menu

Riviera

Riviera
Cruisemaatschappij Oceania Cruises
Bouwjaar 2012
Brutoton 66.084
Lengte en breedte 239 meter lang, 32 meter breed
Passagiers 1250
Bemanning 800
Plaats recensieBekijk recensies (3)

Algemene waardering

Bekijk beoordelingen
72
Totale gemiddelde

72/100

Service ( 69.7 )
Eten ( 71.7 )
Hutten ( 83.3 )
Entertainment ( 61.7 )
Prijs/kwaliteit ( 73.7 )

Beschrijving

Riviera is het zusterschip van Marina, met plek voor slechts 1250 gasten en 800 bemanningsleden. De beide schepen van Oceania Cruises kennen kleine verschillen.

Op Riviera zijn vele zes restaurants te vinden die allen zonder toeslag te bezoeken zijn. Uiteraard zijn er een buffetrestaurant en een hoofdrestaurant. Het buffetrestaurant Terrace Cafe doet al bijzonder aan met gedekte tafels voor ontbijt, lunch of casual diner. Het hoofdrestaurant Grand Dining Room verzorgt het diner in een open zitting. Ook de andere restaurants vereisen geen vaste dinertijden. Keuzes zijn verder het grill restaurant Polo Grill en het Italiaanse Toscana, het Aziatische Red Ginger en het Franse Jacques. Voor een avond in La Reserve, waar een klein aantal mensen zich culinair kan laten verwennen met bijpassende wijnen, moet wel worden bijbetaald.

Ontspanning wordt gezocht in het eenlaagse theater, lounge Horizons, het zwembad, een minigolfbaan of in de uitgebreide fitness met spa Canyon Ranch. Voor extra rust kunnen passagiers tegen betaling vertoeven op een spa-buitendek met extra faciliteiten zoals een thallasotherapy pool. De bibliotheek vormt een ander rustpunt met gezellige nissen en donkerbruine bibliotheekkasten. Een van de meest bijzondere ruimtes is zeker de plek waar kookworkshops gegeven worden. Elke kok of kokkin heeft maar liefst een eigen werkplek ter beschikking.

Vraag een offerte voor de Riviera aan bij:

CruiseOnline Cruisereizen Captain Cruise  

Nieuwsberichten

Miriam

Video's

Riviera Riviera Riviera

Recensies (3)

Desiree Schepens
Riviera 91.0
91.0

Dit was onze 2e cruise met Oceania Cruises die we gemaakt hebben met de kinderen. Naast de excellente service en meer dan uitstekende prijs/kwaliteit verhouding is het verblijf aan boord ook zeer aangenaam. Er is altijd voldoende ruimte, je staat nooit in de rij, er zijn meer dan voldoende ligbedjes. Ruime staterooms en overheerlijke bedden, ruime badkamers en handdoeken die echt afdrogen. Ondanks dat er geen faciliteiten zijn voor kinderen vinden onze kinderen een cruise met Oceania Cruises ook de fijnste cruises. Zelfs de specialiteiten restaurants zijn inclusief en er worden geen extra kosten in rekening gebracht voor een shuttle transfer naar de stad. Zoek je grootst entertainment dan is Oceania Cruises misschien niet de meest geschikte rederij. Ik voelde me aan boord gelukkig geen wandelende dollar zoals dat op veel grote schepen wel is.

Vertrekmaand

Augustus

Vertrekjaar

2015

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • Ruimte en rust
  • Excellente keuken
  • Hoog service niveau
Negatieve punten Geen negatieve punten
Geplaatst op 22 augustus, 2015 11:29
Wim Willemsen
Riviera 56.0
56.0

Het zou onze droomcruise van 14 dagen moeten worden op de Oceania Riviera vanaf Maimi vertrekkend op 20 maart 2016, die zoals men zei, zo goed bekend stond voor z’n service en goede kwaliteit eten.
Wij hebben al meerdere cruises gemaakt in het Caribisch Gebied met o.a. Carnival, Costa, Celebrity en Princess, dus kunnen enig onderscheid maken.

Allereerst over de boot zelf. De Riviera heeft geen “hart”. Op andere schepen is het Atrium het hart van het schip waar het bruist van de gezelligheid. Vanaf de hoger gelegen dekken kun je naar beneden kijken in het Atrium en wordt je meegevoerd met de gezellige klanken van de livemuziek.
Niet op de Riviera. Het Atrium hier huisvest de Receptie, Boekingsbalie voor excursies en boekingen voor 3 exclusieve restaurants. Alle kleuren op het schip zijn donker, je waant je in een bruin café.
Ook onze hut was in bruin hout uitgevoerd, niet echt gezellig. Daarnaast zijn er slechts 3 winkeltjes, die weinig te bieden hadden en extreem duur. Een groot verschil met b.v. de Royal Princess, die er wel zo’n 10 had en aangenamer geprijsd.

De Riviera is een klein schip met een capaciteit van 1.250 passagiers.
Tijdens onze reis bestond het bestand uit ca. 95% Amerikanen waarvan enkele honderden de houdbaarheidsdatum al lang had overschreden, daarom bewogen ze zich voort per rollator of scootmobiel. Ook rondom het enige zwembad waren de zonnestoelen al snel bezet.
De grootste ramp was de uitbraak van het Norovirus, al na 3 dagen werden de eerste gevallen gemeld. Gaande de tijd nam dit aantal fors toe tot op het hoogtepunt 108 geïnfecteerden. Vrij laat werd de virusuitbraak gemeld door de kapitein en daarna werden we dagelijks op de hoogte gehouden. Dit betekende wel, dat het noodplan uit de kast werd gehaald en er door de housekeeping en overig personeel 14 uur per dag moest worden ontsmet. Veel respect voor de dames en heren van de housekeeping.
Dit protocol betekende wel, dat het serviceniveau sterk afnam en er van luxe absoluut geen sprake meer was. Zittingen en leuningen van stoelen werden door behandeling van het desinfectiemiddel plakkerig, dus ook je kleding.

In het buffetrestaurant werd alles met plastic afgeplakt, zodat je zelf niets meer kon pakken, waardoor de wachtrijen alleen maar groter werden.
Het verbaasde ons zeer, dat de automaten met desinfecterende vloeistof zeer onduidelijk aan de wanden hingen, mogelijk a.g.v. geen contrast met achterliggende kleur. Hierdoor maakten zeker de oudere passagiers er weinig of geen gebruik van.

Bij aankomst op de rede van Aruba hebben we een groot deel van de dag liggen wachten op toestemming om van boord te mogen. De autoriteiten van Aruba waren onvermurwbaar en gaven geen toestemming voor ontscheping. Dus onverrichter zake door naar het volgende eiland.

Tijdens gesprekken met verschillende mensen kwam ook aan het licht, dat het Norovirus op deze boot ook al had gewoed in november 2015 en in februari 2016. Ook werden toen alle matrassen vernieuwd.

De alcoholische drankjes waren zeer aan de prijs voor een biertje betaalde je
US$ 7,-- en voor een glas witte wijn US$ 11-15,-- excl. 18% bedieningsgeld.
Ook de hoeveelheid wijn was gelimiteerd tot 7,5 cl per glas, want ze moesten 10 glazen uit een fles schenken, want dat was “Company Policy” zo vertelde één van personeelsleden.
De prijzen voor excursies waren torenhoog, al gauw US$ 100,-- per persoon voor een simpele rondleiding door het centrum van een stad en dat nog wel te voet.
Elke passagier moet per dag US$ 10-14,-- betalen voor fooien. Echter dit kan men de passagiers niet opleggen. Een Duits stel aan boord is hierop naar de receptie gegaan om hierover te praten, waarop de steward vroeg wat ze dan wel bereid waren te betalen.
Feitelijk niets zeiden we, doch uit coulance US$ 50,-- per persoon, wat de steward accepteerde.

We hadden een tafel voor 2 besteld in één van de specialiteitenrestaurants om mijn verjaardag te vieren. Bij aankomst werd ons doodleuk verteld, dat er geen tafel voor 2 meer was, er bleef ons niets over dan het restaurant te verlaten.
Toen maar naar de grote diningroom waar we het verhaal vertelden, hierop kregen we een tafel voor 2, toegezongen door het bedienend personeel en een taartje als dessert. Heel attent van de diningroom manager.

Bij het ontschepen was het een chaos, ook al waren de passagiers ingedeeld in groepen.
De minder mobiele passagiers met rollaters en scootmobiels duwden tegen de massa om door dat ene nauwe gat te kunnen komen, die hen bij de aankomsthal moest brengen.

Wat een droomcruise had moeten worden is geëindigd in een deceptie.

Hierop hebben wij via ons reisbureau Cruise Travel een klacht ingediend en een deel van ons geld (€ 10.000,--) teruggevraagd. Na 6 weken kwam er een antwoord van de rederij, dat we nergens op hoefden te rekenen en dat we nog maar eens moesten boeken, want dan zou het zeker goed gaan.

Het wrange van het geheel is, dat Amerikaanse klagers wel zijn tegemoet gekomen en wij Nederlanders geheel koud werden gezet. Je zou mogen verwachten, dat je reisorganisatie voor jou in de bres zou springen, ook dat is niet gebeurd.

Dus nooit meer Oceania en naar alle waarschijnlijkheid ook nooit meer Cruise Travel.

Vertrekmaand

Maart

Vertrekjaar

2016

Bestemming

Caribbean en Midden Amerika

Positieve punten
  • Keihard werkend housekeeping
  • Desinfecteren van schip na NORO-virus
Negatieve punten
  • Geen oog voor verjaardag
  • Slechte boeking restaurants
  • Slechte serv ice door NORO-virus
Geplaatst op 28 juli, 2016 18:38
Jouke
Riviera 69.0
69.0

De Oceania Riviera is een prachtig schip. Het begint al bij de kamers en de badkamer die mooier zijn dan bij andere maatschappijen. Prachtig design overal in het schip en veel mooie kunst ook. Maar er zijn ook wel wat minpunten:
1. Het personeel is op enkele uitzonderingen na nogal afstandelijk . Je krijgt weinig contact met hen en ze zouden wat harder kunnen lopen (of misschien is het ook de inefficiëntie, die mede wordt veroorzaakt door het grote aantal personeelsleden; in de Terrace café, het buffet restaurant, staan ze elkaar te verdringen om je eten op te scheppen).
2. Wij hadden vrij veel last van een groep van meer dan 300 Indonesiërs aan boord die veel herrie maakten en de andere passagiers verdrongen (bij de teatime, het diner in een specialiteitenrestaurant en het ontschepen). Wij hoorden dat er vaak grote groepen aan boord zijn (Chinezen, Brazilianen) die de sfeer negatief beïnvloeden en soms bijna met elkaar en het personeel op de vuist gaan. Een van de managers zei dat het erger is geworden sinds Oceania onder de vleugels van NCL terecht is gekomen. Daar kijkt men meer naar de omzet en minder naar het effect op de traditionele reizigers.
3. Het eten is van hoge kwaliteit, hoger dan bij HAL en Celebrity maar ongeveer vergelijkbaar met Azamara (misschien iets beter). Maar als je glutenvrij of lactosevrij moet eten, heb je wel een probleem. In de main dining room gaat het zoals op de meeste schepen: de avond van tevoren aangeven wat je de volgende avond wilt eten. Maar in het buffet restaurant is er relatief weinig voor mensen met een allergie. En wat Oceania echt slecht doet, is dat ze niet bij elk gerecht aangeven wat de allergenen zijn. Je moet elke keer de chefkok opsporen (want de medewerkers in het restaurant zelf weten het ook niet) die dan met jou langs de diverse gerechten loopt. En dan blijkt vaak dat je veel gerechten niet kunt eten. Er wordt niet over nagedacht. Voorbeeld: op een dag waren er drie voorbereiden salades die alle drie niet glutenvrij waren. Bij twee zat er sojasaus over de salade en dat is bij Oceania altijd sojasaus met wat tarwemeel erin. Waarom neem je niet standaard glutenvrije sojasaus? Smaakt hetzelfde. Cruisemaatschappijen als Celebrity en Princess doen dat veel beter. Die maken standaard elke dag minstens 2 of 3 soorten glutenvrije taartjes en dat zetten ze op een speciale plek op het buffet waar het met koeienletters wordt aangegeven.

Vertrekmaand

November

Vertrekjaar

2023

Bestemming

Middellandse Zee

Positieve punten
  • prachtig schip
  • het is meestal niet te druk
  • hoge kwaliteit eten maar......
Negatieve punten
  • mensen met allergie (gluten, lactose) kunnen beter naar Celebrity gaan
  • vaak grote groep buitenlanders aan boord die herrie maken
  • personeel loopt niet extra hard voor je
Geplaatst op 4 december, 2023 09:04

Plaats jouw recensie

Vrij zoeken

Zoek op rederij

Zoek op cruiseschip

Advertentie

Laatste recensies

Top cruiseschepen