Costa Firenze
Nooit meer Costa, na 10 Costa cruises is nu de maat vol.
We waren niet de enige, verschillende mensen horen zeggen: nooit meer Costa.
Wat een ontgoocheling:
- Inschepen: 6 uur in de hitte, geen informatie wat er gaande was, eindelijk aan de beurt, maar teruggestuurd voor verplichte Corona test (geen vermelding bij boeking of aan de ingang voor de check-in), opnieuw naar de balie en daarna nog met moeite door controle. Informatie / communicatie dik ondermaats.
- Geen verwelkoming op het schip of drankje, alles zo goedkoop mogelijk, nergens eens iets extra.
- Het meest ergerlijk: altijd lange wachtrijen in restaurant op deck-10 en bij terugkeren op het schip na een uitstap. Een koppel kon nooit samen eten, soms was het wel 30 minuten aanschuiven voor je je eten had. Geen zelfbediening, alle aanduiden wat je wou. Terugkeren op schip soms een half uur in de blakende zon, altijd moeilijke controle bij de scanner.
- Alles zo goedkoop mogelijk: ontwerp schip, veel te klein zwembad (zeker voor meer dan 5000 bezoekers). Geen fijn gevoel, al onmiddellijk bij het inchecken.
- Heel onvriendelijk personeel, behalve in het restaurant op deck-3.
- In het zelfbedieningsrestaurant slechte sturing door de opzichters, soms 3 keer langs wandelen zonder iets af te ruimen. Stonden blijkbaar altijd met tegenzin te werken. Sommige plekken onderbezet, ander dubbel bezet, dus weer maar eens slecht management.
- Theater voorstellingen ver beneden peil en duurden soms maar een half uurtje. Veel te klein, om plaats te hebben ruim 30 minuten van te voren komen.
- Slecht management en slechte communicatie en dienstverlening.
- We hadden geen hoge pet op van de kapitein. Bij de voorstelling in het theater van alle belangrijke mensen ( 11 stuks, allemaal Italianen), had de kapitein geen woord gesproken (geen welkom dus), vieze drankjes geserveerd (puur suiker water). De zoveelste ontgoocheling.
- Veel fouten in dagelijks infoblaadje, ook te weinig belangrijke informatie, ontbrak gewoon. Ook hier weer slechte communicatie / informatie.
- Busvervoer naar de luchthaven was 1 week voor ontscheping niet meer te boeken, ook niet na verschillende pogingen en gesprekken met het management, wel beloven maar resultaat was “0”. Onvoorstelbaar, in Savona hebben ze blijkbaar maar een paar bussen.
- Etiketten in restaurant: al afruimen terwijl tafelgenoten nog aan het eten waren, soms 2 gangen gelijktijdig geserveerd.
- Voor alles betalen: ijsjes, hamburgers, bepaalde attracties.
- Internet vaak slecht, bijna geen TV-zenders (vaak maar 1).
- Grootste van de cruise was wachten / aanschuiven, maar daar komen we niet voor.
Positief: liften, ondersteuning internet en kamers
In 2016 hebben ze al onze verworven Costa-punten afgenomen, zodat nu als nieuwkomers worden beschouwd. Ondanks dat we 3x met 8 personen hadden geboekt (familie en vrienden).
Company policy zoals ze het verkopen, maar als klant hebben ook onze policy, we stappen over naar Royal Caribbean en we blijven daar.
Wij raden aan om Costa en andere Italiaanse cruise maatschappijen te mijden, te veel negatieve reacties (ook MSC). Veel gehoord: nooit meer MSC, nooit meer Costa.