menu

Eurodam

Eurodam
Cruisemaatschappij Holland America Line
Bouwjaar 2007
Brutoton 86273
Lengte en breedte 285 meter lang, 32,3 meter breed
Passagiers 2104
Bemanning 929
Plaats recensieBekijk recensies (13)

Algemene waardering

Bekijk beoordelingen
89.6
Totale gemiddelde

89.6/100

Service ( 95.7 )
Eten ( 91.8 )
Hutten ( 89.8 )
Entertainment ( 84.1 )
Prijs/kwaliteit ( 86.6 )

Beschrijving

Het MS Eurodam ***** is een middelgroot schip van de Holland America Line. Het schip is prachtig ingericht met aardetinten en doet daardoor stijlvol aan. Dit schip biedt bijvoorbeeld het befaamde Culinary Arts Center aan en het populaire pan-Aziatische restaurant Tamarind. Voor een kleine toeslag kan er bijzonder geluncht (gratis) en gedineerd worden.

Het hoofdrestaurant Rembrandt Dining Room heeft als thema de Nederlandse grote schilders. Alle kunst op het schip komt terug op dat thema “De Nederlandse Gouden Eeuw – een onuitputtelijke traditie”. Andere restaurants zijn de Pinnacle Grill (toeslag), het Italiaanse Canaletto (toeslag), Dive-In, het Lido buffetrestaurant en op het achterdek Slice, het pizzastation. In de avond kan er genoten worden in het theater van mooie shows en van de swingende BB King Blues Club. Het zusterschip is de MS Nieuw Amsterdam.

Lees meer over de Eurodam:

Vraag een offerte voor de Eurodam aan bij:

CruiseOnline Cruisereizen Sunweb Captain Cruise Stip  

Nieuwsberichten

Miriam

Foto's

Video's

Eurodam Eurodam Eurodam

Recensies (13)

Antoinette
Eurodam 89.0
89.0

Onze derde cruise. Ditmaal vanuit Kopenhagen naar Tallinn, st Petersburg, Helsinki, Stockholm, Warnemunde, Kiel, Kopenhagen, Oslo, Bergen, Alesund, Shetlandeilanden, Dublin, en uiteindelijk naar Amsterdam. Een mooie reis, met voornamelijk mooi weer alleen op de shetland en Ierland wat regen. De reis duurde 22 dagen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. We hadden een binnenhut. Je bent zo zelden in de hut, dat we daarvoor gekozen hebben. Ons bevalt dat prima. Al het personeel doet echt zijn best om ieder een geslaagde vakantie te bezorgen.
Het entertainment was ons inziens wel iets minder dan op de Noordam. Maar we hebben genoten. Een aircoprobleem op de eerste dag werd naar tevredenheid opgelost. Wij hadden gekozen voor een vaste dinerzitting, de kelners wisten de 2e dag je al bij naam te noemen. Direct lag er een Nederlandse menukaart. Een keer dineren in de Tamerind is aan te bevelen. {15 dollar} Lunch geen bijbetaling. Het is een zeer goed en sfeervol Aziatisch restaurant.
De georganiseerde excursies hebben we alleen in St Petersburg gedaan, echt de moeite waard. Verder kun je in de meeste plaatsen gebruik maken van de hop on hop of bus. In de avond kreeg je een Nederlands info boekje over wat er de volgende dag te doen is op het schip en de bezienswaardigheden in de aanlegplaats.
Zowel de Eurodam als de bestemmingen zijn aan te raden.

Vertrekmaand

Juli

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Dienstverlening zeer goed
  • Hollands sprekende receptionisten
  • Goede hygiene
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 27 februari, 2014 22:25
b.pellegrom
Eurodam 92.0
92.0

Wij maakten een 8 daagse cruise vanuit Barcelona naar oa. Tunis, Trapani, en Civitavecchia. Wij kwamen om 11.00 aan bij het schip en konden direct inschepen. Vervolgens werden wij uitgenodigd voor een Mariner lunch in het restaurant. De Eurodam is evenals de andere DAM schepen van de HAL prachtig ingericht met kunst uit het het verleden. Smaakvol ingerichte lounges geven dit schip een prettige sfeer. Daarbij komt de fantastische service en het sublieme eten. Een aanrader is het bezoeken van de Pinnaccle Grill waar je een perfecte tournedos van ruim 300 gram kunt eten. De shows waren redelijk tot goed van kwaliteit. Onze balkonhut voldeed prima aan onze wensen.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2011

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • een groot maar overzichtelijk schip
  • service
  • excellent dineren in diverse restaurants
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 28 februari, 2014 16:38
Audrey
Eurodam 94.6
94.6

Augustus 2013 met onze kinderen vanaf Amsterdam 8 daagse Noorse Fjorden vanuit Amsterdam gedaan
voor het eerst cruisen met de kinderen (8+12) en ze vonden het geweldig! Kreeg van veel mensen om me heen toch wel een verbaasde reactie dat we met de HAL gingen…reacties als 'oud publiek' en 'saai' voor de kinderen etc
Nou het was voor ons een hele bewuste keuze; gaan voor kwaliteit, willen graag goed eten en onze kinderen hoeven geen mega zwembad met glijbaan en klimmuur om zichzelf te kunnen vermaken! Er waren 180 !! kinderen aan boord wat behoorlijk veel is en hoe geweldig is het als je zoontje met kinderen uit Japan kan spelen?
We hadden een vaste tafel voor het diner en het personeel was erg attent, ze maakte elke avond van papier prachtige dieren voor mijn zoon.
De route vonden we geweldig! Ook geboft met het weer gelukkig. We hebben een top vakantie gehad!

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2013

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • eten van zeer goede kwaliteit
  • goede service
  • Club HAL
Negatieve punten
  • excursies erg duur
Geplaatst op 5 maart, 2014 19:05
Jeroen
Eurodam 96.6
96.6

Verslag 7 daagse Noorse Fjorden Cruise Eurodam, Augustus 2012.

Route: Amsterdam – zeedag – Alesund – Geirangerfjord – Bergen – Eidfjord – zeedag - Amsterdam.

Onze eerste, ook kortere cruise vanuit Nederland, dus na een uurtje met openbaar vervoer, stonden we rond een uur of elf bij de cruise terminal van Amsterdam. Geen lange reis, geen jetlag, gewoon binnen 2 uur na de voordeur van ons huis dicht getrokken te hebben, al je hut in stappen. Heerlijk. De inscheping ging ook in Amsterdam snel en efficiënt en in korte tijd bevonden we ons al in onze hut. We hadden een garantie balkonhut geboekt en kwamen uiteindelijk op dek 8 terecht, een fantastische hut. De Eurodam leek in veel opzichten op de ons bekende Vista klasse schepen (Noordam en Zuiderdam), maar was toch op een aantal punten verschillend, sommige ten voordele, sommige ten nadelen. De Eurodam is wat hoger, wat ten koste is gegaan van wat open dek ruimte boven het Lido dek, waar extra hutten zijn gecreëerd op onder andere dek 10, in vergelijk met de Vista schepen. Het is daardoor wat rommeliger om bovenop een open dek te komen, ook vanwege de plaatsing van onder andere “de Retreat” en de Cabana’s, alsmede midden op de Tamarind en de Silk Den. De Tamarind is trouwens een absolute aanwinst, als het technisch mogelijk is, mag dat per direct op alle schepen worden ingevoerd, wat een fantastisch concept, maar daarover later. We vonden verder snel onze weg, want de layout is verder niet heel afwijkend. Het weer in augustus was nog fantastisch, dus genoten van het vertrek over het Ij, richting Ijmuiden, op naar Noorwegen.

We voelden ons snel thuis op de Eurodam. Deze keer niet de gevraagde tafel voor twee, maar vonden we ons aan een tafel voor vier met Vlamingen, met wie het tijdens de cruise verder opperbest konden vinden. Uitstekende bediening, zeer vriendelijke en persoonlijk en een prima ervaring weer. We hadden weer de vroege seating en dat beviel weer prima. Het eten was uitstekend en zeer gevarieerd. Deze keer weer alle avonden op één na in de main dining room gegeten. We zijn 1 avond vreemd gegaan in de Tamarind, een Aziatisch georiënteerd restaurant, waar je per persoon 15 dollar voor moet bijbetalen, wat de meerprijs meer dan waard is.

De shows en entertainment waren goed en veelzijdig, deze keer wat minder bezocht, ik heb de indruk dat de Nederlanders hier wat minder voor te porren zijn, aangezien deze keer het merendeel van de passagiers uit Nederlanders bestond (meer dan 700 van de ruim 2100).
De eerste cruise dag was een zeedag, opstomend naar Noorwegen, waarbij we het schip verkend hebben. Het weer was zonnig en best aangenaam, een rustige Noordzee dag in augustus en er was weer van alles te doen aan boord, waaronder voor de liefhebbers ook weer een betaalde rondleiding over het schip.

Onze tweede cruise dag bracht ons in Allesund, de eerste Noorse haven. Allesund is begin 1904 grotendeels door brand verwoest en daarna in karakteristieke pasteltinten herbouwd. De Eurodam meerde midden in de stad aan, waardoor je zo de stad in kon lopen. Vooral de ochtend was het schitterend weer, waarvan we profiteerden door de midden in de stad gelegen heuvel Aksla te beklimmen, die na 418 treden, een schitterend uitzicht over de stad geeft. Kort na de middag waren we weer afgedaald naar het centrum, waar de heuvel inmiddels gedeeltelijk aan het zicht was onttrokken door binnenkomende zee mist, of laaghangende bewolking. Wij waren gelukkig precies op tijd geweest om op het juiste moment van het uitzicht te kunnen genieten. Al met al een welbestede, mooie dag, in een zeer leuke stad.

De derde dag van onze korte cruise stond in het teken van het Geirangerfjord. Vroeg in de ochtend voeren we door het fjord naar Geiranger, een klein gehucht achter in het fjord. Laag hangende bewolking onttrok nog het meeste van het fjord in de vroege ochtend, waar we in de fjord voor anker gingen. Tenders brachten ons naar de wal, waar bussen klaar stonden om ons via de Adelaarsweg naar de Berg Dalsnibba te brengen. Op de heenweg was er slechts weinig zicht op het fjord, maar de Zeeuwse(!) gids verzekerde ons dat we klimmende uit het fjord, de zon spoedig zouden zien. Ze had gelijk en spoedig reden we in de volle zon en brak ook beneden ons af en toe de bewolking, waardoor we zicht hadden op het fjord, waar we naast de Eurodam, ook zicht hadden op de Celebrity Eclipese, die ook voor anker was gegaan. Na schitterende uitzichten en zelfs wat voorzichtige stappen in de sneeuw bovenop, waren we na een uur of 4, rond het middag uur weer terug in Geiranger, waar de gasten van 2 schepen zich inmiddels over het piepkleine dorpje hadden verspreid en het dus gezellig druk was. De bewolking trok aan het einde van de middag geheel weg, waardoor we bij het vertrek, een schitterende zicht hadden op het Geirangerfjord, met diverse imposante watervallen. De (Canadese) kaptein, die overigens een treffende gelijkenis vertoonde met Jay Lenno, bracht ons dicht bij een van de watervallen, wat een schitterend gezicht was. De Engelse tour coördinator voorzag een en ander van bijpassend commentaar over de luidsprekers.

De vierde dag stond Bergen op het programma, de Noorse stad met de meeste regendagen van het land, oplopend tot zo’n 275 per jaar. De Noorse weergoden waren ons echter gunstig gezind en zorgden in de ochtend voor een zonovergoten Bergen. We waren vroeg van boord en liepen het centrum in, wat vlak bij was. In het centrum bevind zich de bekende “Flohbahnen”, een treintje wat in korte tijd een hoogte overwint naar de 320 meter hoge Flohen. Bovengekomen een schitterend uitzicht over het zonovergoten Bergen waar we in de schitterende natuur wat rondgelopen hebben. Beneden gekomen zagen we dat we goed op tijd waren, inmiddels stond er een enorme rij voor de Flohbahnen, naast de normale toeristen, lagen er inmiddels nog 2 extra cruiseschepen binnen, waardoor de drukte enorm toegenomen was. Hierna de rest van Bergen verkend, een levendige stad, met veel te zien.

De vijfde dag was Eidfjord aan de beurt, wederom een wonderschoon fjord. In de vroege ochtend stonden er weer bussen klaar, voor een excursie naar onder andere het Hardanger berg plateau, de
Måbødalen vallei en een stop bij de Sysen dam, alsmede de Vøringsfossen watervallen. Wederom schitterend weer, volop zon, met deze keer een Schotse(!) gids, die alles van commentaar voorzag. Rond de middag weer in Eidfjord, een klein plaatsje, waar de Eurodam badend in de zon aan de steiger lag. De middag werd bij vertrek afgesloten met een schitterende tocht door de fjorden, langs de diverse spectaculaire watervallen.

’s Avonds gegeten in de Tamarind, een uitstekend Aziatisch restaurant, met specialiteiten uit vele Aziatische landen. Het restaurant ligt zelf in het midden van het schip, midden op dek 11, wat een schitterend uitzicht op het Eidfjord gaf. Het restaurant heeft een uitgebreide kaart, uit onder meer, Thailand, Indonesië en Japen, alles sfeervol geserveerd door de Indonesische, merendeels vrouwelijke staf. Een heerlijke belevenis die de extra kosten van $15 dollar, meer dan waard was.

De zesde dag was al weer een zeedag, onderweg naar Amsterdam. In de ochtend wat bewolking, maar dat mocht de pret niet drukken, al waren we wel weer onderweg naar het eindpunt van de reis, waar we de volgende dag weer vroeg in Amsterdam aankwamen. De ontscheping liep weer gesmeerd, waar we na een korte reis alweer snel thuis waren, wederom een prachtige ervaring rijker.

De Eurodam is een mooi schip, wat meer volgebouwd als de vier Vista klasse schepen, maar nog wel acceptabel. Bezuinigingen bij de bouw zijn wel zichtbaar, zo is helaas alleen het promenade dek nog maar voorzien van de karakteristieke houten afwerking, alle andere open dekken zijn bedekt met een schildering, die enigszins voor hout door moet gaan, wel jammer.

Met een grotendeels Nederlandse gasten bezetting, werd er veel voor de gasten gedaan. Extra uitleg in het Nederlands, zowel in geschreven, als gesproken woord, typische Nederlandse zaken bij de maaltijden, waaronder een uitgebreide rijsttafel als een van de lunches. Kortom, aan alles was weer gedacht om het iedereen naar de zin te maken.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2012

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Bestemming
  • Layout schip
  • Eten
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 20 maart, 2014 19:33
Thomas
Eurodam 100.0
100.0

De Ms Eurodam is heel goed bevallen.
Ik heb een cruise in 2012 gemaakt naar Noorwegen. Het was een prachtige cruise. Het personeel was ook heel aardig.
Ik geef de Eurodam een dikke 10!

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2012

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Heel erg aardig personeel.
  • Lekker eten vooral het ontbijt
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 30 maart, 2014 12:52
Peter Marcus
Eurodam 94.0
94.0

In augustus 2012 heb ik te samen met kleinzoon een cruise met de Eurodam gemaakt van de HAL naar de Noorse fjorden. Het was in één woord gezegd "geweldig". Een mooi schip, vriendelijke mensen, lekker eten,
prachtige natuur en mooi weer. Als je cruisen wilt verkennen, één advies, dan zal zeker op de Eurodam wel wennen.
Het zou fijn zijn als de Eurodam weer eens uit Nederland zou vertrekken.
Eindcijfer: een dikke negen.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2012

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Fijn schip
  • Lekker eten
  • vriendelijke-en hardwerkende bediening
Negatieve punten
  • geen
  • geen
  • geen
Geplaatst op 7 april, 2014 09:26
Klaas
Eurodam 84.4
84.4

Met de Eurodam vanaf Civitavecchia [ Rome] over de Middellandse Zee geweest naar Livorno, Monte Carlo, Palermo
Napels en zo weer terug naar Civitavecchia. Wij zouden ook Tunesië aan doen, kon niet vanwege ruig weer. Waar wij wel geweest zijn was wel de moeite waard. In Livorno met de bus naar Pisa geweest , op foto bij de toren van Pisa. Verder wat kerken bezocht daar. Op donderdag 24 april naar Monte Carlo geweest met zijn luxe jachten en auto s.
Daar waren ze ook al met de Formule 1 Straat- racebaan bezig, tribunes stonden er ook al. In de middag kon je ook nog in dat heel bekende Casino van Monte Carlo met je gewone kleren bezoeken. In Palermo wat kerken bezocht en ook wat in het winkelcentrum geweest. In Napels naar de Vesuvius vulkaan geweest met excursie van de HAL,
helaas toen wij er waren was het zwaar bewolkt. Op het schip zelf was het ook wel vertoeven. Wat gezwommen, Theater, Bluesclub in de avond, met zijn vijven geweest. Wij hebben op 26 april als Nederlanders ook nog Koningsdag gevierd met de Kapitein en de bemanning. Het voordeel is ook dat er Nederlands personeel is bij de receptie. De andere bemanning was ook zeer vriendelijk en behulpzaam. Het was geweldig, alleen de licht knopjes van mijn hut kon ik s nachts moeilijk vinden,moest voelen waar ze zaten.

Vertrekmaand

April

Vertrekjaar

2014

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Fijn schip
  • Vriendelijke en behulpzame bemanning
  • Veel te doen op het schip
Negatieve punten
  • S nachts de licht-knopjes moelijk kunnen vinden
Geplaatst op 11 mei, 2014 20:45
Jacqueline V
Eurodam 86.0
86.0

Het is al weer even geleden, maar in 2010 hebben we een cruise gedaan met de Eurodam in de Oost-Caribbean. HAL was geen onbekende voor ons. Ook deze keer was de service uitmuntend, het overwegend aziatisch personeel is echt een pluspunt van HAL. We vinden het jammer dat HAL zo stug blijft vasthouden aan de oubollige klassieke inrichting van de schepen. Het komt allemaal wat donker en pompeus over. Vooral het grote restaurant van de Eurodam vonden wij deprimerend donker. Pinnacle Grill was net zo goed of misschien nog wel beter dan we ons herinnerden van eerdere cruises, het aziatisch restaurant echter was helemaal fantastisch! Ongelooflijk mooie gerechtjes die met een glimlach worden uitgeserveerd. We blijven zeker af en toe met HAL cruisen, maar hopen dat het rookbeleid wordt aangetrokken en aangepast aan de huidige tijd.

Vertrekmaand

Februari

Vertrekjaar

2010

Bestemming

Caribbean en Midden Amerika

Positieve punten
  • Aziatisch personeel
  • Tamarind, het aziatisch restaurant
  • Service
Negatieve punten
  • Donker interieur
  • Meubilair op balkon
Geplaatst op 31 mei, 2014 09:43
Bob Rodenburg
Eurodam 94.0
94.0

Onze 2e cruise met de HAL, dit keer een 2 weekse cruise op de Baltische zee
Het schip is erg mooi van binnen met een klassiek interieur, de tijden van vroeger herleven ook op de nieuwere (grotere) schepen van de HAL.
Personeel is erg enthousiast, maakt graag een praatje (vooral het kamer personeel wat onze namen goed wisten...) en ze staan altijd voor je klaar zonder dat het overdreven over komt .
Een uur voor vertrek was er de veiligheidsoefening voor alle passagiers, zonder de reddingsvesten.
Die oefening verliep liep goed en snel genoeg.
Bij het avondeten in het hoofdrestaurant kregen we een tafel voor 2 in een 2de zitting waar we ook om gevraagd hadden.
Het eten is van een goed niveau, mooi gepresenteerd en goed van smaak.
Indeling van het schip is goed, je kan op veel plaatsen komen dus ook helemaal voorop boven maar ook vlak onder de stuurhut voor een prachtig uitzicht.
Shows s'avonds zijn van een redelijk niveau, maar af en toe moest je het doen met een band of zelfs een solo artiest. Omdat het WK voetbal bezig was werd dat nogal eens gebruikt om alleen maar een scherm te plaatsen in theater voor een live verslag...Het theater is groot genoeg om iedereen een plekje te geven.
Tijdens de reis is er voor elke avond een kledings advies, formeel of informeel.
Ongeveer 80% van de passagiers houd hier rekening mee.

Wij hadden een standaard balkon hut geboekt, voor een schip was het een vrij ruime kamer.
De badkamer was voorzien van een bad.
De hut was prima onderhouden en keurig schoon (2 personeelsleden onderhielden dit).

Hou je van lekker eten en wil je het varen optimaal beleven is het een prima schip.
Het schip is middelgroot waardoor je je niet het gevoel van massaliteit krijgt.
Ideaal voor de klassieke cruise passagier zonder kinderen, (veel) minder geschikt voor gezinnen met jongere kinderen en groepen.
Over de prijs kwaliteit verhouding valt niets te zeggen, het hangt er geheel vanaf wanneer je boekt.

We gaan graag weer mee met de HAL, al vonden we onze eerste cruise (met de Rotterdam) beter.

Vertrekmaand

Juni

Vertrekjaar

2014

Bestemming

Noord-Europa

Positieve punten
  • Middelgroot schip met veel individuele ruimte
  • Erg goed eten
  • Uitstekend personeel
Negatieve punten
  • Matige shows
Geplaatst op 2 november, 2014 18:27
Wouter
Eurodam 72.0
72.0

Holland America Line is top, maar de Eurodam heeft toch wel veel last van trillingen, met name van de motoren. Van hut moeten wisselen omdat het bed behoorlijk trilde en op sommige momenten zelfs schudde.
85 tot 90% aan boord zijn Amerikanen (ervaren cruisers!) op leeftijd.
Service TOP, Catering TOP; Route TOP; Stops (Grand Turk, San Juan PR, St, Maarten, Half Moon Cay) prima.

Vertrekmaand

November

Vertrekjaar

2016

Bestemming

Caribbean en Midden Amerika

Positieve punten
  • Gastvriendelijkheid personeel
  • Catering in alle restaurants
Negatieve punten
  • Constructie schip, trillingen
  • Alcohol duur
Geplaatst op 6 februari, 2016 01:30
Tom
Eurodam 73.0
73.0

Augustus 2016 met de Eurodam van Venetie rondje oostelijk middelandsezee gedaan.....zouden ook naar Istanbul maar door de spanningen daar ging dat niet door. Was verder geen probleem want het alternatief was ook leuk.
Eurodam gekozen omdat wij een heel goede ervaring hadden met de HAL, waren al een X met de Rotterdam 3 weken mee geweest naar zuid Europa, en dit was ons super bevallen, oke s'avonds was het na 23hr uitgestorven maar oke een borrel kon je in het kraaiennest halen, culinair was het TOP....... en juist dat heeft ons doen besluiten weer met de HAL mee te gaan. Nogmaals schip, cruise, hut allemaal oke.....maar van het culinairer gedeelte kwamen we toch wel iewat ontevreden thuis..
Eten was wel oke, service was wel oke maar het kon toch niet tippen aan de Rotterdam.
Voorbeeld.......tafel van 6, namen allemaal 2x voorgerecht (waren maar 3 gangen) dus wat doe je dan....6x2 12 borden op tafel...gaat dus helemaal nergens over maar gaf ons toch een slecht gevoel. Eten was goed....maar nogmaals HAL onwaardig.....
Al met al uiteraard wel een mooie cruise gehad, maar ga volgende cruise toch even verder kijken.....

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2016

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • mooi schip
  • lekker rustig
  • alles heeel relaxed
Negatieve punten
  • ja toch het dineren
  • prijzen van drankjes
  • geen drank pakketten.
Geplaatst op 19 oktober, 2016 22:19
Jan Zellenrath
Eurodam 91.0
91.0

Prachtige cruise naar Hawaï gemaakt met de Eurodam. Veel zeedagen want Hawaï is de verst afgelegen eilandengroep ter wereld. Wat we bij boeking niet wisten is dat Hawaï de meest regenrijke staat van de VS is. De natuur is prachtig, vulkanen, watervallen. Wij hebben erg veel geluk met het weer gehad. Alleen op een bergtop op 1200 mtr. regen. De cruise daarvoor had het slechter getroffen. Storm, regen en 3 tenderhavens die niet aangedaan konden worden. Wij varen graag met de HAL. Altijd een erg vriendelijke bemanning, eten en conditie van het schip prima. Het internet aan boord is een grove vorm van oplichting. Er zijn 3 pakketten. 200, 300 en 500 Mb. Bij het eerste, goedkoopste pakket, kan je alleen maar social media gebruiken. Bij het 2e pakket mail en nieuwssites. Ontvangst abominabel. Waarom bij 200 Mb geen vrij gebruik dus ook mail en nieuws?
Ook de fooien beginnen wel erg hoog te worden, $ 14,50 p.p..

Vertrekmaand

Februari

Vertrekjaar

2019

Bestemming

Oceanie

Positieve punten
  • Vriendelijke bemanning
  • Lezingen programma
  • Staat van het schip
Negatieve punten
  • Internet kosten
  • Hoogte fooien
  • Prijzen excursies
Geplaatst op 14 maart, 2019 10:46
Jeroen
Eurodam 98.0
98.0

Eurodam cruise na de pauze.

Eurodam is sinds half augustus 2021 weer in de vaart en na een aantal 7 daagse cruises, waren wij in september 2021 aan boord voor de eerste 12 daagse cruise vanuit Venetië, voor een 24 daagse middellandse zee cruise, onze eerste sinds 2019.

Het schip is sinds 2008 in de vaart en het tweede schip wat na de herstart in augustus 2021 voor Holland Amerika weer is gaan varen.

Na (of tijdens) Covid is er veel anders, maar de geweldige crew en verzorging zijn gebleven, al is er op detail het nodige veranderd. Prijzen zijn bijna van zelfsprekend her en der omhoog gegaan, maar dat is gezien de tijd waarin wij leven en de staat waarin cruise maatschappijen momenteel financieel verkeren, niet echt verwonderlijk. Het zijn geen filantropische organisaties, maar maken deel uit van een beursgenoteerd bedrijf waar gewoon inkomsten binnen moeten komen!

Voor ons was het de tweede keer sinds 2012 op dit schip. Het schip zag er goed uit, maar tijdens onze reis was er wel veel onderhoud, wat tijdens de pauze met slechts een kleine basis bemanning nauwelijks mogelijk was, net zoals het aan boord halen van externe specialisten of werknemers voor specifieke klussen, dus dat gaat nu allemaal ter hand genomen worden, om het schip weer nog verder in perfecte staat te brengen.

Na de pauze waren er tijdens onze 2 maal 12 dagen cruisen slechts rond de 900 gasten aan boord (minder dan 45% bezetting), tegen wel een volledige bemanning. De bemanning was zeer enthousiast om weer werk te hebben, wat goed te merken was aan de uitstekende verzorging. Aangezien er op dat moment slechts 2 schepen voor de HAL aan het varen waren, zitten er nog veel collega’s van hun thuis zonder werk, dus de gelukkigen die nu aan boord hun werk kunnen hervatten zijn heel blij en dat laten ze ook zien.

In de aanloop naar de cruise waren er veel aanpassingen, niet alleen in het verplaatsen van de cruise naar een ander schip (Westerdam naar Eurodam), maar ook veel aanpassingen in het vaarschema. Daar kun je van alles van vinden, wij waren al blij weer te kunnen cruisen en namen de veranderingen van havens erbij. Alle niet EU havens waren tijdens onze cruise geschrapt en vervangen door EU havens, om aan de Italiaanse toegangsregels te kunnen voldoen.
Veel flexibiliteit was nodig voor bemanning en gasten, voor de steeds wijzigende toegangsregels voor diverse landen, waren er zowel voor de cruise als ook tijdens de cruise de nodige formulieren benodigd om online in te vullen, waar dan vervolgens vrijwel niemand naar vroeg. Wij hebben alles zonder commentaar ingevuld waar benodigd, zoveel werk was het ook niet, zeker niet afgewogen tegen het weer kunnen cruisen.

Afgezien van het vrijwel continue dragen van maskers aan boord door zowel bemanning als gasten, was er niet eens zo heel veel anders deze cruise. Iedereen, zowel gasten als bemanning, moesten volledig gevaccineerd zijn en dit maakte dan ook deel uit van de controle tijdens het inschepen. Voor de gasten is het alleen tijdens zittend eten en drinken toegestaan om de maskers af te doen, verder moeten ze ten alle tijden gedragen worden. Al het eten is zoals ook voor de pauze uitstekend, naast de main dining room waren ook alle specialiteiten restaurants weer vol in bedrijf, alsmede vrijwel al het entertainment aan boord, wat op een hoog niveau stond volgens onze persoonlijke mening. Met name de Tamarind is ons favoriete restaurant aan boord, waar het helaas bijna tien jaar geleden dat we hier hadden kunnen eten, aangezien we lange tijd alleen op kleinere schepen hebben gevaren, waar geen Tamarind aan boord was.

Bij embarkeren was er een verplichte Covid test, tijdens de cruise na ongeveer 6 dagen en 2 dagen voor dis embarkeren (verplicht en inbegrepen). Ook aan boord waren er af en toe steekproeven met het meten van temperatuur en werd er veel aangedrongen op het desinfecteren van handen. Het normale zelfbediening restaurant Lido, was niet meer zelf pakken, maar vragen of aanwijzen wat men wilde en dat werd het door bediening aangereikt, wat veel hygiënischer is als zelf pakken. Al met al een veilig gevoel, niet in de laatste plaats omdat ook in de bezochte landen (Italië, Griekenland, Kroatië, Montenegro en Slovenië), het dragen van maskers binnen nog steeds verplicht was, wat een veiliger gevoel gaf dan weer thuis in Nederland!

Op detail is er aardig wat veranderd bij Holland Amerika, zo is er zoveel mogelijk het gebruik van plastic geschrapt en is er ook veel minder papier in omloop, met name wat altijd in het postvak in de hut terecht komt. De “Navigator App” op de smartphone is nu vrijwel onmisbaar. Niet alleen tijdens de aanloop naar de cruise (vooraf uploaden van foto’s voor identificatie) het initiële inchecken (de toegangspas is niet langer uitgereikt bij embarkeren, maar ligt klaar in de hut) en ook tijdens de cruise voor het dagprogramma, boordrekening, menu’s van de diverse restaurants, bar menu’s en ook kaartjes voor aangeschafte excursies. Voor het gebruik van de app heb je geen internet nodig, alleen het intranet aan boord, dus er zijn geen kosten aan verbonden. De app heeft nog wel de nodige schoonheidsfoutjes, maar daar wordt momenteel nog aan gewerkt.

Kortom, alleen maar goede ervaringen deze cruise en als er ergens een mogelijkheid is om nu veilig te cruisen en op een schip waar er maar minder dan de helft van de gasten aanwezig zijn, is het nu als geen ander de tijd om te cruisen! Wij kunnen niet wachten tot onze volgende cruise!

Vertrekmaand

Oktober

Vertrekjaar

2021

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Enthousiaste bemanning en halve gastbezetting
  • Aanbod van de havens, al waren die vaak anders als gepland.
  • Uitstekend eten en entertainment aan boord.
Negatieve punten
  • Mede gasten die altijd weer slecht de regels van excursies lezen en meegaan op excursies waar zij tegen de regels in, niet mobiel genoeg voor zijn en dan toch klagen!
Geplaatst op 21 oktober, 2021 22:03

Plaats jouw recensie

Vrij zoeken

Zoek op rederij

Zoek op cruiseschip

Advertentie

Laatste recensies

Top cruiseschepen