
U begrijpt dat die niet positief was.
De reactie van de HAL - wel laat - maar zeer begripvol.
Dat kan ik waarderen, daarom heb ik nogmaals op de Rotterdam een cruise geboekt voor 2016, in de hoop dat gewerkt is aan mijn"verbeterpunten"
Zoals velen schrijven er is altijd wel iets negatiefs te vinden, maar het kan door stapeling onaangenaam overkomen. Ik vind de stapeling van de verplichte fooi en het bedieningsgeld voor consumpties verre van aangenaam.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2014

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 11 oktober, 2015 12:06
Ina
Rotterdam 95.0
95.0

Zojuist zit ik de recensies te bekijken en lees ik tot mijn verbazing die van Johanna met 45.0. Wij hebben zestien keer een cruise gemaakt, waarvan twaalf keer -naar volle tevredenheid- met de HAL Wij hebben dezelfde cruise gemaakt in dezelfde periode als Johanna en wij zijn zoals altijd zeer tevreden en twee hele dagen zonder warm water? Nee, zo lang duurde dat niet.
Johanna klaagt over de verf op het raam. Dit schip is bijna twintig jaar oud en de inwerking van zeewater vraagt veel onderhoud, dus er moet vaak geverfd worden en daarbij kan gemorst worden. Het zijn wel mensenhanden. Naar mijn idee zit je niet op een cruiseschip om uit het raam te kijken maar als Johanna slecht zich had door de verf op haar raam en ze had dit gemeld bij het Front office, dan weet ik zeker dat haar. indien mogelijk, een andere hut was toegewezen of dat zij op andere wijze was gecompenseerd.
Johanna klaagt over het feit dat men niet zelf eten kan pakken in het Lido. Nou dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik ben blij dat het zo gaat want er lopen wat viespeuken rond, daarvan heb ik genoeg gezien. Bij voorbeeld mensen die eten weer terug plaatsen of mensen die overal met hun handen aan zitten. Wel eens het Noro-virus meegemaakt aan boord Johanna? Nou ik wel, en dat is voor niemand een pretje. Ik ben blij dat de HAL deze voorzorgsmaatregelen neemt.
Wat de kwaliteit van het eten betreft in het Lido, ja, die is zeker minder en geen haute-cuisine . Maar waarom zou je jezelf tekort doen als je voor hetzelfde geld een vorstelijk 5 gangen diner krijgt voorgeschoteld in La Fontaine? Om van de ongedwongen sfeer en bediening nog maar te zwijgen. Bovendien biedt het menu voor elk wat wils zodat je heerlijk ontspannen kunt genieten zonder heen en weer geloop en wachten in de rij.
Ook de opmerking over het verse vruchtensap begrijp in niet. Wij hebben elke dag volop vers geperst sap gedronken.
De opmerking over de hoge excursieprijzen vind ik wel terecht. Bij menige andere maatschappij liggen de prijzen lager voor hetzelfde gebodene. Dat zou een verbeterpunt moeten zijn. Verder niets dan lof en wat 2016 betreft, als de gezondheid het toelaat en we kunnen gaan, kiezen we zeker weer voor de HAL!

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Mooi ingericht schip
  • smakelijk eten
  • goede informatie
Negatieve punten
  • te hoge prijzen excursies
  • te hoge Internet kosten
Geplaatst op 12 oktober, 2015 14:23
Theo
Rotterdam 91.0
91.0

Na de Noordam, Statendam en Volendam nu voor het eerst, door veranderde omstandigheden, een rolstoelcabine met de Rotterdam naar de Noordkaap. We hadden een prima Vista Suite op het achterdek met fantastisch uitzicht. Het personeel in de restaurants is heel behulpzaam en niets is te veel. Het schip zoals altijd voor ons heel plezierig. Het showprogramma goed. Hebben voor december nog een keer op dit schip geboekt.

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • schip
  • personeel
  • rolstoelvriendelijk
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 15 oktober, 2015 18:00
Joop
Rotterdam 94.0
94.0

Wij hebben in augustus 2015 een cruise gemaakt met de M.S Rotterdam naar IJsland en Noorwegen. Mede door de prachtige weersomstandigheden hebben we met volle teugen genoten van deze reis. Het was voor de derde maal dat we een cruise maakte met de H.A.L.
Het eten aan boord was weer geweldig evenals de sfeer. Kortom, voor ons was het weer een mooie ervaring met de HAL te reizen en het is zeker niet de laatste keer geweest..

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Goed eten
  • Vriendelijk en behulpzaam personeel
  • Mooi schip
Negatieve punten
  • Excursies zijn zeer prijzig
Geplaatst op 26 oktober, 2015 12:04
Marjo
Rotterdam 86.4
86.4

In september de noorderlicht cruise gemaakt. We hebben gebruik gemaakt van het aanbod voor een upgrade naar een vista suite. Heerlijk een eigen balkon en daar hebben we nog goed gebruik van gemaakt. Ontbijt in onze hut op het balkon op de dag dat we de poolcirkel passeerden hadden we van tevoren niet kunnen bedenken. Of wat te denken van in het zonnetje op je eigen ligbedje een boek lezen.
De aanleghavens waren steeds dicht bij het centrum of anders werd er een gratis shuttle bus geregeld.
Over het personeel kan ik kort zijn. Geweldig service gericht, vriendelijk en zeer behulpzaam. Het schip kon wel weer een likje verf gebruiken waar ze in de aanleghavens ook druk mee bezig waren.
De shows waren van hoge kwaliteit en de HAL dancers waren geweldig. Wat wij wel jammer vonden was dat er weinig te beleven was qua entertainment voor de 2e zitting van het diner. Het nodigde niet uit om een apperetief te doen voor het eten. Tevens hield de band op met spelen in de Oceanbar als happy hour begon of ze speelden helemaal niet omdat ze bijvoorbeeld in het theater de zangers moesten begeleiden.
De excursies vinden wij net als de meesten van u erg duur. Overigens hebben wij nu gevaren met 4 verschillende cruise maatschappijen en dit is bij hen niet veel anders.
Het eten in La Fontaine vonden wij erg goed evenals bij de Pinnacle grill. Het eten in Canaletto vonden wij niet erg veel toevoegen, niet slecht maar daar was alles mee gezegd. De hamburgers en pizza's bij het zwembad waren echt zalig.
Heerlijk dat je op de dag van vertrek nog gewoon een uitgebreid ontbijt kunt nuttigen in je hut en je niet hoeft te zoeken naar een plekje in het overvolle Lido en tevens gewoon in je hut kunt wachten tot de oproep dat je aan de beurt bent om het schip te verlaten.
Het schip is wat ouder aan het worden dat merk je wel aan de diverse onderhoudswerkzaamheden maar het blijft toch een fijn schip. We hebben al weer een nieuwe cruise geboekt in april 2016. Opnieuw vanaf Rotterdam en 2 weken later terug naar Rotterdam want dat vinden wij wel erg fijn. Zeker omdat wij 10 min. van de cruise terminal wonen.
Oh ja voor diegene die het zich afgevraagd hebben: wij hebben het noorderlicht inderdaad mogen bewonderen op 20 september en laat dat nu precies op onze trouwdag zijn, dat was een prachtig cadeautje gegeven door moeder natuur.

Vertrekmaand

September

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • De service gerichtheid van het personeel
  • Entertainment en het eten in la Fontaine
  • Vertrek uit nederland
Negatieve punten
  • Dure excursies
  • Niet veel te beleven vóór het diner
Geplaatst op 1 november, 2015 14:15
Pim
Rotterdam 84.0
84.0

Ik las de recensie van Joanna en bedacht me dat de cruisende Joanna’s op deze aarde precies de redenen zijn dat ik geen cruise meer maak. Afgelopen november heb ik voor heerst een cruise gemaakt en dat was op de ms Rotterdam. Ik heb nog nergens in de horeca, ook niet in vijf-sterren hotels en drie-sterren restaurants zulk fantastisch personeel meegemaakt als op de ms Rotterdam. Petje af voor de oneindige service die zij leveren. Het eten was ver boven verwachting. Het Lido buffet was zoals Joanna schreef inderdaad gewoon, maar zeker wel smakelijk en veel gevarieerder dan alleen maar de stamppot die zij gegeten heeft. Dat Joanna niet zelf mocht opscheppen, kan ik alleen maar toejuichen, het is veel hygiënischer. De Joanna’s op deze aarde hebben namelijk de gewoonte even te proeven van de opscheplepel en diezelfde lepel met al hun eigen mondbacteriën weer terug te leggen. Joanna wilde natuurlijk zelf opscheppen zodat zij kon voorproeven en ongegeneerd een flinke berg vreten op haar bord kon scheppen. Nu moest zij voor dezelfde hoeveelheid 18 keer heen en weer lopen, wat wel ongemakkelijk voor haar geweest zal zijn. Juist om dat soort publiek te mijden gingen wij eten in The Dining Room of in The Pinnacle Grill of in Canaletto, stuk voor stuk klasse restaurants. Maar ja, voor twee ervan moet je bijbetalen en in alle restaurants moet je netjes gekleed gaan wat voor Joanna ook wel een probleem geweest zal zijn. In The Dining Room kon je overigens zonder bijbetaling zo vaak bestellen als je wilde. Gelukkig wist Joanna dat niet anders had ze ook wel een keer een nette broek aan gedaan. U begrijpt het, de ms Rotterdam vind ik geweldig. Eten, sfeer, personeel, luxe. Alles goed. Maar het publiek is maar gewoontjes. Joanna’s met teenslippers. Joanna’s in trainingspakken. Joanna’s die het Engels sprekende personeel toebijten dat ze goeieavond moeten zeggen in plaats van good evening. Joanna’s die, al zijn zij zelf Nederlands, vinden dat er teveel Nederlanders aan boord zijn. Joanna’s die de tweetalige omroepberichten irritant vinden, want zij hadden liever als enige Nederlander aan boord alles in het Nederlands willen horen. Ik weet het, HAL selecteert zijn publiek niet, maar het is voor mij wel de reden om geen cruise meer te maken. Bedankt HAL en dag Joanna!

Vertrekmaand

November

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Service
  • Eten
  • Luxe
Negatieve punten
  • De Joanna's aan boord
Geplaatst op 29 mei, 2016 01:09
Jeannette
Rotterdam 92.0
92.0

Onze eerste cruise met de MS Rotterdam richting Noorwegen en we hebben GENOTEN!

Waarvan we hebben genoten? Van de organisatie, zowel op de heen als terugreis, nergens over na hoeven denken. De Aziatische medewerkers die zo ongelooflijk vriendelijk en attent waren, jou het gevoel gaven dat jij voor dat bewuste moment belangrijk was ook al deden ze dat bij de overige 1398 passagiers natuurlijk ook. Het eten wat werkelijk super lekker was. Wij hadden het geluk dat wij in de Pinnacle Grill konden ontbijten, een lunch en het Librije diner konden nuttigen. Zo ontzettend goed verzorgd, heerlijk van smaak en met liefde gekookt. Natuurlijk waren de overige restaurants ook goed, maar de Pinnacle Grill sprong er toch wel boven uit. Alles op de boot glom en blonk je tegemoet, niets was teveel, op elke vraag was een antwoord. Dingen werden geregeld zonder dat je je zorgen moest maken of het ook wel geregeld was. Een goed geoliede’ machine’!

De suite die van alle gemakken voorzien was, al moet ik wel eerlijk zeggen dat de badkamer in de suite sterk verouderd was. Denk dat hier nog wel winst valt te behalen door hem te moderniseren. Nu – als je slecht ter been was – moest je over de badrand heen stappen om te douchen, is niet veilig en comfortabel.

Het enige wat ook aanwezig was, was de commercie aan boord van de boot. Het is bijvoorbeeld niet handig om op de boot tickets e.d. te regelen, dat kan op de wal stukken goedkoper. Wij gingen in Flam met het treintje naar boven voor het bedrag van 95 dollar, aan boord kostte die ticket voor 2 personen bijna 200 dollar. Op het moment dat je op het achterdek een sigaar staat te roken, staat er – zeker in het begin – gelijk iemand bij je die je een aanbieding van sigaren doet. Het vervelende is dat hij een paar keer bij je terug komt als je toch duidelijk nee hebt gezegd. Maar goed, daar ben je zelf bij.

Al met al een heel goede ervaring met een kleine cruiseboot welke het wel heel intiem maakt en je het gevoel geeft van veiligheid en geborgenheid. Voor ons is dit eerste avontuur zo goed bevallen dat wij volgend jaar weer gaan cruisen.

Wij danken de MS Rotterdam hartelijk voor alle goede zorgen welke mede hebben gezorgd voor een onbezorgde, super fijne vakantie.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2016

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Personeel MS Rotterdam
  • Het eten
  • Uitstraling MS Rotterdam
Negatieve punten
  • Badkamer
  • Prijzen excursies aan boord
Geplaatst op 1 juni, 2016 07:54
Sandra
Rotterdam 76.0
76.0

In mei met de Rotterdam naar Noorwegen (Flam, Stavanger, Kristiansand en Oslo) gevaren vanaf Rotterdam. De boot is mooi, maar minder luxe en formeel dan we hadden verwacht. Vorig jaar hebben we met de Royal Carribean (Vision of the Seas) gevaren en daar was de gala avond echt een gala avond. Dit was niet het geval op de Rotterdam.
Het eten op de Rotterdam is prima. Het feit dat je bij het buffet niet zelf mag opscheppen is absoluut hygiënischer en zorgt voor minder afval. Daarentegen zijn de rijen bij het buffet daardoor vaak veel langer en moet je dus veel wachten. Als je maar met twee personen bent, dan zit er dus altijd iemand alleen aan de tafel te eten. Daarom gingen wij vaak eten in La Fontaine. Heerlijk eten, met een afwisselende kaart.
Librije avond bij de Pinnacle grill viel wat tegen. Vooral het dessert (roasted white chocolate), waar de witte chocolade in zijn geheel ontbrak.
De (balkon) hut is prima. Het toilet is een keer stuk geweest, maar dat werd snel opgelost.
Het entertainment was minder leuk als op andere cruiseschepen. Op het grote podium was een pianist (saai) en de avond er op was er een violist (ook saai). Slechts 2 shows deze week, met weinig bekende muziek. De Nederlandse cruise director deed het prima, maar de shows sloten absoluut niet aan bij het publiek dat aan boord was.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2016

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • De balkonhut was netjes en luxe
  • Niet te druk aan boord
  • Persoonlijke service
Negatieve punten
  • Het personeel bij de receptie is niet al te vriendelijk. Je keycard is zeeeeer gevoelig en heb ik maar liefst 6x moeten vervangen. Geen excuses gekregen, maar ik kreeg elke keer op mijn donder dat het mijn schuld zou zijn. Jammer.
  • Het entertainment (de grote shows) waren saai
  • Lange rijen bij het buffet
Geplaatst op 2 juni, 2016 15:01
Fedde en Janny Oldenziel
Rotterdam 92.4
92.4

Hebben een fantastische week gehad met de Rotterdam naar Flam, Stavanger,Kristiansand en Oslo.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2016

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 2 juli, 2016 09:37
Joke van Naamen
Rotterdam 100.0
100.0

Goed verzorgde reis gehad naar Schotland, IJsland en Noorwegen. Mooie en goed verzorgde excursies door de HAL.
Vriendelijk personeel. Goede verzorging. Een aanrader om dit meer te doen

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2016

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • vriendelijk personeel
  • eten erg goed
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 4 juli, 2016 05:40
Geertje
Rotterdam 77.8
77.8

Totaal drie keer gereisd met de Rotterdam. In 2015,2016 en 2017. De eerste reis was fantastisch naar het Noorderlicht, wat we ook echt gezien hebben. De eerste reis heb ik mij lopen verbazen over hoe mooi alles er uit ziet. De tapijten,, het timmerwerk enz, enz, Ook het eten en de bediening, alles prima. In de " open tafel zitting" kan je rustig eten en rustig napraten met , meestal gezellige, tafelgenoten. De shows waren niet alle jaren van dezelfde kwaliteit . De laatste reis, april 2017, was ronduit de HAL onwaardig, naar mijn idee. Bleek dat de hele cast nieuw was en nog moest oefenen. In 2016 , afvaart 7 april, heb ik heel traumatische ervaring beleefd met de dokterspost. Wat de dokter gedaan heeft zou deze dokter in Nederland voor de tuchtrechter gebracht hebben.
Helaas bleek deze dokter niet te kunnen worden vervolgd omdat het een Amerikaanse arts was en niet bij het BIG register ingeschreven is in Nederland. Dat is het rare, het schip vaart onder Nederlandse vlag en alle wetten gelden op het schip zoals het hier in Nederland geldt, behalve voor de dokter.
Ook de verplichte servicekosten kunnen beter worden afgeschaft . Ik vind het niet fijn dat een bedrijf voor mij gaat beslisssen dat er fooi gegeven wordt. Geef het personeel een goed loon . De kapitein en andere officieren zullen ook niet afhankelijk zijn van de fooienpot.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2017

Bestemming

West-Europa

Positieve punten
  • Eten
  • Uitstraling
Negatieve punten
  • Fooien verplicht
  • Kleding van passagiers
  • Dure excursies
Geplaatst op 20 juli, 2017 08:27
Jan Zellenrath
Rotterdam 71.8
71.8

In maart een drieweekse cruise door de Caraïben gemaakt. De bestemmingen waren prachtig. Prachtige eilanden en, in Midden Amerika, veel Maya cultuur.
De ervaringen met het schip waren minder. We hadden een Lanaï hut op het promenadedek. Gedurende vrijwel de hele cruise werden er werkzaamheden aan de reddingssloepen boven onze hoofden uitgevoerd. De werkzaamheden bestonden uit aan een stuk door schuren, verven, herrie en rotzooi. Je kiest voor een hut buiten om de genieten van de rust en de zeelucht. Daar was bij deze reis geen sprake van. Onderhoud is uiteraard noodzakelijk. Je wilt ook een veilig en goed onderhouden schip. Maar, de planning van onderhoud volgt een vooraf vastgelegd schema. Het is mij daarom een raadsel waarom er dan hutten worden verhuurd die onder deze overlast sterk hebben te lijden. Dit was echt een serieuze en grote teleurstelling. Hadden we dit vooraf geweten, dan hadden we deze reis absoluut niet geboekt!

Vertrekmaand

Februari

Vertrekjaar

2018

Bestemming

Caribbean en Midden Amerika

Positieve punten
  • Bestemmingen
  • Vriendelijkheid personeel
  • Klassiek ensemble van grote kwaliteit
Negatieve punten
  • Sterke overlast door werkzaamheden
  • Meermaals moeten vragen om stickers voor de ligstoelen die bij de hut horen
Geplaatst op 17 maart, 2018 10:51
rene
Rotterdam 69.8
69.8

na het lezen van de berichten op facebook en vele verhalen van iedereen te hebben gehoord mijn eerste cruise op de rotterdam.
ik was teleurgesteld. het bad was een stuk uit,stuk. rond de kraan voluit roest. we hadden hut 6177.
over de gehele boot verfspetters. veel roest. overal was wel stof,en veel. het blanke personeel was chagerijnig.
beperkt eten. aida is veel en veel beter!
het eten wat er was was goed.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2018

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten Geen positieve punten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 16 juni, 2018 07:27
Saskia
Rotterdam 82.8
82.8

op onze 2e cruise gingen we naar Noorwegen met de Rotterdam , wat een leuk , gezellig en kleinschalig schip, de reis was in een woord fantastisch.
Wel even anders dan onze eerste cruise op de Divina van MSC die splinternieuw was in 2012.
Maar de Rotterdam won het door de kleinschaligheid en de gezelligheid en praktisch opstappen naast de deur!
Dus de volgende cruise werd weer de Rotterdam , nu naar de Baltische staten , wat een prachtige reis was dat ook weer .
Daarna, we konden er geen genoeg van krijgen , weer een cruise naar Noorwegen met andere plaatsen die werden bezocht , in een woord ook weer een mooie reis, maar je kon toch wel zien dat de Rotterdam aan een opknapbeurt toe was.
En in 2019 wordt het weer Noorwegen maar dan met de Nieuw Statendam , opstapplaats is Amsterdam maar dat zal de pret niet drukken .
We kijken er enorm naar uit , ook omdat we eigenlijk al weten dat we het prima naar ons zin zullen hebben.

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • kleinschaligheid
  • doe maar gewoon dan doe je gek genoeg
  • mooie bestemmingen
Negatieve punten
  • jammer dat tijdens de "gala"diners je ook in polo shirt mag komen
  • je hoeft je niet helemaal op te doffen maar nette kleding tijdens dit diner vind ik toch well wat meer van smaak getuigen
Geplaatst op 16 december, 2018 13:04
CW van Gemeren
Rotterdam 90.2
90.2

Onze eerste Cruise met de Holland America Line, met het schip de Rotterdam .
en zijn zeker van plan het er niet bij te laten ,er hopelijk een tweede

Vertrekmaand

Januari

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • uitmuntende bediening
  • Vriedelijkheid gehele Bemanning
  • hebben er 100% van genoten
Negatieve punten
  • jammer dat het plaatsje Geiranger verviel
  • ook Flam verviel zagen we pas aan boord
  • de tafelmessen zijn supper bot
Geplaatst op 23 juni, 2019 10:59
Cees
Rotterdam 66.0
66.0

Schip is voor een schip nog niet zo oud. Maar kan wel wat oppeppers gebruiken. Het TV circuit is ronduit slecht. Weinig aanbod zenders met in hoofdzaak Amerikaans geschreeuw. Kom op we zijn in Europa, mag toch wel verwachten dat minimaal BVN beschikbaar is. Zeker op de Rotterdam, die meer in Europa is dan in de States. Bovendien is BVN gratis. Vroeger was er wel BVN in Europa. Maar zoals ooit de bitterballen en kroketen verdwenen uit de Dive INN, maar nu weer verkrijgbaar zijn. Kan BVN ook terug.
De tenders geven nou ook niet het gevoel , hier voel ik me veilig en happy. In totaal 106 dagen met de ROTTERDAM gevaren. Maar jammer het is zwaar veranderd. Eigenlijk maken nog steeds de hut-stewards en waiters je cruise nog zoals vroeger. Gelukkig dat ze er nog zijn.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Zeer rustig, goed voor ouderen . Gemiddelde leeftijd was op deze reis 68 jaar.
  • Mooie havens , in Noorwegen en Ijsland
  • Aankomst en vertrek in havens was prima.
Negatieve punten
  • Sterk verouderd TV systeem , wat veel op pour signaal staat. Ontbreken van BVN (wat gratis in Europa is) Moet je het doen met weinig aanbod. Alleen BBC world is meestal te ontvangen. ESPN 1 en 2 meestal pour signaal met alleen Amerikaanse sporten.
  • Nederlands dames elftal speelt niet te volgen. Dan alleen op je telefoon.
  • Sterk verouderde tenders, geven niet bepaalt een een veilig gevoel. Mag wel een up-grade hebben.
Geplaatst op 7 juli, 2019 10:09
Matthijs N.
Rotterdam 62.0
62.0

Recent teruggekeerd van een 16 dagen cruise naar Noorwegen en IJsland met ms. Rotterdam. Het schip heeft een prettige grootte en indeling. Maar het schip maakt ook een sleetse indruk. De LANAI-hutten zien er niet uit en ook de vensters op het Dolphin- en Main-deck zijn dringend aan vervanging toe. Het Exploration Café op deck 5 is een gezellig treffen voor de puzzelaars en mensen, die willen lezen. Jammer, dat het er zo rumoerig is geworden, met te hard pratende passagiers. Het TV-systeem in de hutten is sterk verouderd met slechts 3 buitenlandse zenders: MSNBC, BBC-World en Fox-news op een wazig beeld. 'No-signal' is de lievelingszender van de HAL. Met merendeels Nederlandse passagiers geen BVN ontvangst. Vrouwen voetbal wedstrijden waren nergens te zien. Vraag me af, hoe al die oudere passagiers iedere ochtend weer in dat zitbadje komen om te douchen.
De drankjes zijn nu zo duur, dat het opvalt, wanneer iemand in de DR [Dining Room] een flesje wijn bestelt. Het tap-tafelwater en 'regular koffie' zijn echter nog steeds gratis. Een fooi-bijdrage van $ 14,50 pppd is veel te hoog. Met de prijsstelling van de excursies maken ze het wel erg bont bij de HAL. Automatisering loopt sterk achter, vergeleken met andere maatschappijen.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Prettige grootte en indeling
  • Huttenservice optimaal
  • Volop zitmogelijkheden, ook op de deckchairs
Negatieve punten
  • Achterstallig onderhoud
  • TV-aanbod slecht, geen BVN
  • Prijs voor de drankjes veel te hoog.
Geplaatst op 10 juli, 2019 14:56
Johanna Burghout
Rotterdam 91.0
91.0

Meermalen cruise gemaakt met de ms Rotterdam. Nu weekje in Juni, Noorwegen vanuit Rotterdam-Flâm-Stavanger-Kristiansand-Oslo-Rotteredam.
Het schip was intussen gerenoveerd wat interieur betreft. Prima!!
Goede shows en verbeterde tijden. Wat mooi aansluit voor/ of na het diner.
We hebben genoten van onze veranda hut. Het vriendelijke personeel, het heerlijke eten.
Ook in de diningroom kan je aangeven of je méér of kleinere porties wil. Geweldig!! Kan allemaal.
We hadden voldoende tijd om aan wal te zijn en lekker te kunnen wandelen en genieten van de natuur en cultuur.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • We zagen dat er veel is opgeknapt aan het interieur. Goede shows en verbeterde tijden.
  • Erg vriendelijk personeel, waar je ook bent. Geweldig goed eten.
  • Goede tijden van aankomst en vertrek. Ruim de tijd om aan wal te zijn.
Negatieve punten
  • De tv is écht verouderd. Als je het vergelijkt met de grotere schepen van de HAL.
  • De prijs voor een glaasje wijn is véél te hoog. Minimaal 9 dollar.
Geplaatst op 14 juli, 2019 15:01
Antoinette Derksen
Rotterdam 85.0
85.0

Met de Rotterdam naar Spitsbergen en IJsland 20 dagen. Zeker de moeite waard deze reis. Eigenlijk zou de prinsendam deze reis doen, maar aangezien deze is verkocht, werd het de Rotterdam.
Het schip is redelijk klein, maar goed verzorgd. In de havens werd er regelmatig geboord en geklopt om het schip in goede staat te houden. Helaas wel een van de tenders weer stuk, wat de reis hiervoor ook al gebeurt is.
De afzuiging van het rookgedeelte in het casino, daar moet iets aan gedaan worden. Als je de lift uitkwam, zeker op een zeedag, was de rooklucht echt niet prettig.
Verder hebben we het reuze naar de zin gehad. We lagen op dek 1. De golven sloegen soms tegen het raam aan, voor ons was dat heel prettig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat prettig vind. In dat geval een hoger dek nemen. Mooie ruime hutten. Het entertainment vonden we wat minder, dezelfde show in 1 week.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Grote hutten
  • Vriendelijk personeel
  • Ook nederlands talig
Negatieve punten
  • Roken in Casino
  • Weinig variatie in de winkels
  • Eenzijdige shows
Geplaatst op 11 augustus, 2019 17:11
Toon Schets
Rotterdam 56.0
56.0

We gingen voor een 7 daagse reis naar de Noorse Fjorden. Echt een aanrader, wat een prachtige reis is dit.
Helaas was de situatie aan boord voor ons minder prachtig.

We dachten een suite te hebben geboekt, maar onze Vistasuite was een gewone balkonhut, waarvan tot overmaat van ramp de badkamer onder water stond. Ook de vloerbedekking in de gang naast de badkamer was nat geworden.
De receptie gebeld .
Ze stuurden hutstewards met een emmer en een dweil om de badkamer droog te maken. Een andere hut kon niet.
Voor de vloerbedekking was dat niet voldoende, maar daarvoor werd een droogmachine in de kamer gezet,
zodat we zaten opgescheept met een rumoerige, grote droger , die de vloerbedekking moest laten opdrogen. Deze droger heeft gedurende 2 dagen in onze hut gestaan en herrie gemaakt. 's-nachts mochten we hem uitzetten!
We kregen een vriendelijke excuus-brief van het hoofd GuestRelations en wat boordtegoed, te gebruiken in de winkeltjes.
De badkamerstoring bleek te zijn veroorzaakt door een storing in de wc, die inderdaad behoorlijk haperde. Doortrekken lukte niet altijd! Gelukkig geen lekkage meer
De 4e dag vertelde de hutsteward ons, dat ze de wc gingen repareren.
Dat gebeurde inderdaad, want toen we in de loop van de middag terug kwamen in onze hut, konden we er niet in, omdat ze de badkamer aan het openhakken waren. De badkamer was een komplete bouwput!
Ze adviseerden ons om bij de receptie te gaan vragen wat we moesten doen. Daar werden we gelukkig snel en prima geholpen door Demi. In no-time kregen we een andere hut op hetzelfde dek, vlakbij onze oude hut (blijkbaar waren er toch lege hutten beschikbaar) en we konden onze spullen overhuizen.
Helaas geen upgrade!
Later op de dag gesproken met het hoofd van de afdeling GuestService, die ons ook voor deze narigheid weer wat boordtegoed toezegde. Het duurde daarna 2 dagen, voordat we dat kregen (2 dagen voor we weer terug waren.
Omdat we vonden, dat we voor onze klacht niet naar tevredenheid waren behandeld, hebben we bij thuiskomst schriftelijk gereclameerd en daarop kwam een nette reactie. We kregen de fooi (extra hoog ivm suite) terug , een tegoed voor een volgende cruise van $1000 en op een volgende cruise een upgrade van buitenhut naar balkonhut (geen Vistasuite!),
Dit was het verhaal over de lekkage.

Daarnaast hadden we nog een aantal klachten van algemene aard:

Het is natuurlijk bizar dat je een (behoorlijk dure) Vistasuite boekt en een balkonhut krijgt.

Het entertainment was zeer mager. De eerste dag was er ipv entertainment een excursion-talk, een soort verkoop-bijeenkomst.

Ondanks het zeer grote aantal Nederlandstalige passagiers was er geen Nederlandstalige TV (BVN). uitsluitend Engels-talige zenders. Ook in de filmzaal geen Nederlandse ondertitels

Het (veel te ) dure Signature drankenpakket.
Wat een afknapper.
Bij aankomst in je hut staan er glazen en twee literflessen water voor je klaar.
Tevens een briefje erbij, dat die fles niet tot je Signature drankenpakket behoort. Als je die fles wilt gebruiken moet je $5 +15 % bedieningsgeld (welke bediening?) betalen.
Ook de consumpties in de mini-bar van je hut horen er niet bij. Die moet je apart betalen
Een leuke binnenkomer!
De 1/2liter waterflessen, die je overal op het schip aan de bars kunt halen, horen wel bij dat drankenpakket. Waarom zo eng doen over die literfles in de hut? Wat een kruideniersmentaliteit.

Het onderhoud van het schip
het schip is zo slecht onderhouden, dat je bij de eetzalen en de lounges bij veel ramen haast niet naar buiten kunt kijken, zo verweerd zijn ze

Ook wat pluspunten:

Het eten aan boord is prima, maar niet uitzonderlijk. Het is niet beter dan bij Costa, MSC of Princess.
Ook is het zeer prettig dat er zo veel Nederlands sprekende passagiers en bemanningsleden aan boord zijn
De hutstewards zijn uitermate vriendelijk en behulpzaam
en natuurlijk - niet te vergeten - de gratis bitterballen!!!
en natuurlijk: de mooie reis door de fjorden

Vertrekmaand

Mei

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Veel Nederlanders aan boord
  • gezellige puzzeltafels
  • mooi natuurschon in Noorwegen
Negatieve punten
  • geen Nederlandstalige TV (BVN)
  • VistaSuite is een gewone balkonhut
  • achterstallig onderhoud: schip is toe aan onderhoudsbeurt
Geplaatst op 16 september, 2019 17:06

Plaats jouw recensie

Vrij zoeken

Zoek op rederij

Zoek op cruiseschip

Advertentie

Laatste recensies

Top cruiseschepen